Stötdämparservice / uppgradering

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Min Honda VFR hade nog uppskattat en översyn av stötdämpare bak och gafflar fram, 4600 mil och precis myndig iår (2007).
Jag når knappt korrekt häng just nu med bakdämpare ställd på max förspänning och sjunker väldigt vid skjuts.
Märker i princip ingen skillnad i returen bak mellan soft och hard, det är det enda som finns att justera på VFR original.

Jag kör oftast själv, men det förekommer någon knix per år och kanske en BKK. Någon Europaresa med packning och fruga bak, så väldigt blandad körning.
Hört bara positivt om YSS så jag är lite sugen på att uppgradera till en sådan och fram bara byta fjädrar till något som är anpassat för min vikt.
Detta också för att mekaniska reservdelar inte verkar finnas till dessa dämpare längre, man kan bara byta olja typ.

Hört med den enda mekaniker jag gillar kring denna lilla stan men han lät inte så väldigt sugen på att ta jobbet i nuläget och var osäker på om han hade rätt grejer.
(Vi snackade mest service då, men lät heller inte entusiastisk över en uppgradering, Honda är inte hans område.)

Jag har lyxen att ha en liten garageyta och ganska mycket fritid så jag blir lite sugen på att ta mig an jobbet själv. Lyx med att ha en gammal maskin är att mycket information redan finns att läsa eller tuben och vad jag kan se verkar inte jobbet så stort i sig? Något att tänka på? Fram kanske jag lämnar in men med gafflarna lösa?

Hur vet jag vilken modell av dämpare / styvhet på gafflar jag ska ha och vart beställer jag detta. Lyckas fan inte ens Googla fram detta?
Hade varit nice att fortsatt ha en justeringsratt för förspänningen.

Tack på förhand:yoparty

På racetech.com brukar man kunna hitta sin hoj och räkna fram rekommenderade fjäderstyvheter.
För mig personligen så brukar dom rekommendera aningen för mjuka fjädrar för min smak men för gatan brukar det inte vara så kritiskt.

Jag har köpt Hagon till Thruxtonen av NCCR anpassade efter vikten och då var det billigare än köpa direkt från England dock så verkar priserna gått upp nu men det kan ju vara värt att kolla upp om priset skiljer sig mycket.

Till KLR:en blev det Wilbers fjädar fram från NCCR då Hagon, YSS och Wilbers alla hade likadan styvhet och liknnande pris men det kändes smidigt att handla från NCCR, bak blev det YSS tror jag köpte den från Tyskland. På KLR:e blev det enormt skillnad med uppdaterad fjädring jämfört med den svampiga original fjädringen.

Undra om inte Hagon måste vara ett av bästa budgetalternativet då man får dom viktanpassade? YSS var ju lite av en chansning då det var svårt att få fram för vilken vikt dom passar för.

Blir mest förvirrad av alla alternativ som dök upp just nu men kvar på önskelistan står Wilbers & YSS. Hört mycket gott om Hagon men NCCR listar inte till VFR och jag orkar inte med tull och moms, blir alltid en prischock.

Räknade lite på det igår och ser ut som att Wilbers med HPA kostar en bakdämpare 11'.
Fjädrar fram kanske 2000'
En tusing avrundat uppåt till för tätningar och olja.
Känns lite overkill på en MC värd knappt 50 när man även får göra jobbet själv.

Snållösning det lutar åt nu:
  • YSS / eventuellt Wilbers utan HPA för att hålla ner pris och ändå ta hjälp av NCCR och inte ha dåligt samvete.
  • Fräsch olja och tätningar i gafflar fram, min vikt verkar inte vara långt borta från tänkt förarvikt för dessa ändå.

Tittar lite på att uppgradera fjädringen på min VFR750. Fnular mellan Wilbers och Hyperpro, snarlika i pris och lovar ungefär samma sak. Går väl att få bakdämparen mer kustombyggd hos NCCR(Wilbers) Bägge har komplett kit till både fram och bak till min iallafall.
Har väl egentligen inga större problem med fjädringen annat än att den är lite mjuk pga häffaklumpen bakom styret..

Hört mycket gott om Hagon men NCCR listar inte till VFR och jag orkar inte med tull och moms, blir alltid en prischock.

Även om NCCR inte listar Hagon till just din modell så kan det ändå vara läge att kolla om dom kan fixa en dämpare och vad dom i sånt fall ska ha för den. Sen kanske det ändå blir YSS men tycker det är värt ett telefonsamtal eller ett mail för att kolla om dom kan fixa och vad det kostar.

Jag har talat med dom på telefon några gånger då jag undrat över nåt och får bra intryck, tycker telefonen är underskattad i dagens samhälle då folk tydligen är livrädda att prata med varandra. Pär ringde också upp en gång då det tog tid lång tid med nåt jag beställt hos dom och förklarade att det drog ut på tiden.

Även om NCCR inte listar Hagon till just din modell så kan det ändå vara läge att kolla om dom kan fixa en dämpare och vad dom i sånt fall ska ha för den. Sen kanske det ändå blir YSS men tycker det är värt ett telefonsamtal eller ett mail för att kolla om dom kan fixa och vad det kostar.

Jag har talat med dom på telefon några gånger då jag undrat över nåt och får bra intryck, tycker telefonen är underskattad i dagens samhälle då folk tydligen är livrädda att prata med varandra. Pär ringde också upp en gång då det tog tid lång tid med nåt jag beställt hos dom och förklarade att det drog ut på tiden.
Nu visste jag inte vad NCCR ens var innan jag startade denna tråden men det känns ju lovande att så många är nöjda med dom så det kan bli att jag ringer. Jag gillar att vara lite inläst och ha lite på fötterna, försäljare tenderar kanske även att vara lite partiska mot sina egna grejer.

Efter att försökt ha läst på har jag också kommit fram till att jag blir bara mer förvirrad.
YSS har bara lustiga ÅS i Svea verkar det som som listar mopeder men inte motorcyklar.
Uppskattar NCCR's hemsida där det står pris & vilken modell som passar till min.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT