stötdämparlänkfråga - länkarna (?)

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Hej teoretiker!

Jag skall höja rumpan på hojen en aning, dvs. svingen skall släppas ner (fråga inte varför jag vill göra det!). Det kan jag (antar jag) göra genom att sätta dit en kortare främre länk (se bilden) eller göra nya bakre länkar med ett kortare avstånd mellan främre och bakre fästhålen (vilket borde vara lättare).
Spelar det någon roll vilket av detta jag gör tror ni?
 

Bifogat

  • länk1.jpg
    länk1.jpg
    31.4 KB · Visningar: 245
Såhär gör man på Triumph
JL595053.jpg
 
Smidigt...
Det skulle väl vara fördelen med traja då förstår jag... ;)
 
Rent spontant känns det som om man påverkar utväxlingen om man förändrar symetrin på länkaget. Med andra ord får du hårdare eller lösare dämpning beroende på om du ökar eller minskar avståndet. Har ingen aning om det är så mycket att det spelar någon roll. Länkaget fungerar trotts allt efter hävarmstekniken. Om man förlänger dämparen påverkas det i alla fall inte. Så mycket vet jag.

För sanningshallten eller stavning i detta uttalande ansvaras ej :hej

// Wip
 
U-joppe skrev:
Smidigt...
Det skulle väl vara fördelen med traja då förstår jag... ;)
Så här svarade Jack Lilley på frågan om länkarmsdrag eller Öhlinare:
"The ride height adjusters are a cheap solution , they just cover up the
problem. A quality rear shock is the best way forward.

When trying to raise the rear ride height you must be careful not to upset
the handling at high speed but raising it too high. Another reason for
needing a good rear shock.

If you are racing or using the bike for track days it will be the best
money you have ever spent.

The ohlins uses a remote preload adjuster and also has it's own ride height
adjuster."
 
Klart det är bäst att sätta på Öhlinare men för oss som inte får (standardräcers) är det en klart intressant fråga. Var Trajjavarianten orginal eller hembygge?
 
Gulsnabbtrajja skrev:
Klart det är bäst att sätta på Öhlinare men för oss som inte får (standardräcers) är det en klart intressant fråga. Var Trajjavarianten orginal eller hembygge?
Finns att köpa hos Jack Lilley i England. Fast den där är till T595, den finns inte till Daytona 600.
 
Last edited:
Wip skrev:
Rent spontant känns det som om man påverkar utväxlingen om man förändrar symetrin på länkaget. Med andra ord får du hårdare eller lösare dämpning beroende på om du ökar eller minskar avståndet. Har ingen aning om det är så mycket att det spelar någon roll. Länkaget fungerar trotts allt efter hävarmstekniken. Om man förlänger dämparen påverkas det i alla fall inte. Så mycket vet jag.

Hej Wip!

Jag håller med dig, så borde det vara. Om min hjärna fungerar rätt så får jag en initialt styvare fjädring om man krymper avståndet mellan fästhålen. Det skulle vara OK för mig tror jag, frågan är om det ens är förnimmbart (för mig).

Jag får väl göra ett gäng med olika mått och ta dom på provrytter.

Vill inte bli klotjoppe igen av ren dumhet bara...

Nästa tråd får bli: var får man tag på beg Öhlinare till en Viffer - eller är det nån som har ett tips?
 
Jag hade problem när jag gick från smal 17" fälg och däck med jättehög profil till bredare 17" med moderna sportdäck och låg profil. Ekonomin satte stopp för en Öhlinare med rideheight, så då fick jag göra en egen. Se bild.

Två kullänkar, en med vänster och en med högergänga. Fick en mekanisk verkstad att svarva mig "mellanstycket" för 200:-.

Justeras på plats utan att man behöver skruva loss någon av ändarna (vilket hade varit fallet om man inte skulle byta gängriktning på en av kullänkarna).

/J
 

Bifogat

  • justerstag_l.jpg
    justerstag_l.jpg
    54.8 KB · Visningar: 108
Och så är man ju lite anal, så man kollade upp hur progressiviteten förändrades när geometrin ändrades (de vinkelräta avstånden från vridningscentrum till den "linjära rörelsen" förändrades något).

De svarta, lila och gröna linjerna skall alltså helst gå parallellt, då har man bara ändrat arbetsområdet för bakaxeln. Den blåa och oranga linjen var ett annat experiment, att man flyttar infästningspunkten på den övre "vipparmen", se bild: http://www.isk.kth.se/~isk_joan/Linkage.jpg

I digrammet följer man alltså hur avståndet mellan fästöglorna på dämparen (shock length) förändras med hjulets position. Den svarta linjen börjar vid hjulposition 0, sedan komprimerar vi fjädringen med högre "rear axle position". Minusvärden på "rear axle position" är alltså hur mycket hojen höjs. skulle man mäta från bakramen ner till axeln så ökar den längden med så många "mm minus" som diagrammet visar för förlängningen av länkarmen.

Klart som korvspad i vanlig ordning...

/J
 

Bifogat

  • shock.jpg
    shock.jpg
    67 KB · Visningar: 89
:bow

Det där är inte mätt med en tumstock va?

I mitt fall skulle det motsvaras av det som är gjort på Sweedos trajja – eller hur?
Jag skulle behålla statiska avstånd mellan bakre länkens främre fästhål och dämpen och även statiskt mellan sving och dämp men sätta in ställbart mellan bakre och främre fästhålet i det som nu är bakre länken – är jag med i matchen?
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top