Stötdämpare låter konstigt vid gupp,bil

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tjenare, detta hör egentligen inte hemma på detta forum men jag vart och kollade på en Skoda Fabia 1.4 idag med årgång 2002.

Bilen var generellt i fint skick invändigt och utvändigt, har 17000 mil på mätaren och allt var frid och fröjd bortsett från en sak.

När man körde över gupp så lät den främre stötdämparen konstigt. Det sa "klunk" varje gång det var ett ordentligt gupp (även mellanstora). Vad beror det på och ska man oroa sig över det?

Vad skulle det kosta att fixa? Om det är ett "mindre" problem och ett "billigare" problem vill jag köpa bilen

Förmodligen krängningshämmarstag, runt 300 spänn styck.

Jag tycker det låter som att stötdämparen är trasig. Kolla om det läcker olja eller liknande från den.

I så fall brukar det rekommenderas att man byter alla fyra, eller åtminstone paret, på en gång.

Jag tycker det låter som att stötdämparen är trasig. Kolla om det läcker olja eller liknande från den.

I så fall brukar det rekommenderas att man byter alla fyra, eller åtminstone paret, på en gång.

Mhm. Jag köpte bilen, fick dock en rätt ordentlig rabatt. Men stötdämpare på biltema kostade 500/st och jag vet inte hur svårt det är att byta :)

Kan vara vad som helst. Krängningshämmare, spindelled, fjäderbenslager etc..

Bara att lyfta upp och kolla var det glappar..

Sånt glapp är vanligt och man får räkna med att fixa "med jämna mellanrum" på många VAG-bilar - i alla fall hos de lite äldre. Kostar ett par tusingar hos en verkstad plus materiell. Eller om man är händig och kan lyfta bilen ordentligt, kan man greja själv. Fast jag tycker då det är värt besväret att slippa meka med rostiga pinbultar och kladdiga damasker, genom att lämna in.

Ungefär samma klonkande ljud oavsett var glappet sitter, har jag en känsla av (efter år av brukande av VW, Skoda och Audi).

Sånt glapp är vanligt och man får räkna med att fixa "med jämna mellanrum" på många VAG-bilar - i alla fall hos de lite äldre. Kostar ett par tusingar hos en verkstad plus materiell. Eller om man är händig och kan lyfta bilen ordentligt, kan man greja själv. Fast jag tycker då det är värt besväret att slippa meka med rostiga pinbultar och kladdiga damasker, genom att lämna in.

Ungefär samma klonkande ljud oavsett var glappet sitter, har jag en känsla av (efter år av brukande av VW, Skoda och Audi).

VAG's framvagnar är gjorda av mjukost och mariekex...

ALLLT är slut VARJE ÅR lagom till besiktningen.

Fy fan.

VAG's framvagnar är gjorda av mjukost och mariekex...

ALLLT är slut VARJE ÅR lagom till besiktningen.

Fy fan.

det är för att det e rejs!!!

Kan vara vilket lagersom helst i framvagnen! spindelleden klunkar rätt bra om den e av!! :)

Kan vara vilket lagersom helst i framvagnen! spindelleden klunkar rätt bra om den e av!! :)

Ja, om den är AV så lär det ju märkas.

K-stag 280+moms
Stötdämpare 614+moms
Spindelled 384+moms

Alla priser från Mekonomen.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back