Större hoj, soppa förbrukning?

ZerQ

hmm jaha
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Yamaha XJ900
Hej

Jag är på jakt efter en större hoj då jag har märkt att 250cc är för liten, allra helst när man ska skjutsa runt tjejen.

Har tittat på en Yamaha Xj 750 eller Honda CB 650 kring 80-85 årsmodell.
Nu till frågan!

Hur mycket drar en sådan cykel milen igentligen. Jag skulle säkert kunna ha större än jag tror men vill gärna veta.

250'n drar med skjuts 5dl milen, och när jag åker själv ca 4dl.

Annars får ni gärna tipsa om billiga cyklar, jag vill ha en blandning av sporthoj och brukshoj. Ingen riktig skrevraket men något mellanting.

Kurviga vägar var kul...

/Johnny :brinnerup

kör du bara lugnt så drar de flästa 1000cc runt 0.6-0.7 men vid normal körning runt milen. Min 250 har jag lyckats få ne till 0,5 men oftast så ligger jag på 1,6L/mil då man gärna vill ligga på effekttoppen (ventilerna börjar öppna först vid 8k varv) men jag har då en 2t.

kollade min busa efter en touringsväng i förrgår 20 mil på 11 liter
fart mellan 120-150km/h med skjuts

Min ZXR 750 från 89 drar strax över 0.5 vid blandad körning, 0.4 vid touring i ca 100 knyck, och kanske uppåt 0.7-0.8 vid bankörning. Ungefär samma förbrukning som min gamla RD 350. Om du satsar på en lite äldre 750 men med något lägre trimningsgrad så skulle jag tro att du får ungefär den förbrukningen också.

soppa förbrukning är inte nått problem vad gäller större hoj den drar oftast mindre när du får med en passagerare (gasar lite mindre då eller) :) .... titta på försäkringen i stället där har du den stora skilnaden :tummenupp :yoparty

R1:an drar prick 0.5 vid touring i upp till 140-150. Halvinspirerat 0.7 och helinspirerat 1.0 :)

ZerQ skrev:
Hej

Nu till frågan!

Hur mycket drar en sådan cykel milen igentligen. Jag skulle säkert kunna ha större än jag tror men vill gärna veta.

Annars får ni gärna tipsa om billiga cyklar, jag vill ha en blandning av sporthoj och brukshoj. Ingen riktig skrevraket men något mellanting.

Kurviga vägar var kul...

Hmm Gammelhojar drar nära på enliter milen. Inte för att dom är större i motorn, (Honda ST1300 drar mindre än 0.5l/mil) utan för att dom är gamla. Sportaktigt? CB650 XJ750???

Tänkte just säga samma sak, cb650 är inte sportig nånstans, inte nån gång. Tung, inga bromsar och trött. Vad har du för buget? Du måste ju kunna hitta nån roligare hoj. Min gammelgixxer med 1195cc drog ungefär 0,6 per mil vid landsvägskörning i 30+ över begränsningen. Gixxer 1000 drar ungefär lika mycket.

TDM850 1998. Drar runt 0,6-0,65 vid körning 30+ och upp till 1 liter vid bankörning.
Passar rätt bra in på din hojbeskrivning. Kanske inte billigast i inköp men billig att äga och har skaplig "knuff".

ZerQ skrev:
Hej

Jag är på jakt efter en större hoj då jag har märkt att 250cc är för liten, allra helst när man ska skjutsa runt tjejen.

Nu till frågan!

250'n drar med skjuts 5dl milen, och när jag åker själv ca 4dl.

Kurviga vägar var kul...

Min rf 900 drar mellan 0,59-0,79 beroende på körsätt, den har aldrig dragit över 0,8, trots att jag kört på bana och även på strippen.

Hade en Kawaskai 500 kle, den drog 0,7-0,8 nästan jämt.

Hej

Och tack för alla svar. Det som jag blev förvånad över var att dom drar så pass mycket. Jag trodde att en 750 drog runt en 5dl milen även med skjuts.

min budget kommer att ligga omkring 15000, med lite tur omkring 17000 men thats it...

Så tyvärr har jag inte så många val på cyklar som jag skulle vilja.

Hehe nä en Yamaha Xj/honda CB kanske inte är den sportigaste hojen man kan välja men som sagt min budget tillåter nog inte så mycket värre cyklar än dessa.

/Johnny

me dom pengarna hade jag lätt kikat på en Suzuki GSX 750 ES -från mitten av 80 talet :tummenupp

ozeo skrev:
me dom pengarna hade jag lätt kikat på en Suzuki GSX 750 ES -från mitten av 80 talet :tummenupp

Snygg cykel, den skulle jag kunna tänka mig att ha. Såg ut och vara en bra maskin även om man ska åka en bit!

Har någon motorfakta och vikter om denna cykel?

PS jag måste få¨fråga Gixxer?? vad är det?? DS

/Johnny

:va

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...