Större axelhål Öhlinsgaffel

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag går nog bet på den tyvär

Jag behöver ta upp hålen från 30 till 32mm

Inte helt lätt att spänna upp nått dyligt

Saken blir ju inte lättare av att dom är slitsade med klämskruv

Nån som kan hjälpa , jag har nog inte verktyg själv som duger:va
 
Varför större hål?

Busagaffeln har 32mm hål

Jag kör nu med nersvarvad axel och en massa konstiga distanser

Skit tråkigt att skruva med

Även smart att standard hjul passar, Man vill inte göra massa special med framfälgen heller
 
Busagaffeln har 32mm hål

Jag kör nu med nersvarvad axel och en massa konstiga distanser

Skit tråkigt att skruva med

Även smart att standard hjul passar, Man vill inte göra massa special med framfälgen heller

Funderat på en Planförsänkare 32mm med styrtapp 30mm?
Lägg mellan ett skims för spännbultarna.

Det är inte helt lätt att rigga axeln kan jag tänka mig.

Dal-Mausen
 
Busagaffeln har 32mm hål

Jag kör nu med nersvarvad axel och en massa konstiga distanser

Skit tråkigt att skruva med

Även smart att standard hjul passar, Man vill inte göra massa special med framfälgen heller

Min teamkompis gjorde en smart lösning med klenare axel och en hylsa rätt igenom originalfälgen. Då får man fasta distanser utan att modda gaffeln, och inget special med fälgen. Vi har gjort en liknande lösning på den hoj vi har nu.
 
vart finns grejerna?
Jag har möjligtheten o fixa de, men de lär ju va en vettig radie för att skicka eller komma hit med dom isåfall.
 
Funderat på en Planförsänkare 32mm med styrtapp 30mm?
Lägg mellan ett skims för spännbultarna.

Det är inte helt lätt att rigga axeln kan jag tänka mig.

Dal-Mausen

Mm har tänkt mig nått liknande , Idealet vore ju en 32 pinnfräs som man rundslipar till 30 så man får längre styrning


Det där med klenare axel är jag inte förtjust i man tappar rätt mycke stabilitet med klenare axel

Axeln är 25mm men 32 i änden , sitter sedan en hylsa med gänga i i motsvarande gaffelben

Vill som sagt inte förändra tätningar och distanser så att inte andra standardhjul passar
 
Om du demonterar axelhållarn från innerbenet då?

Borde ju vara gängat och stopskruv även på Öhlins?

Sen borde det ju gå att spänna upp på något sätt och vänster om du tillverkar en liten enkel jigg kanske?
 
32 mm brotch som du svarvar ner till 30 mm lika långt som du ska borra.sätt aluminium planshims hela vägen och fila till de så att det blir ett hål utan kanter.sedan sätter du brotchen i fräsen och centrerar benet med hjälp av det nedsvarvade på brotchen och spänn fast,inte billigast men bäst.

byta lager som någon sa borde vara enklast.
 
Borde inte vara något större problem att spänna upp, eventuellt får man tillverka någon hållare och sedan fräser man upp hålet till rätt storlek.
 
Lägg i V-block, klocka upp och fräs...
Spänn fast överfallet med schims eller liknande imellan, går även att köra var för sig men det är nog lurigare.

Löser du det inte så är det bara att tjoa till.
 
Hittade du någon lösning på problemet? Jag behöver göra samma
sak och skulle uppskatta förslag på lösning.

Mvh,
Ingvar
 
Hittade du någon lösning på problemet? Jag behöver göra samma
sak och skulle uppskatta förslag på lösning.

Mvh,
Ingvar


Har gjort dylika operationer på ett gäng gaffelben, lättaste är att spänna fast underbenet plant och sedan fräsa hålet runt i den storlek man önskar.
 
en variant är att gå in på en mekanisk verkstad och kolla om dom inte kan arborra upp hålet till rätt dimension, även dom har ju en "fikakassa" :)
 
Är det för mycket meck att tillverka en ny axel? Blir det problem att få till den lagomt lätt? Var en firma vid namn ghost racing som gjorde lätta axlar efter önskemål.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top