Stöldskydd, Tips på bra MC Larm istället ?

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Blev lagom förvånad när jag fick se en film där en person "fixar bort olika "Certifierade" MC lås på mindre än en minut.

OBS! vill inte att inlägget skall sprida kunskap om hur man begår brott! Spar denna information för er själva om "ni vet" annars är risken stor att ni "lär" nyfikna......

Jag blev jävligt nojjig att det var så lätt och vill nu köpa ett BRA Gps larm med någon slags "uppgringnings" funktion som tex SMS eller samtal.

Larmet och hojen skall även gå att spåra på ett smidigt sätt.

Känner endast till "Spyball" ? finns det fler isåfall posta funktionaliteten och namnet på dessa GPS larm nedanför.

Som sagt håll tråden ren från Bus-tips.

jag har en tracker från followit på en av mina hojar. Bästa på marknaden men dyr.

appello heter den jag har.

Det finns säkert lika många personer som precis lika duktiga på att oskadliggöra avancerade larm också, tyvärr....

SKaffade tillslut en Garmin GTU 10. Väldigt smidig sak som har bra batteritid och kan användas till annat och inte bara MC:n om man vill.

Den kör på både GSM och GPS nätet och man har ett spårabonemang på Garmins website. 12 mån sedan 500:- /12 månader.

Testa lite hemma nu och den hittar enheten inne i lägenheten tack vare GSM sökningen gissar jag. Den är väl inom en 2-3 meters radie korrekt på Garmins "google kartor".

Lagom billig måste jag säga. Gäller bara att stoppa den på ett smart ställe där tjuvar inte orkar leta i första taget vid stöldögonblicket.

Fördelen är väl att jag nu blir av med min självrisk på försäkringen vilket har betalt sig själv flera gånger om, om det väl skiter sig.

Här i stockholm fick jag ingen bra respons av företag. Bästa erbjudandet var Garmin men även en drösvis med massa båthandlare som hade allsköns massa olika "tracking" lösningar till båtmotorer men abonemangen var lite knöliga och informationen från sändaren var all annat än acceptabelt "gränssnitt" flesta vara bara long, Lat kordinater.

GTU 10 varnar om den flyttar på sig från förvalda områden med SMS eller mail. Android app och iphone app finns.

Var medveten om att GSM kan slås ut:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjuvarnas-nya-metod-gor-dyra-larm-vardelosa/
precis som GPS.
Kollar jag på mobilen var jag är blir resultatet inom 50 meter.
Startar jag först min bärbara som arbetar på 1,7GHz blir min adress ca 500meter bort.
GPS arbetar på 1,6GHz så effekten av en svag sändare på 1,6GHz är förödande.
Så det är bra med kompletteringar till GSM/GPS alarm.

Last edited:
Var medveten om att GSM kan slås ut:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjuvarnas-nya-metod-gor-dyra-larm-vardelosa/
precis som GPS.
Kollar jag på mobilen var jag är blir resultatet inom 50 meter.
Startar jag först min bärbara som arbetar på 1,7GHz blir min adress ca 500meter bort.
GPS arbetar på 1,6GHz så effekten av en svag sändare på 1,6GHz är förödande.
Så det är bra med kompletteringar till GSM/GPS alarm.

Nu har jag GPS/GSM trackern. 2 kättingar + skivbromslås samt standard Suzuki immobilizer på tändningssystemet.

Det finns lite vetenskaplig teori bakom mitt val. Kallas "Defense in Depth" Att bygga lager på lager med skydd mot stöld istället för "1 total lösning", Förhoppningsvis finns det "lättare" objekt och sno.

Sugen på och lägga till lite mer smålösningar som gör det besvärligt för tjuven.

Så de bästa tjuvarna kan göra är att "slakta hojen" för att sälja i delar. De kan knappast sno den och köra med den.

Last edited:
*/ ?>
Back