Stöldförsök i natt

• Thread starter Thread starter Taz
  • Start date Start date

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Någon gång under kvällen/natten/morgonen har någon försökt norpa min hoj.

När jag kom ut på morgonen var låset genomsågat och ett långt "verktyg" satt inkilat i låset. Något måste dock ha hänt under natten som fått dem att sluta försöka bryta upp låset. De hade kommit rätt långt i arbetet men bara släppt verktyget och dragit. Vet inte om det var larmet i låset som hade fått dem stressade eller om det kommit någon.

Några bilder på låset och på verktyget de använde.

Jag funderar nästan på att hämta ner älgstudsarn från värmland och sätta mig på pass...:mad:

Bifogat

• mindre21.JPG
    mindre21.JPG
    129.9 KB · Visningar: 236
  • mindre22.JPG
    mindre22.JPG
    132.4 KB · Visningar: 389
  • mindre23.JPG
    mindre23.JPG
    101.1 KB · Visningar: 302
Taz skrev:
2642404 Någon gång under kvällen/natten/morgonen har någon försökt norpa min hoj.

När jag kom ut på morgonen var låset genomsågat och ett långt "verktyg" satt inkilat i låset. Något måste dock ha hänt under natten som fått dem att sluta försöka bryta upp låset. De hade kommit rätt långt i arbetet men bara släppt verktyget och dragit. Vet inte om det var larmet i låset som hade fått dem stressade eller om det kommit någon.

Några bilder på låset och på verktyget de använde.

Jag funderar nästan på att hämta ner älgstudsarn från värmland och sätta mig på pass...:mad:

Fan va tråkigt!!! Vilka jävlar! Det verkar dessutom som att de är inte några snorungar utan erfarna kriminella som är ute efter din hoj (pga den "avancerade verktyget) Göm din hoj eller så sätter du 20st till såna lås på den, det skulle jag gjort :P jag är lite skraj när sånt händer....

Jävla cp som inte har råd med egna hojjar som ska sno andras, men tur att de inte tog den:)

LeXi skrev:
2642421 Göm din hoj eller så sätter du 20st till såna lås på den, det skulle jag gjort :P jag är lite skraj när sånt händer....

Jag tycker inte man ska behöva gömma sina egna prylar bara för att det finns klåfingriga idioter, jag kommer rigga på två larmlås till ikväll, plus en kätting. Mer kan jag nog inte göra... Men vill de verkligen ta hojen så gör de nog det ändå. Det tråkiga i kråksången var att det stod en hoj till på parkeringen. En finare, dyrare... men det var min de gav sig på.

Sätt en lapp på tanken..
"Jag sitter nog uppe ikväll"

Borde öka stressfaktorn på ev. tjuv.

Annars håller jag med dig. Bara att skaffa mer kättingar och lås, samt se till att man kan ha den under uppsikt. Om du har rörelselarm så skulle jag rekommendera ett skynke med ett litet snöre till larmet så när de drar i skynket så tjuter larmet. Mycket effektivt.

Hade du den fastlåst med ytterligare lås än bara skivbromslåset?
Om de planerar att köra hojen därifrån kan man ju kanske plocka ur någon säkring eller liknande så att det inte går att få igång hojen.

Det enda som hjälper mot stöld i släpkärra är ju fastlåsning med ytterligare kätting. Eller så ställer du den hos en polare några nätter så kanske tjuvarna tittar på andra hojar eftersom din är borta

Roger_Soderblom skrev:
2642479 Vad tror du de hade det där verktyget till?

De använde det till att försöka bända isär låset efter att de sågat upp det...

amullo skrev:
Sätt en lapp på tanken..
"Jag sitter nog uppe ikväll"

Borde öka stressfaktorn på ev. tjuv.

Annars håller jag med dig. Bara att skaffa mer kättingar och lås, samt se till att man kan ha den under uppsikt. Om du har rörelselarm så skulle jag rekommendera ett skynke med ett litet snöre till larmet så när de drar i skynket så tjuter larmet. Mycket effektivt.

Hade du den fastlåst med ytterligare lås än bara skivbromslåset?
Om de planerar att köra hojen därifrån kan man ju kanske plocka ur någon säkring eller liknande så att det inte går att få igång hojen.
Normalt har jag dubbla skivbromslås, inte den här gången dock. Men en KTM 525 är ju inte direkt svår eftersom det inte krävs någon nyckel för att starta den.

Det där med att täcka över hojen lät inte dumt, ska fundera mer på den lösningen.

Taz skrev:
2642478 Det tråkiga i kråksången var att det stod en hoj till på parkeringen. En finare, dyrare... men det var min de gav sig på.

Var nog mer ett beställningsjobb på just din. De har till exempel försökt stjäla min hoj två gånger och misslyckats och fast det stod en gsxr1000 med bara skivlås på brevid så försökte de ta just min lilla gsxr600 som var låst med både kätting i stolpe och skivbromslås, så nog finns det tjuvar som jobbar på kontrakt alltid.

Nu jäsiken är den låst med larmlås bak, larmlås fram och en kätting runt ram, hjul och sving. Snart kapell och någon form av "Amullolösning" med kapell/larmsurrning så att larmet går så fort man lyfter av kapellet. Risken med det senare är väl att om det blåser hårt så kan ju larmet gå när det rycker i kapellet.

Taz skrev:
2642591 De använde det till att försöka bända isär låset efter att de sågat upp det...

Såg mer ut som ngt dom kan tänkas andvända för att knäcka eventuellt styrlås, haka i en runt styret/gaffel en runt ram (?!) och sen skruva ihop skiten så låset knäcks....

...eller?

Det verkar så amatörmässigt det där stöldförsöket (tack och lov). "Riktiga" hojtjuvar ser ju bara till att med tex en batterivinkelkap skära av ev vajer eller låskätting som håller fast hojen på platsen. Därefter lyfter de snabbt in hojen med lås och hela biddevitten i en skåpbil och sedan snabbt iväg. Så kort tid som möjligt på brottsplatsen.

Sedan kan de tryggt stå och ordna upp låsen i lugn och ro i ngn verkstad de har tillgång till.

/J

Last edited:
Fan vad surt !! :mad:

Är det inte dags att flytta ifrån Fjollträsk nu?
Det är ju inte första gången som dom är på dina hojar. :fakta

ghandi skrev:
2644392 Såg mer ut som ngt dom kan tänkas andvända för att knäcka eventuellt styrlås, haka i en runt styret/gaffel en runt ram (?!) och sen skruva ihop skiten så låset knäcks....

...eller?

Det var kanske tanken... men jag har ju inget styrlås på KTM:en så då blev de nog så förbryllade att de försökte bryta i låset istället. Tror nog de använde en batterivinkelkap, eller liknande för att såga upp ena bygeln på låset. Men till skillnad från ett vanligt hänglås så går det inte att svänga runt bygeln när ena bygelbenet kapats.

Jag håller med om att det var lite amatörmässigt... kanske kom de till platsen och skulle norpa den andra hojen som stod där men tänkte att min såg ut att vara lättare att ta...

Å Affe, jo... nog är det dags, att åtminstone flytta ut en bit. Till ett litet hus med garage... Haken är bara att alla hus vi budar på blir så inivassen dyra. Jag är en fattig värmlänning... de summorna som hus kostar i Stollholmstrakten får man ju nästan hela byn för hemma... inklusive apparaterna som producerar grundämnet i Värmlandsgroggarna :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti