Stölder av motorcyklar framåt höstkanten

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
De senaste dagarna har det inträffat två stölder av motorcyklar i det område där jag bor. De har stått på gatan och ägarna har gjort vad de kunnat för att tjuvarna ska hålla sig borta. Tillgången till säker förvaring är begränsad. Har ingen anledning att misstänka försäkringsbedrägeri i något av fallen. Vill poängtera det innan jag sätter igång mitt resonemang kring den trend jag sett de senaste åren. Nämligen att stölderna av motorcyklar verkar öka framåt höstkanten. Är det försäkringsbedrägerier eller helt enkelt stölder i vanlig ordning? Sanningen ligger nog någonstans där emellan .

Själv kan jag inte låta bli att fundera på om det inte sker ett och annat försäkringsbedrägeri så här års. Säsongen börjar närma sig sitt slut. Motorcykeln ska in på en service inför vinteravställningen, den behöver en garageförsäkring och en plats att förvaras. Detta innebär kostnader för ägaren. Är motorcykeln nyare så kommer värdeminskningen in i bilden. Om ett par månader presenteras en ännu nyare och värre modell som kan sporra vissa ägare att arrangera en stöld. En motorcykel med höga försäkringspremier är inte lätt att sälja under rådande klimat med ökade räntekostnader och en allt osäkrare syn på framtiden i allmänhet.

Det enda som talar för att det faktiskt sker stölder som inte är arrangerade så här års är att de stulna motorcyklarna inte går att omsätta som helhet utan måste plockas itu del för del. Köparna begränsas därmed till privatpersoner men även ett och annat företag som under vinterhalvåret behöver laga sin egen eller eller andras motorcyklar. Om jag försöker sätta mig in i gärningsmännens situation så hade jag antagligen varit ute stulit objekten under tiden de faktiskt är lätt tillgängliga. En och annan förvarar fortfarande sin motorcykel på gatan. Om ytterligare några veckor har ägarna hittat någonstans att förvara sin motorcykel under vintern vilket försvårar för tjuvarna att komma åt dem lätt. Centralgarage är givetvis inte helt säkert även under vinterhalvåret då de är rätt lätta att komma in i. Men förråd och enskilda garage är nog inte helt enkelt att komma till särskilt då man antagligen inte vet var man ska bryta sig in. För att stjäla en motorcykel i ett sådant fall krävs vetskap om att det faktiskt förvaras en motorcykel där. Gärna en som är eftertraktad på marknaden i delar.

Vad har ni själva för funderingar när det gäller stölder och försäkringsbedrägerier?

Last edited:
Jag får samma tankar när det dyker upp sådana trådar. Men man hoppas ju att det inte är så.. Jag skulle aldrig ställa min sprillans -08'a på gatan, lika lite som jag gör det med min vanliga trampcykel.

Jag tror det finns 3 klassiska exempel:

1) Moppefuckon som vill vara coola och köra något större och fräckare, dom tar de lätta fallen som är låsta med ett lås och går att tjuvkoppla lätt. Man rullar iväg skiten och bonnmeckar tills man får upp lås osv. Sedan kör man tills man inte orkar mer - sedan slänger man hojjen i ett dike eller nåt.

2) Personer med ekonomiska problem / eller bara vill ha pengar och kan tänka sig vad som helst (troligtvis har man heller inte så mycket spärrar och kan accepterar att man nångång åker fast). Dessa personer kan göra nästan vad som helst för att få med sig motorcykeln, tom. stå och kapa med vinkelkap trots att grannar står och skriker (vilket jag hört t.ex. i mitt område)
Dessa motorcyklar säljes i kriminella kretsar billigt och hela, eller plockas isär och säljes i typ hjul, förgasare, cylinder, topplock, plast osv.

3) En person med ganska dyr motorcykel trillar med sin MC utan helförsäkring, eller motorn går sönder osv. Istället för att laga den anmäler man den stulen, säljer den i delar på blocket utan nummer och kammar hem kanske tom. en vinst.

I mitt fall är jag ganska säker på att det är moppefuckon som snott min. Ska leta efter låsdelar m.m idag för att förstå vilket håll dom gått åt och fortsätta det hållet.

Med en självrisk på 5000 (bara genom att bli av m hojen) är man nog ganska så mån om att få ha den ifred. Det är nog en marginell klick som 1. har plats att husa sin hoj i lådor, 2. Har tid o ork att stycka den o sälja den på blocket, eller, skeppa den utomlands....
Kanske sker det en del för att komma med sin (egenhändigt stulna) hoj till en bana....

När initiativtagarna till MC-id hörde av sig till försäkringsbolagen, var de tämligen ointresserade av att lyssna på denna geniala idén att nyttja det register över race-hojar som systemet innebär... :näsblod :va
Allt de kan göra är att säga (...du har inte papperna i ordning på din hoj, välkomen åter när så är fallet.) Ringa polisen hjälper föga men dessa personer syns sällan till igen, iaf inte med "den" hojen"... :huvet

20 000 volt kopplat till hojen skulle göra gott... :D

Kollade lite på stulna fordon och det stals i stort sätt lika många mc om dagen i slutet av maj som nu i början av september. INKL EU moppar.
Det finns för många och skickliga banditer helt enkelt, dom borde inte vara ute på gatan överhuvudtaget.
Kan förstå din tanke men jag både hoppas och tror att du har fel.
Måste vara ekonomiskt självmord att göra ett bedrägeri med tanke på ersättnings nivån från FB,, om man nu inte behåller hojen oxå.
Visst finns det alltid någon som gör det men JAG TROR inte att det är så många, och det är absolut inte bara hojåkare som luras, eller?
Menar du att dom som blir bestulna i början av säsongen är ärligare än dom som blir det i slutet?
Jag blev av med hojen en vecka innan semestern förra året, bedrägeri??
Behöll den iaf och fixade till den.

Är relativt säker på att min hoj är stulen av idioter som bara vill busåka. Eftersom jag saknar försäkring så är det svårt med bedrägeri i mitt fall :(

Det enda jag vet med säkerhet är att det var invandrare som stal den och det enda dom dioterna som jag känner till är intresserad av är om hojen går i 300 så jag kollar upp vägar som är lite större men inte så trafikerade av polis.......

Det brukar ju bli fler bedräg...*host* "stölder" när säsongen går mot sitt slut.

Är relativt säker på att min hoj är stulen av idioter som bara vill busåka. Eftersom jag saknar försäkring så är det svårt med bedrägeri i mitt fall :(

Det enda jag vet med säkerhet är att det var invandrare som stal den och det enda dom dioterna som jag känner till är intresserad av är om hojen går i 300 så jag kollar upp vägar som är lite större men inte så trafikerade av polis.......

Hur i hela friden kan du veta det? :nyfiken

Är inget nytt att det stjäls hojar i slutet av säsongen.. "Bedrägerier" är vanligare än folk tror..
En högre självrisk är ett bra botmedel mot sånt. Men drabbar tyvärr de som är ärliga och får sin hoj stulen...

Tycker det känns svårt att motivera arrangerade stölder iom självrisker osv. Kan det verkligen löna sig? Räknar med att förlora ca 10 000:- själv då man inte får igen allt för tillbehören på hojen.

Menar du att dom som blir bestulna i början av säsongen är ärligare än dom som blir det i slutet?

Generellt sätt tror jag inte att det skiljer sig nämnvärt åt. Folk är ungefär lika ärliga oavsett vilken tid på säsongen det inträffar.

Dock är jag övertygad om att många önskar göra sig av med sin motorcykel vid slutet på säsongen eftersom de vill banta sina kostnader inför vintern. Finns två sätt att göra detta på. Det ena är genom försäljning. Det andra genom försäkringsbedrägeri. Desperationen att inte få sålt den i tid och för rätt pengar gör att några väljer det senare alternativet. Motorcykeln har de nämligen ingen glädje av under vinterhalvåret.

Tänker mig scenario där det handlar om en ny motorcykel som till största delen är finansierad genom lån där ägaren tvingas ha en dyr helförsäkring. För att få ner kostnaden väljer denne att teckna en så kallad helårsförsäkring som inte går att ställa av. Under själva högsäsongen så är han noga med att förvara den säkert men framåt höstkanten så börjar han slarva eller rent av ser till att den bli stulen på egen hand. Den ska helt enkelt bort innan säsongen lider mot sitt slut. Eftersom motorcykeln är i stort sett ny så får personen rätt bra ersättning från försäkringsbolaget. Självrisken är inte något större huvudbry i sammanhanget. Tror det blir svårt att få sålt den för mer än vad försäkringsbolaget är villig att betala. Dessutom är intresset att köpa motorcyklar från spekulanters håll månader iväg. Dessa vaknar först framåt vårkanten. Säsongen för begagnade delar har inte den här begränsningen. Den pågår året runt oavbrutet.

Last edited:
Tycker det känns svårt att motivera arrangerade stölder iom självrisker osv. Kan det verkligen löna sig? Räknar med att förlora ca 10 000:- själv då man inte får igen allt för tillbehören på hojen.

Kan väl löna sig riktigt bra om dom säljer de slaktade delarna på Ebay eller liknande. Bara ett komplett kåpset med lyse och tank betalar man ju hemult mycket pengar för även begagnat.

Last edited:
Jag håller inte riktigt med. Dom fanskapen som snor hojar är nog bara ute efter att köra sönder skiten och tro sig vara coola.
Att sälja delar är knappast värt varken arbete eller risken (iaf i mina ögon).
Jag blev bemött av en turk i göteborg som började fråga om ja visste hur man kommer förbi startspärren på en ducati för han hade "tappat" nyckeln. Jag sa kort o gott att han såklart skulle in till ducati så löser dom ny nyckel. Då erkände han helt öppet att den var snodd och han ville bara köra. Fick han inte igång den skulle han elda upp den, fick han köra skulle han ställa den synligt när han lekt klart. Jag sa till han o sina 4 polare att dom kort o gott var efterblivna och körde vidare. Missade tyvärr reg # på bilen dom körde annars hade ja anmält det.
Jag tror samtidigt inte ens polisen skulle brytt sig om jag nu ringt dom, tyvärr.

Nu har jag enbart blivit av med oreggade crosshojar så ngt bedrägeri skulle möjligen sträckt sej till att jag vill lura frugan att få köpa en ny... ;)

Skämt å sido, blev av med två grusbus hojar och jag är övertygad om att båda dessa var för nöjesåkning. Den ena kördes på allmän väg av tjuven som dammade in i ett träd och dog. Hoj nummer två vet jag ingenting om vart den tog vägen, men jag gissar att tjuven ville busa då den inte var värd att stycka/sälja i delar.

Dock tror jag att bedrägerier bland sporthojar förekommer en del....

10 000 i självrisk..
Låt säga att hojen har någon skada...
Dvs det är 10 000 ner på priset direkt om man ska försöka sälja.
En hoj tappar ca 5000 över vintern..iaf om den är hyffsat ny.

Att själv då slakta hojen och sälja delar.. kan bli riktigt lönande..
8000 för ett set fälgar.. tex..

Sa var tror du alla mc-delar i nyskick pa blocket och har pa SH kommer ifran...

Du tror pa rodluvan och vargen med?

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage