Stålomspunnet ??

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Jag slängde på stålomspunnet igår, kostade 650:- dyrt el billigt ??, och tycker inte det blev mkt skillnad, bytte dock klossarna oxå så det kan kke bero på att dom inte har en så stor anläggningsyta när dom e nya kanske ??

Fler som har blivit negativt överraskande ?? :confused:

Bifogat

• ståååååålomsp.jpg
    ståååååålomsp.jpg
    95.8 KB · Visningar: 219
Kör också med stålomspunnet och kände likadant som du när jag bytte....Men visst lite ger det ju...

Vad har du för bromsklossar?

Jag monterade stålomspunnet och Carbon Lorraine SBK3 klossar
Blev bättre nyp i bromsarna och dom mattas inte lika lätt.

Kräver dock lite varmkörning av klossarna för att dom ska bli riktigt bra.

Lasker skrev:
Vad har du för bromsklossar?

Jag monterade stålomspunnet och Carbon Lorraine SBK3 klossar
Blev bättre nyp i bromsarna och dom mattas inte lika lätt.

Kräver dock lite varmkörning av klossarna för att dom ska bli riktigt bra.

Sbs ?? inte säker på vad dom hette :crash

Köpta hos en yammadealer :fakta

RGmaniac skrev:
Kör också med stålomspunnet och kände likadant som du när jag bytte....Men visst lite ger det ju...

Bra att man inte e ensam :cool: ja lite skillnad e det ju..men väntade mig mer...

På en sån hoj är "standard"-grejjorna så pass bra så det ska inte vara nån skillnad!

På en gammal hoj från 87 som jag bytte på, blev det en otroligt stor skillnad (dock så rengjorde jag och bytte allt i oken oxå)
Det blev bättre kraft i bromsen, distinkt fast läge där bromsen tog och lättare (bättre precision) att anpassa bromskraften.

Priset är ju helt ok och det hade blivit ungefär detsamma om du köpt från NBM i pampas.

fluppen skrev:
Sbs ?? inte säker på vad dom hette :crash

Köpta hos en yammadealer :fakta

Har för mej att det va nån här på forumet som testade sbs och tyckte, att det va dålig kännsla och broms effekt i dom :confused:

Jag kännde inte så stor skillnad mellan stålomspunna och orginal slangar på min hoj vad det gäller stumheten i handtaget, men det kan ju bero på att orginal slangarna va i bra skick.

Dock så tycker jag att det va mycket bättre sug i Carbon Lorraine sbk 3 klossarna speciellt vid lite hårdare körning.

Vissa hojar kommer med omspunnet och Brembo Oro
vid leverans andra satsar pengarna på många HPs
istället :D

Andra hojen jag kör med SBS-belägg nu, kombinerat med stålomspunnet. Kan bara säga att jag är nöjd med SBS :tummenupp Bra pris också.

/Dea

Last edited:
UltraMarine skrev:
På en sån hoj är "standard"-grejjorna så pass bra så det ska inte vara nån skillnad!

På en gammal hoj från 87 som jag bytte på, blev det en otroligt stor skillnad (dock så rengjorde jag och bytte allt i oken oxå)
Det blev bättre kraft i bromsen, distinkt fast läge där bromsen tog och lättare (bättre precision) att anpassa bromskraften.

Priset är ju helt ok och det hade blivit ungefär detsamma om du köpt från NBM i pampas.

Rettans bromsar e inte sååå bra som man kan tycka att dom ska va :fakta

*nöjd med priset* :crash

Lasker skrev:
Har för mej att det va nån här på forumet som testade sbs och tyckte, att det va dålig kännsla och broms effekt i dom :confused:

Jag kännde inte så stor skillnad mellan stålomspunna och orginal slangar på min hoj vad det gäller stumheten i handtaget, men det kan ju bero på att orginal slangarna va i bra skick.

Dock så tycker jag att det va mycket bättre sug i Carbon Lorraine sbk 3 klossarna speciellt vid lite hårdare körning.

Jag bytte till SBS på min förra hoj också, och där blev INTE bromsverkan sämre än orginalklossarna.

Men dock så hade jag MKT bättre broms på min gamla blejd än vad jag har på min grymme Retta :eek: :(

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back