Stålomspunna slangar

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Tja!
Kör ju en honda med några år på nacken.
Tycker inte riktigt att jag får bort svampigheten i bromsarna, har bytt bromsvätska ett par ggr, men det hlälper inte.
Antagligen är slangarna utmattade och behöver bytas.
Är det värt att kosta på stålomspunna slangar, ger det en märkbar skillnad för distinktare bromsar?
fram på kostar det 695:- och bak 350:- vad orginal kostar har jag inte kollat upp än.

Kommentarer?

Alming skrev:
2532512 Tja!
Kör ju en honda med några år på nacken.
Tycker inte riktigt att jag får bort svampigheten i bromsarna, har bytt bromsvätska ett par ggr, men det hlälper inte.
Antagligen är slangarna utmattade och behöver bytas.
Är det värt att kosta på stålomspunna slangar, ger det en märkbar skillnad för distinktare bromsar?
fram på kostar det 695:- och bak 350:- vad orginal kostar har jag inte kollat upp än.

Kommentarer?

Ja det borde vara märkbar skillnad på en äldre hoj som din, det märks även på nyare hojar, handtaget blir lite stummare.

Johansson skrev:
2532761 Ja det borde vara märkbar skillnad på en äldre hoj som din, det märks även på nyare hojar, handtaget blir lite stummare.

OK, är det värt det? Kör inte bana med denna hoj, men bromsar är ju ändå säkerhet.

Alming skrev:
2533089 OK, är det värt det? Kör inte bana med denna hoj, men bromsar är ju ändå säkerhet.

Absolut, varför itne lägga kanske 800 spänn eller vad det är.. för att veta att slangarna inte hade kunnat påverka situationen när det verkligen gäller..

Eller kan du leva med att tänka "om jag hade lagt ut dem där 800 kronorna kanske jag hade klarat mig..."

ändra däckdimension???

Fabbe skrev:
2533096 Absolut, varför itne lägga kanske 800 spänn eller vad det är.. för att veta att slangarna inte hade kunnat påverka situationen när det verkligen gäller..

Eller kan du leva med att tänka "om jag hade lagt ut dem där 800 kronorna kanske jag hade klarat mig..."

Haha, känner igen fabbe-retoriken från min skinnställtråd!

Det lutar åt att skaffa slang iaf, blir nån form av vinterprojekt...:tummenupp

Nästa fråga:

Någon som vet hur det påverkar om jag går upp en storlek eller två i bredd på däck istället för att köra på mina cykeldäck? (140/80 -17)
Jag skulle även vilja ha mindre profil, för att sänka tyngdpunkten lite.
Det finns plats för iaf 150-160 i svingen, men rent körbarmässigt, kan det bli problem för mig???

Detta även i syfte att kunna öka urvalet antal däckmodeller så jag slipper köpa Avon igen...

Jag tycker att det räcker om du köper fram.

Bak bromsen använder man ju inte så mycket och den är inte lika kännslig så jag anser det vara overkill att ha stålomspunnet bak.

Alming skrev:
2533113 Jag skulle även vilja ha mindre profil, för att sänka tyngdpunkten lite.
Det finns plats för iaf 150-160 i svingen, men rent körbarmässigt, kan det bli problem för mig???

Både lägre profil och bredare däck kommer göra hojen tyngre att lägga (den kommer kännas trögare/långsammare) Jag tror dessutom detta är en mycket större effekt än det du vinner på att "få ner tyngdpunkten" men något mindre profil.

Tänk dessutom på att profilen är % av bredden. Ett 140/70 är alltså lika högt som ett 150/65 (nu räknade jag inte ut exat vad det blir men gör det själv om du orkar 140*0.7 mot 150*0.65...)

Sen kan ju däck ha olika profil (sett bakifrån) beroende på modell och märke (alltså själva böjningen på slitytan)...

Lycka till!

illebror skrev:
2533336 Både lägre profil och bredare däck kommer göra hojen tyngre att lägga (den kommer kännas trögare/långsammare) Jag tror dessutom detta är en mycket större effekt än det du vinner på att "få ner tyngdpunkten" men något mindre profil.

Tänk dessutom på att profilen är % av bredden. Ett 140/70 är alltså lika högt som ett 150/65 (nu räknade jag inte ut exat vad det blir men gör det själv om du orkar 140*0.7 mot 150*0.65...)

Sen kan ju däck ha olika profil (sett bakifrån) beroende på modell och märke (alltså själva böjningen på slitytan)...

Lycka till!

Just 140/70 -17 finns faktiskt att välja bland, så det lutar åt ett sånt, för att inte få ballongdäck.
Jag är ganska kort, iaf korta ben, så jag är inte olycklig om jag får ner hojen lite heller för den delen...

Alming skrev:
2533355 Just 140/70 -17 finns faktiskt att välja bland, så det lutar åt ett sånt, för att inte få ballongdäck.
Jag är ganska kort, iaf korta ben, så jag är inte olycklig om jag får ner hojen lite heller för den delen...

Annars kan du ju alltid köpa ett par platåskor..:rolleyes:

Sanoj skrev:
2533365 Annars kan du ju alltid köpa ett par platåskor..:rolleyes:

ja, hade jag kört automatväxlad hoj, typ skoter så hade det varit värt en tanke. Men nu gör jag ju inte det...:hojsmilie :backontop

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8