Ståldrev eller Aludrev

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Ska beställa drivpaket till en Aprilia Falco. Det går att välja mellan ståldrev och aludrev. Vilket brukar det vara orginal? Är det sämre uthållighet i aludrevet?

Om det är kvalitetsdrev vi talar så håller ett ståldrev längre än ett alu dock väger alu betydligt mindre

Borsiin JR skrev:
Om det är kvalitetsdrev vi talar så håller ett ståldrev längre än ett alu dock väger alu betydligt mindre

Det sägs ge betydligt bättre acc, eftersom det är mindre massa som ska sättas i rörelse. Aludreven är ju dessutom härdade, så ett bra aludrev är antagligen bättre än ett dåligt ståldrev!

Hoztic skrev:
Det sägs ge betydligt bättre acc, eftersom det är mindre massa som ska sättas i rörelse. Aludreven är ju dessutom härdade, så ett bra aludrev är antagligen bättre än ett dåligt ståldrev!
Det kan väl inte stämma, skillnaden i vikt på aludrev eller stål kan ju inte bli markant i dom små proportionerna, sen det i sammmanhanget 100+kusar eller vad det nu är i den italienska skönheten kan man väl omöjligt märka skillnad på.

Hultan skrev:
Det kan väl inte stämma, skillnaden i vikt på aludrev eller stål kan ju inte bli markant i dom små proportionerna, sen det i sammmanhanget 100+kusar eller vad det nu är i den italienska skönheten kan man väl omöjligt märka skillnad på.

Nog är det skillnad, järn har en densitet på 7,78, alu har 2,7, så ett järndrev är ju nästan 3 ggr så tungt! Sen kanske det inte är så att man ramlar av hojen när man accar första gången efter bytet, men ska man jaga tiondelar så!

Hoztic skrev:
Nog är det skillnad, järn har en densitet på 7,78, alu har 2,7, så ett järndrev är ju nästan 3 ggr så tungt! Sen kanske det inte är så att man ramlar av hojen när man accar första gången efter bytet, men ska man jaga tiondelar så!
Nej visst förstår jag att det är skillnad, hade en aning om hur stora skillnaderna var med, Men jag menar ändå att om det var en 300% skillnad mellan nått som vägde 1 gram och nått annat, så skulle det andra bara väga 4 gram endå typ.

Men vi har båda visat att vi vet vad vi menar! :tummenupp

Köp aludrev i guldfärg samt kedja i guldfärg så kommer du tjöra ifrån allt å alla sen :banana

Hoztic skrev:

Det är väl rätt självklart att ett fint aludrev är bättre än billighetsstål. Det finns dock bra ståldrev som håller betydligt längre än de bästa aludreven helt enkelt för att de är mer nötningstoleranta än vad man någonsin kan få alu dessutom är de billigare än de fina aludreven.

Nej man kommer inte att kunna märka någon som hellst skillnad i acc beroende på vilket drev du väljer så länge det inte är gjort i beryllium. Enda anledningen den lägre vikten är bättre är att det ger lägre ofjädrad vikt och därmed teoretiskt sett bättre fjädringsrörelser. Är man ute efter att minska effektförlusterna i drivningen skall man istället satsa på en mer lättrullad racingkedja då det är kedjan inte dreven som är effektboven.

Viktigast av allt är dock att alltid ha en VÄLSMORD OCH KORREKT JUSTERASD KEDJA.
Jag har testat i bänk och på en 35 hästars cykel gav en välsmord kedja 3 hk mer på topp dvs på en fullvuxen cykel ger det lika mycket som ett helsystem+pc, snacka om billig trimmning......

Borsiin JR skrev:
Nej man kommer inte att kunna märka någon som hellst skillnad i acc beroende på vilket drev du väljer så länge det inte är gjort i beryllium. Enda anledningen den lägre vikten är bättre är att det ger lägre ofjädrad vikt och därmed teoretiskt sett bättre fjädringsrörelser.

Nej, det är två fördelar med aludrev, dels lägre ofjädrad vikt precis som du säger, men det ger en fördel till, mindre ROTERANDE massa.

GlennB skrev:
Nej, det är två fördelar med aludrev, dels lägre ofjädrad vikt precis som du säger, men det ger en fördel till, mindre ROTERANDE massa.

Visst ger det något mindre roterande massa, men dock en massa som sitter väldigt nära rotationens centrum.

Att sedan bara prata om drevet blir ju helknas då den delen endast är en liten del tillsammans med däck, fälg, drevhub, rycktujämning och bromsskiva.
Så procentuellt set blir nog skillnaden försumbar.

Vill man få en markant skillnad i roterande och ofjädrad vikt massa får man nog se till att köpa en lättare fälg.

Men visst är det roligt att jobba med smågrejer på hojen, jag håller själv på så hela tiden med några gram här och där. Fast på en tung 80-talare som min handlar det snarare om att kapa hekton och kilon :lol

Sören skrev:
Visst ger det något mindre roterande massa, men dock en massa som sitter väldigt nära rotationens centrum.

Att sedan bara prata om drevet blir ju helknas då den delen endast är en liten del tillsammans med däck, fälg, drevhub, rycktujämning och bromsskiva.
procentuellt set blir nog skillnaden försumbar.

Vill man få en markant skillnad i roterande och ofjädrad vikt massa får man nog se till att köpa en lättare fälg.
Precis. :fakta

:)

Ett alubakdrev brukar hålla lika länge, ibland längre än ett framdrev i stål. Brukar vara framdrevet som tar slut först.

Renga skrev:
Man kan ju banta ett par kilo också... he he

Det blir ju ingen skillnad för den roterande massan direkt....

Såvida du inte sitter inuti fälgen och kär ? :tungan

Men det bli ju klart bättre viktförhållande om man dumpar halva kropssvikten.

/Urban

[IRONI MODE=1]

eller kör i linne och tangas. sparar ju lätt flera kilo på att skippa stället. Sen sparar men minst 1,2kg på att skita i hjälmen. Är man ny sketen :arsele med så tappar man 0,5kg till där kanske. allt för att det skall gå lite fortare för våra körkunskaper är ju i övrigt i rossi klass :yoparty

[IRONI MODE=0]

Jag tror säkert att det finns RR-förare under årens lopp som fått stallorder att banta, fasen, det sägs att 3-4 kg motsvarar 1 HK så tänk er själva om någon skulle plocka ned sig från 120 kg till 80 kg. Då snackar vi ca 10 häst, för att inte tala om den helt säkert förkortade bromssträckan.

Och tänk vad de på utvecklingen hos YamaKawaSukiHonda i sitt stilla sinne skulle tänka om de stolta basunerar ut att deras nya rejshoj blivit 5 kg lättare än föregående säsong och samtidigt får reda på att stallets försteförare gått up 15 kg :arsele

En ytterligare synpunkt på aludrev till dess fördel kan vara att kedjan håller längre då slitaget möjligen kan vara lägre än med dito stål. Bara en egen tanke.

Al-drev

Sören skrev:
Jag tror säkert att det finns RR-förare under årens lopp som fått stallorder att banta, fasen, det sägs att 3-4 kg motsvarar 1 HK så tänk er själva om någon skulle plocka ned sig från 120 kg till 80 kg. Då snackar vi ca 10 häst, för att inte tala om den helt säkert förkortade bromssträckan.

Och tänk vad de på utvecklingen hos YamaKawaSukiHonda i sitt stilla sinne skulle tänka om de stolta basunerar ut att deras nya rejshoj blivit 5 kg lättare än föregående säsong och samtidigt får reda på att stallets försteförare gått up 15 kg :arsele

En ytterligare synpunkt på aludrev till dess fördel kan vara att kedjan håller längre då slitaget möjligen kan vara lägre än med dito stål. Bara en egen tanke.

Bara en tanke:
Alla Al-drev är anodiserade och har en yta som är, näst diamant, hårdast av alla material som finns (aluminiumoxid). Är det denna egenskap som skulle göra att kedjan, som är mycket mjukare, skulle hålla längre? /Klazze.

Klazze skrev:
Bara en tanke:
Alla Al-drev är anodiserade och har en yta som är, näst diamant, hårdast av alla material som finns (aluminiumoxid). Är det denna egenskap som skulle göra att kedjan, som är mycket mjukare, skulle hålla längre? /Klazze.

En något spydig replik på något som bara var en stackars amatörs tanke. Jag ber så mycket om ursäkt vad gäller min totala okunskap och lovar att läsa på några hyllmetrar innan jag yttrar mig nästa gång.

Men om nu dessa aludrev är det näst hårdaste efter diamant, hur kan det då komma sig att så många säger att de slits ut fortare än ståldrev???

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...