Stänga/sänka värme på elementet

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hallå.

Håller på att måla om hemma, så jag behöver sänka värmen på elementet för att kunna måla det.

Men jag har vridit på ratten och jag har tagit bort termostathuset och tryckt in piggen med en hammare utan lycka. Har även provat att linda en handduk runt hela termostaten.

Någon som vet hur fan jag får av värmen?

Bifogat

• 20110120310.jpg
    20110120310.jpg
    189.2 KB · Visningar: 254
Du gör precis om du har sagt. Vrid ner så långt du kan, förbi "1" gärna förbi snöflingan också. Sen väntar du, det tar ett tag innan radiatorn kallnar.

Vad du kan göra för att säkerställa att du inget flöde har över radiatorventilen är att ta en skruvmejsel och sätt mot ventilen på radiatorn. Handtaget sätter du mot örat. på så sätt får du ett enkelt stetoskop, då hör du enkelt om flödet avstannar.

Lycka till!
Fil. Kand. Rör. Mok.

Har du lite tur så kan du stänga returen om inte termostatventilen stänger... Hur ser kopplingen ut i botten av radiatorn?

De termostaten brukar fastna. Vid roten, sidan av termostathuset sitter en liten insex.

1. Skruva ut den och plocka bort hela termostathuset.

2. Ta tag i piggen i mitten på fästet (elementet) och jucka lite in och ut.
Bli inte rädd om du juckar för långt ut och blir nerpissad med äckelvatten. Det är bara att stoppa in piggen igen för att det ska sluta pissa.

3. Öppna termostaten helt (full värme) och placera den tillbaks på elementet.

4. Se till att den lilla insexskruven sitter rätt i spåret (termostaten på rätt djup) och spänn åt.

5. Stäng av termostaten och vänta tills elementet kallnar.

Tack!!

Ska pröva detta nu.

EDIT:

Nu har jag tagit bort huset och tagit bort den lilla pinnen. Var lite avlagringar på den. satte i den igen och tryckte in den så långt jag orkade flera gånger. På med huset igen och vred till läge "I". Får se imorrn om man huttrar när man vaknar :hihi

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back