Stämmer det här?

Twentyfourseven

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
Ktm 690SM -09
Det är i alla fall ett snarlikt system (samma uppbyggnad m.m.) - bilden på KTM:en ljuger inte och där ser ramen ut att vara i originalskick. Men det är svårt att från bilderna se exakt hur mycket krökta rören är precis där de passerar stagen till bakramen, fast jag får ett intryck av att de är något mer böjda än vad mina rör är (och sitter något lägre). De rör jag har är av en ny modell - den tidigare som först var beställd hade tagit slut. Så det kan röra sig om en äldre variant av rören eller en modell som är krökt på ett annat sätt. Att det system jag har, skulle ha gått att få dit utan att modifiera bakramen är helt uteslutet - det var ganska många centimetrar som saknades och att sätta rören lägre hade inneburit att de tagit i sprängskyddet för kedjan och att dämparna hamnat långt ner. Rören gick inte heller att böja eller vrida på annat sätt än så som de nu sitter p.g.a. tajt med utrymme mot ram, bakfjädring och cylinder m.m.

Men det finns en skillnad och det är att jag har en fullstor cylinder (105mm). Tittar man på dämparna på ebay-hojen, så sitter de lite lägre monterade, vilket innebär att om rören har samma krökning som mina, måste rören sitta lägre men också vridna inåt för att inte ta i sprängskyddets fäste. Och är de vridna så att krökarna ligger mer ovanpå varandra, så krävs det en smalare cylinder (vilket 620/625 och 660 har - dock ej Factory Replican eller min). Så _kan_ det också ligga till... :) Lite svårt att bedöma bara från små bilder och utan artikelnummer.

Jämför med följande bilder, så kanske någon med ett tränat öga kan se om det finns skillnader:

http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0997.JPG
http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0998.JPG
http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_1000.JPG

Men oavsett vad, så var det värt jobbet med bakramen nu så här i efterhand och du kan nog lägga ett ganska lågt bud och hoppas att det går igenom. Betänk att normalpris i Sverige ligger på ca 16.000:- och eventuellt luftfilter för 1.200:- om man inte har rabatter eller goda kontakter...

Låter riktigt troligt det du säger :) , och att rörern sitter lite längre ner på ebay-hojen tycker ja också, fast klart att en cm hit eller dit kan ju lätt misstolkas när bilderna inte är större än vad de är.
Skicka precis iväg ett mail i förhoppning om att dem vet om det passar eller inte, men det återstår att se. Får hoppas på det bästa :tummenupp

tack för svaret

Last edited:
TomK skrev:
2659802 Det är i alla fall ett snarlikt system (samma uppbyggnad m.m.) - bilden på KTM:en ljuger inte och där ser ramen ut att vara i originalskick. Men det är svårt att från bilderna se exakt hur mycket krökta rören är precis där de passerar stagen till bakramen, fast jag får ett intryck av att de är något mer böjda än vad mina rör är (och sitter något lägre). De rör jag har är av en ny modell - den tidigare som först var beställd hade tagit slut. Så det kan röra sig om en äldre variant av rören eller en modell som är krökt på ett annat sätt. Att det system jag har, skulle ha gått att få dit utan att modifiera bakramen är helt uteslutet - det var ganska många centimetrar som saknades och att sätta rören lägre hade inneburit att de tagit i sprängskyddet för kedjan och att dämparna hamnat långt ner. Rören gick inte heller att böja eller vrida på annat sätt än så som de nu sitter p.g.a. tajt med utrymme mot ram, bakfjädring och cylinder m.m.

Men det finns en skillnad och det är att jag har en fullstor cylinder (105mm). Tittar man på dämparna på ebay-hojen, så sitter de lite lägre monterade, vilket innebär att om rören har samma krökning som mina, måste rören sitta lägre men också vridna inåt för att inte ta i sprängskyddets fäste. Och är de vridna så att krökarna ligger mer ovanpå varandra, så krävs det en smalare cylinder (vilket 620/625 och 660 har - dock ej Factory Replican eller min). Så _kan_ det också ligga till... :) Lite svårt att bedöma bara från små bilder och utan artikelnummer.

Jämför med följande bilder, så kanske någon med ett tränat öga kan se om det finns skillnader:

http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0997.JPG
http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0998.JPG
http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_1000.JPG

Men oavsett vad, så var det värt jobbet med bakramen nu så här i efterhand och du kan nog lägga ett ganska lågt bud och hoppas att det går igenom. Betänk att normalpris i Sverige ligger på ca 16.000:- och eventuellt luftfilter för 1.200:- om man inte har rabatter eller goda kontakter...

Hur är ditt nya system? Är den bättre än din förra sebringtwin?

Är ett KN-filter ett krav om man skulle montera ett sådant system?

-MLM- skrev:
2662455 Hur är ditt nya system? Är den bättre än din förra sebringtwin?

Är ett KN-filter ett krav om man skulle montera ett sådant system?

Det låter mindre, vilket var den egentliga anledningen till att byta och så lär det ge en del extra knuff i motorn tack vare en modern design med koniska rör. Jag har dock inte haft tid att bänka maskinen ännu, så exakt vad systemet+filter ger, vet jag inte. Det _känns_ dock som om det är en del... Men bara på pappret så ska det vara ett mycket vassare system.

K&N-filtret var "enda" lösningen att enkelt få ett filter som passade. Pga den höga dragningen av rören, så fick inte luftburken plats längre. Att bara ta bort eller kapa luftburken ställde till problem med att få det gamla skumfiltret på plats. Det finns säkert andra luftfilter som skulle kunna fungera också. Men nu fick jag ett jäkligt bra pris på K&N-filter (som även det är avsett för Factory Replican, fast utan den snordyra kolfiberburken :) ). Det monterades direkt på ett 75mm PVC-avloppsrör och den gamla gummimuffen till förgasaren. Fastsättningen gjordes med tejp :D (lätt och stabilt).

Det finns några småfixar att greja med fortfarande - bl.a. att ordna ett bra stänkskydd för luftfiltret och montera plasten på ett bättre sätt (sitter nu bara med buntband pga den ändrade bakramen och därmed skruvhålen), men det kommer med tiden...

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back