Ställa ventilspelet?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
har en fråga om hur jag bör göra. har måttlig mek erfarenhet (river 1 cylle 2takt motorer o bygger ihop utan problem) och lite lättare erfarenhet på 4taktare.

nu är det så gottfolk. min GSXR skall ha ventil kontroll 2400mil enl manualen. nuvarande är 2250mil.
då är frågan hur man skall göra
*Kolla det på Suzuki nu i "förtid" i Polen pågrund av de billiga verkstads priserna
*Kolla det själv? (svårt/lätt/ett rent helvete??)
*Kolla det i Sverige (var är normala prislappar på sådant här?)

Hur hade ni gjort?

Vill du bekanta dig med din motor så skulle jag föreslå att du kollar ventilspelet själv, finns hjälp på DuRör att titta på.
Det tar en stund och när det gäller justering av spel så är det lyft av kammar som gäller, och det är lite tidskrävande, känner du dig osäker lämna in den.

Jag justerar hellre dina ventiler än tapetserar, om du förstår vad jag menar, hantverksjobb lämnar man till hantverkare.

Kontrollera kan du ju gott göra själv, inga konstigheter alls. OM något skulle behöva justeras så kan du ju lämna iväg det om du är osäker

Okej! tack för svar kära sporthojare! jag hade gärna velat lära mig hur man justerar, skall försöka komma ihåg denna tråd i sommar när det är dags så tar jag hojen till någon vänlig själ i gbg med omnejd mot rimlig betalning eller ber någon o komma över med en "förberedd öppnad hoj" och bara visa hur man gör o vad man skall tänka på.
Tack för härliga svar :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...