Ställa hojen på tjejen man bor ihop med, utan att det är "skenförsäkring"?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har för mig att jag läste nått här tidigare om att man kan ställa hojen på sin sambo? Nu när det börjar närma sig den otroligt roliga tiden på året när man ska ringa runt till förs.bolagen och få ett hånskratt så börjar man bli lite desperat...

Jag är 24 år (fyller 25 nu i januari), har haft B-kort i 7år och mc-kort i 4år. Kör en CBR 054 -02. Förra året skulle jag få betala 5000:-/mån helförs, 2200:-/mån halvförs eller 1000:-/mån i trafikförs om jag bodde i Gbg (dit jag ska flytta så fort jag hittar ett jobb). Detta va på IF som var klart "billigast" av alla bolag för mig.

Med tanke på att dom garanterar kommer att höja dom premierna till nästa år så börjar man kallsvettas lite nu, tycker att 1000:-/mån i trafikförsäkring räcker alldeles utmärkt. Att betala mer vore helt sjukt med tanke på att den varken täcker stöld, brand eller krasch.

Med tanke på försäkringsbolagens idiotiska system så skulle det inte förvåna mig om det är billigare att ställa hojen på tjejen. Hon är iofs bara 19år (fyller 20 i år) och tog mellankort förra sommaren, men D é säkert billigare iaf.

Nu får ju inte hon köra en mc med mer än 25kw, men jag har för mig att det var nån som skrev att så länge man bodde ihop så behövde inte ens personen som mc:n är försäkrad på ha mc-kort överhuvudtaget.

Nån som vet något om detta?

Skenförsäkring blir det ju hur som helst, det är ju du som äger hojen.
Men du får väl ställa över den på henne o sen teckna tjejförsäkring, fast i ingår alldeles gratis att självrisken höjs en himla massa om det är en kille som vurpar på den!

/ Hannes

Glömde o skriva att självklart kan hon försäkra den, hon måste ju kunne köpa en hoj o övningsköra på inte sant?

Den som köpt hojen ska försäkra den för att det inte ska bli en skenförsäkring.

Vet inte hur det är med sambo / gifta personer som kan antas ha en gemensam ekonomi.
Men i det fallet där båda betalat och ska nyttja fordonet är det den med störst risk som ska stå för försäkringen.
Har den som står för försäkringen inte ens körkort för fordonet kan man räkna med granskning vid ev. skada.

Tråkigt med dyra försäkringar. :(

btw. Bygg för f*n inte om en 954 till streetfighter!! :fatta!

En del försäkringsbolag tillåter att alla i ett hushåll använder motorcykeln. Saker som man köper till ett hushåll räknas ju normalt som gemensam egendom. Vem som står som köpare på pappret spelar i det avseendet mindre roll. Om ni inte har samma adress är det däremot en ren skenförsäkring. Ring försäkringsbolaget och fråga helt enkelt.

Bingo skrev:
En del försäkringsbolag tillåter att alla i ett hushåll använder motorcykeln. Saker som man köper till ett hushåll räknas ju normalt som gemensam egendom. Vem som står som köpare på pappret spelar i det avseendet mindre roll. Om ni inte har samma adress är det däremot en ren skenförsäkring. Ring försäkringsbolaget och fråga helt enkelt.

Jag vet som sagt inte vad som gäller i sambofallet men en tanke är ju..
Om MackeNo1 köpt hojen och sedan flyttat ihop med tjejen har hon inte rätt till halva cykeln om de flyttar isär.

skenförsäkring är ju fortf. skenförsäkring. Om man säger som det är istället, jag har inte råd så ja skriver den på tjejen som inte kommer, inte får(för honom och körkortet =)), o inte vill köra den. Tror ni då försäkringsbolaget går med på de?

Ja i just det här fallet rör det ju sig om en skenförsäkring men det kan vara intressant att veta vad lagen och försäkringsbolagen säger om det.

Försäkringsvilkoren T-H skrev:
Vem försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och ägare till objektet.
Med ägare avser Trygg-Hansa den verklige, civilrättslige ägaren.
Trafik-, kris- och räddningsförsäkringen gäller även för passagerare på
fordonet.
När vi i försäkringsvillkoret skriver du och dig menar vi samtliga som
försäkringen gäller för.

Förhöjd självrisk
(gäller endast motorcykel)
Om föraren var någon annan än försäkringstagaren, dennes maka/make
eller sambo när skadan inträffade höjs självrisken med 10.000 kronor.

Frågan är ju om vem som är den civilrättslige ägaren i ett samboförhållande där den ena parten tagit in en MC i förhållandet från början.
Går de isär så är det som sagt mackes hoj!?

zykl0n skrev:
Om MackeNo1 köpt hojen och sedan flyttat ihop med tjejen har hon inte rätt till halva cykeln om de flyttar isär.
Det tror jag inte. Man har väl gemensamt ägande endast till sådant man köpt till det gemensamma hushållet men itne sånt parterna tagit med sig in i relationen. Jag är dock inte alls säker här.

Det hela blir dock mer spännande om han tar med sig bågen in i relationen och de därefter försäkrar de på henne. Då skulle hon kunna hävda att den är hennes eller i vart fall gemensam egendom. Förmodligen är det anförskaffandet som avgör, men saken kan kompliceras ytterligare om det t ex är hon som faktiskt betalat försäkringspremien.

Om de faktiskt äger bågen gemensamt så ä det fö inte en skenförsäkring.

Edit: läste fel tidigare
Edit II: läste fel en gång till :rodna

Last edited:
Man behöver inte uttrycka sig så drastiskt, då ber man ju om ett nej!

Jag har uppnått den eminenta åldern då jag kan åtjnuta 35-års försäkring i
ett visst bolag, detta halverade kostnaden mot när jag var 34.

Försäkringen gäller precis som vanligt, utan förhöjd självrisk, om annan person
i familjen kör hojen. Dock måste denna person vara över 35 år. Nu kommer det
inte bli aktullt, det finns bara sambon som uppfyller detta och hon har inte
ens MC-kort :(

Jag kollar försäkringspriser ca 2-3 ggr/år, de ändrar ju premier snabbare än
Stålmannen byter kläder.

Men, i inget fall så blir det billigare att sätta MC'n på sambon, p g a att hon
totalt saknar bonus, medan jag själv har max och fortfarande lyckats klara
mig från att nyttja MC-försäkringen (suck...11 år utan att få en krona tillbaka,
antagligen har jag betalat en sprillans ny i premier genom åren)

HanneZ skrev:
skenförsäkring är ju fortf. skenförsäkring. Om man säger som det är istället, jag har inte råd så ja skriver den på tjejen som inte kommer, inte får(för honom och körkortet =)), o inte vill köra den. Tror ni då försäkringsbolaget går med på de?

men isåfall ere ju inte skenförsäkring om ja ställer hojen på farsan när ja bor hemma heller?

HanneZ skrev:
men isåfall ere ju inte skenförsäkring om ja ställer hojen på farsan när ja bor hemma heller?
Jo, det är det. Gemensamt ägande avser normalt make-maka. Och du har, hoppas jag innerligt, inte ingått registrerat partnerskap med din farsa. Om ni däremot äger bågen tillsammans är det inte skenförsäkring oavsett ert inbördes civilstånd. Det är inte helt ovanligt med samägande av fordon.

Kolla HW:s tråd, vad det nu var den hette, där diskuteras frågan mer utförligt.

HanneZ skrev:

Skenförsäkring = Annan person en den VERKLIGE ägaren står för försäkringen.

"Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och ägare till objektet.
Med ägare avser Trygg-Hansa den verklige, civilrättslige ägaren."

Bingo skrev:
Om ni däremot äger bågen tillsammans är det inte skenförsäkring oavsett ert inbördes civilstånd. Det är inte helt ovanligt med samägande av fordon.

Många bolag har luddiga vilkor om huvudsaklig brukare och att den som motsvarar störst risk ska stå som försäkringstagare vid samägande av fordon.

zykl0n skrev:
Många bolag har luddiga vilkor om huvudsaklig brukare och att den som motsvarar störst risk ska stå som försäkringstagare vid samägande av fordon.
Jo, det här är verkligen ett komplicerat område och man gör bäst i att noggrant kolla in bolagens villkor om man planerar att trixa med försäkringen. Det är ju också vanligt med andra begränsningar, som t ex villkor på ålder (jag får t ex inte låna ut min till någon under 40). Men hittar man något "kryphål" i villkoren är det bara att utnyttja dem. Jag menar dock inga fantasifulla grejer utan det skall framgå klart och tydligt av avtalsvillkoren att det man tänkt sig är ok.

svar

på dom flesta bolag kan inte nån annan än ägaren vara försäkringstagare.mig veteligen inget.

nop,, fordon, sommarstugor osv delas ej vid "skillsmässa" om man varit sambos. Gifterdom sig blir det jobbigare

zykl0n skrev:

nop,, fordon, sommarstugor osv delas ej vid "skilsmässa" om man varit sambos. Gifterdom sig blir det jobbigare

Eftersom jag är försäkringsspion så är den ger den här tråden bra information
om våra kunders beteende!

Äh, just kidding

MackeNo1 skrev:
Har för mig att jag läste nått här tidigare om att man kan ställa hojen på sin sambo? Nu när det börjar närma sig den otroligt roliga tiden på året när man ska ringa runt till förs.bolagen och få ett hånskratt så börjar man bli lite desperat...

Jag är 24 år (fyller 25 nu i januari), har haft B-kort i 7år och mc-kort i 4år. Kör en CBR 054 -02. Förra året skulle jag få betala 5000:-/mån helförs, 2200:-/mån halvförs eller 1000:-/mån i trafikförs om jag bodde i Gbg (dit jag ska flytta så fort jag hittar ett jobb). Detta va på IF som var klart "billigast" av alla bolag för mig.

Med tanke på att dom garanterar kommer att höja dom premierna till nästa år så börjar man kallsvettas lite nu, tycker att 1000:-/mån i trafikförsäkring räcker alldeles utmärkt. Att betala mer vore helt sjukt med tanke på att den varken täcker stöld, brand eller krasch.

Med tanke på försäkringsbolagens idiotiska system så skulle det inte förvåna mig om det är billigare att ställa hojen på tjejen. Hon är iofs bara 19år (fyller 20 i år) och tog mellankort förra sommaren, men D é säkert billigare iaf.

Nu får ju inte hon köra en mc med mer än 25kw, men jag har för mig att det var nån som skrev att så länge man bodde ihop så behövde inte ens personen som mc:n är försäkrad på ha mc-kort överhuvudtaget.

Nån som vet något om detta?

Kravet är att ni har "lika förutsättningar" dvs. båda kan använda hojen. Alla våra 4 hojar i familjen står på min man och det är helt ok med if har dom sagt så länge man är skriven på samma adress. Han kan ju köra alla 4 hojarna och jag oxå då vi båda har A-kort. Men akta så det inte är några andra villkor med i försäkringen typ "tjejförsäkring" eller "35+"-försäkring eller dylikt eller krav på nåt extra säkert ställ.

Lycka till!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...