Ställa av hoj till vintern genom ägarbyte?

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Jag har förstått att det är många som ställer av sin hoj på vinterkanten genom ett ägarbyte trots att dom har årsförsäkring.

Hur ser försäkringsbolagen på detta?

Hur mycket får ni tillbaka? Om vi säger rent teoretiskt att försäkringen ligger på 12 000kr/år, dvs 1000kr/månad.

Om man då gör ägarbyte och ställer av den 4 månader under vintern. Får man då tillbaka 4000kr? Eller värderar försäkringsbolagen vintermånaderna mindre och sommarmånaderna mer?

först å främst så bör du betala för trafikförsäkring på hojen på den "nya" ägaren. så du slipper TFF. sen när ägarbytet gått igenom ställa av den så du slipper trafikförsäkringen.

för de andra så använd inte samma FB för "vinterförsäkringen" de blir lite griniga när de ser ett mönster efter ett par år... mitt FB har aldrig nekat mig något men sist så var dem lite irriterade att man gör så här men det är en glugg som går att utnyttja.

Dom kan nog inte göra så mkt åt det. Ett ägarbyte är ett ägarbyte.

Däremot så har flera bolag börjat med säsongsbaserad premie även på årsförsäkringarna (troligvis för att komma runt detta med att folk skriver över hojen på nån annan).

Så du kan inte räkna med 1000:-/mån bara för att årsförsäkringen kostar 12k, det kan ju bli så hos ditt bolag, men kolla upp det för att slippa överraskningen.

Jag vet åtminstone ett bolag som skulle ha ungefär 3k/mån under sommarmånaderna men bara några hundralappar/mån på vintern för min hoj.

Jag vet åtminstone ett bolag som skulle ha ungefär 3k/mån under sommarmånaderna men bara några hundralappar/mån på vintern för min hoj.

När jag talat med försäkringsbolag och jämfört premier har några av dem haft en högre premie under sommarmånaderna på sin av och påställningsbara försäkring.

Om försäkringsbolaget gör så samma sak med årsförsäkringen förlorar den lite av sitt syfte i mina ögon. Då kan kunden lika gärna ha en av och påställningsbar försäkring. Månadskostnaden på ca 3000 kr per månad under säsongen blir antagligen densamma misstänker jag med en sådan försäkring och detsamma gäller troligtvis garageförsäkringen under vintermånaderna som brukar ligga på ett par hundralappar per månad.

Jag skulle inte bemöda mig att teckna årsförsäkringar och bryta dem i förtid genom att byta ägare under avtalsperioden. Däremot verkar det vara rätt vanligt om man ska tro det som skrivs här på forumet.

Nej precis, det är väl inget dom kan göra något åt.

Men det är en bra fråga det här med säsongsbaserad premie på årsförsäkringen.

Tjänar man 1000kr/mån är det ju lugnt värt det. Är det däremot så att vintermånaderna är mindre värda och man bara sparar några 100-lappar så är det ju knappast värt besväret.

Känns riktigt dumt att ringa ett försäkringsbolag och fråga om detta då dom förmodligen skulle förstå direkt vad det egentligen handlar om.

...först å främst så bör du betala för trafikförsäkring på hojen på den "nya" ägaren. så du slipper TFF...

Ett avställt fordon kräver ingen trafikförsäkring. Dock är det viktigt att man i så fall ställer av hojen i samband med ägarbytet och inte bara gör ägarbytet.

Själv vill jag dock ha en försäkring som täcker stöld, brand mm under vintern med.

Kollade detta när jag tecknade försäkring nu och det skiljer beroende på bolag. Länsf har högre månadsavgift på vår/sommar delen. Otrygg o chansa har samma avgift året runt.

Bäst att kolla upp så bolaget verkligen betalar tillbaka om det görs ägarbyte etc.
Vill minnas ett bolag jag hade som inte betalade tillbaka om man gjorde ägarbyte när man hade tecknat årsförsäkring. Antar att det var just för att slippa att folk var kreativa på höstkanten.

Varför inte bara välja att betala månadsvis, och sen när du "säljer" hojen upphör betalningen. På detta sätt är du alltid säker på att du får tillbaka "rätt" mängd pengar...

Bäst att kolla upp så bolaget verkligen betalar tillbaka om det görs ägarbyte etc.
Vill minnas ett bolag jag hade som inte betalade tillbaka om man gjorde ägarbyte när man hade tecknat årsförsäkring. Antar att det var just för att slippa att folk var kreativa på höstkanten.

Du ska nog kolla upp det där. Annars innebär det att deras kunder som tecknar årsförsäkring bränner inne pengar om de bytar hoj. Tror inte de får skita i att betala tillbaka premien.

//Andreas

Varför inte bara välja att betala månadsvis, och sen när du "säljer" hojen upphör betalningen. På detta sätt är du alltid säker på att du får tillbaka "rätt" mängd pengar...

Ja fan, det kanske kunde gå. Tar man en årsförsäkring och delar upp betalningen månadsvis kan dom väl inte kräva en på pengar ifall man skulle sälja hojen på vinterkanten. Eller då kanske bolagen tar ut en högre månadsavgift under sommarmånaderna helt enkelt?

Hmm, man kanske skulle ringa och fråga ändå, behöver ju inte lägga fram det svart på vitt när man ringer. Då blir dom nog lagom glada.

Ja fan, det kanske kunde gå. Tar man en årsförsäkring och delar upp betalningen månadsvis kan dom väl inte kräva en på pengar ifall man skulle sälja hojen på vinterkanten. Eller då kanske bolagen tar ut en högre månadsavgift under sommarmånaderna helt enkelt?

Hmm, man kanske skulle ringa och fråga ändå, behöver ju inte lägga fram det svart på vitt när man ringer. Då blir dom nog lagom glada.

Har alltid haft autogiro månadsvis på mina hojar. Samma summa varje månad...

Ett avställt fordon kräver ingen trafikförsäkring. Dock är det viktigt att man i så fall ställer av hojen i samband med ägarbytet och inte bara gör ägarbytet.

Själv vill jag dock ha en försäkring som täcker stöld, brand mm under vintern med.

Där sa du något viktigt. Läs igenom reglerna för "garageförsäkring" som innebär att du har den stöld och brandförsäkrad när det är avställd.
Det är inte samma som förr i tiden, nu krävs ofta en halvförsäkring. Mycket surt om du får hojen brandskadan eller vandaliserad och så har du ingen eller för liten försäkring.

Den andra saken som är värd att nämna är att bolagen snabbt ser ett mönster, inte otroligt att de följer sådana här trådar också. Det handlar om pengar och bolagen noterar ofta ditt samtal om du ringer dit och skriver kommentarer.
Vid ett tillfälle hade jag fått stöldskada på en av 2 sporthojar och då en handläggare på försäkringsbolaget missuppfattade en del av vår diskussion noterades det att jag var krånglig att ha att göra med. Det tog en månad att reda ut och jag höll på att få högre premie på kuppen. Så var lite försiktiga...

Detta funkar klart bäst!

De gånger jag utnyttjat systemet så har jag ställt av bilen/hojen via nätet, och skickat in papprerna!

Alternativt, skickar in papprerna med ikryssad avställning!

Offtopic: Papperna papprena papparna :va

Har alltid haft autogiro månadsvis på mina hojar. Samma summa varje månad...

Jo jag provade att ringa ett försäkringsbolag och kolla, då var det precis som du säger. Alla månader är värda lika mycket på en årsförsäkring och pengar får man tillbaka om man säljer hojen.

Nu står jag inför valet.

Den billigaste helförsäkringen jag hittat kostar löjligt nog bara 1700kr/år mer än den billigaste halvförsäkringen.

Självrisken på vagnskada är dock hög och ligger på 10 000kr. Hojen som ska försäkras är en zx9r -98a med ett värde på ~30 000kr.

Vad tycks, är det värt dom extra kronorna? För 10 000kr kan man laga mycket själv, dock inte om man totalkvaddar hojen förstås.

Jag skulle gärna acceptera den högre självrisken mot en lägre premie..
Man springer ju inte till f-bolaget för att hojen ramlat och en blinkers gått av, utan det ska ju vara när hojen är riktigt illa däran..

Jo jag provade att ringa ett försäkringsbolag och kolla, då var det precis som du säger. Alla månader är värda lika mycket på en årsförsäkring och pengar får man tillbaka om man säljer hojen.

Nu står jag inför valet.

Den billigaste helförsäkringen jag hittat kostar löjligt nog bara 1700kr/år mer än den billigaste halvförsäkringen.

Självrisken på vagnskada är dock hög och ligger på 10 000kr. Hojen som ska försäkras är en zx9r -98a med ett värde på ~30 000kr.

Vad tycks, är det värt dom extra kronorna? För 10 000kr kan man laga mycket själv, dock inte om man totalkvaddar hojen förstås.

Tycker att ditt val helt beror på vad totalpremien blir.
Folk kan tycka att det är "onödigt" med helförsäkring. Men skiljer det bara 1700:-/år så skulle jag tagit hel utan att tveka.

Jag kan iofs hålla med om att när hojen börjar bli gammal och sliten så "klarar" man sig väl med halv.

Men den där dagen när du vurpar, den ramlar från stödet och nånting dyrt pajar så är det otroligt skönt med helförsäkring. Bara lämna in på verkstan och skita i allt, sen får du tillbaka en (oftast) fackmannamässigt lagad hoj och kan tuta och köra igen.

Jämför det med att sitta och leta reservdelar på ebay halva sommaren för att sen upptäcka att det behövs något specialverktyg för att montera grejerna.

Jo förstås, 1700kr/år extra är ju verkligen inte särskilt farligt.

Det sura är ju att eftersom självrisken ligger på 10 000kr så är det ju aldrig värt att lämna in den för småskador typ om den välter eller liknande. Bara om man kraschar riktigt åt helvete men om det väl skulle hända så är man nog rätt överlycklig över att förlora 10 000kr och inte 30 000kr.

Hur brukar försäkringspremien påverkas efter att man genomgått ett försäkringsärende? Höjs premien något så in, precis som med bilar?

Gjorde så förut och fungerade bra.
Men som några skriver så är årsförsäkringarna lite nyanserade nu.
Under hösten betalar jag typ 200 kr månaden för R1:an hemma och under sommartiden 6 mån 1.300

Jo förstås, 1700kr/år extra är ju verkligen inte särskilt farligt.

Det sura är ju att eftersom självrisken ligger på 10 000kr så är det ju aldrig värt att lämna in den för småskador typ om den välter eller liknande. Bara om man kraschar riktigt åt helvete men om det väl skulle hända så är man nog rätt överlycklig över att förlora 10 000kr och inte 30 000kr.

Hur brukar försäkringspremien påverkas efter att man genomgått ett försäkringsärende? Höjs premien något så in, precis som med bilar?

Om man har en relativt ny och dyr hoj är det naturligtvis skönt med en helförsäkring, även en förhållandevis enkel vurpa där man själv klarar sig bra kan innebära att hojen löses in. Då e de bra med liten självrisk.

MEN om du har en äldre hoj tycker jag du skall fråga ditt försäkringsbolag vad de värderar den till. Det är inte alltid du får en ny likvärdig, och sedan skall du dra av 10 000 i självrisk... Kan vara bättre att ha en trafikförsäkring tom, och lägga undan pengarna i stället.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!