SRP: Dököttet´s 5:e körning, knäskrap + lite till

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Då var det dags igen att dra till sala och öva lite. Kom aningen sent men det gjorde inget för det var gokartkörning på banan.

Fick ett uppvärmningspass på ca 20 min för kl 14:00 kom det några och skulle köra gokart i 2 timmar. Men dom bjöd på hamburgare och jag o dököttet hann snacka lite taktik innan körningen skulle dra igång igen.

Nu var taktiken klar ut med röven och ned med knät. Hur svårt kan det vara?.. :cdevil

Hon drog ut och man märkte att hon hade ökat på tempot en del. För dom som körde om henne första passet kom inte ifatt henne lika lätt nu. Allt såg bra ut och hon gick in i depån för ett litet break!.. Det var inte mycket kvar av fegisranden nu eftersom hon ökat på tempot en del.

Pratade om att sträcka ut benet igen och flytta ut röven lite till.. sen vare bara : UT OCH BOMBA ;)

Hade plockat fram min kamera o börjat fota lite nu. Något jag märkte då var att det jag brukar kunna skrapa = ljuddämparen, såg ut att vara något som hon kunde göra om hon inte passa sig. Vilket jag tänkte ta när hon kom in för ett break. Knäppte denna bilden:

IMG_1876 (800x629).jpg

Hon hade roligt där ute som man brukar ha och tänkte åka in i depån. Men som det brukar vara "plötsligt händer det". Hon åker för fort för att fuska och ljuddämparen lyfter bakhjulet!. Se bilden är precis innan.

kraschen.jpg

Så tyvärr blev det inte bara knäpucken som blev skrapad. Utan lite mera..... men fegisranden kan vi nog säga är borta nu. ;)

se bilderna:

IMG_1884 (533x800).jpg

IMG_1885 (800x533).jpg

IMG_1886 (800x533).jpg

IMG_1887 (800x533).jpg

Nu undrar väl alla hur det gick med hojjen. Det gick bra!. Det fula skateboardhjulet, den skabbiga ljuddämparen och bromspedalen var det enda som tog stryk.

Dököttet fick ont i lillfingret och tyckte det var pinsamt. Men hon drog ut på ett pass till ändå. :rodnar

Sanningen varar väl ändå längst istället för att skylla på kallt väder och hal asfalt. ;)

Blire skapligt väder är vi nog där nästa helg igen. Då äre revansch!!!... :tummenupp

Lite film från onboardkamera + den brevid kommer lite senare.

Hon är alltså precis lika galen som du tepåsen. :D Gött det gick bra, på't igen...jag frös inne idag. Brrrr...

Välkommen i gänget säger jag, det finns två typer, dom som varit ikull, och dom som ska ikull..... ikullåkningar man reser sig ifrån och går själv, dom e inte pinsamma alls. Men va fan e det för jävla cykel han har fixat åt dig, ljuddämparen ska väl ändå inte ta i, stjäl Busan nästa gång vetja!!!!!!

bra jobbat!
memo: man kan alltid skylla på kall asfalti och dåliga däck :fakta

+att man får coola märken på stället som gör att man ser snabb ut! :fakta

(dock har jag misslyckats dom 2senaste gångerna genom att lyckas skrapa exakt samma ställen på skinnstället :fail

Lurigt att originaldämparen sitter så lågt på gixxrarna. Eller kan det kanske vara så att Gixxern inbjuder till sjuuuukt djupa nedlägg :yoparty.

Skönt att det gick bra för henne. Och nu när den oskulden är tagen och hon vet att det inte är så farligt att drutta ikull, så står det säkert inte på förrän hon ligger bakom SGM & Co och tutar för omkörning :tummenupp.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Rokk n roll då ;) Tur det gick bra iaf...

Själv stod man på Gelleråsen i den fabulösa 9 graders värmen ;) Fick dock turistköra lite bil runt och sportåka runt som codriver på 1:16 tider ;) Blir o ladda mer med Ninjan nästa år...

Rokk n roll då ;) Tur det gick bra iaf...

Själv stod man på Gelleråsen i den fabulösa 9 graders värmen ;) Fick dock turistköra lite bil runt och sportåka runt som codriver på 1:16 tider ;) Blir o ladda mer med Ninjan nästa år...

Frågan på allas läppar är.....regnade det nu när du satt med tak över huvudet? :D

...för att bidra med något vettigt, gör man rätt saker kan man minimera de här onödiga markkänningarna iaf. :)
Bilderna på dököttet visar det vanliga grundfelet (även om hon faktiskt är betydligt mer rörlig än många betydligt mer ruttade förare man sett, det är inte stela, raka armar iaf :yoparty), rakt upp och ned i sadeln - det krävs inte mycket innan fotpinnarna tar i på kartbanorna - om det börjar rulla på lite.

Du får nog ta på dig äran för det här tepåsen. :D Tips som bomba helvit, och ut med knät kan nog ha bidragit. :hihi Hälsa dököttet att hon är galen som lyssnar på dig. ;)

Last edited:
Det kom lite dugg när vi åkte, så nää helt torrt var det inte. -6 hade det vart på morgonen tydligen...

...för att bidra med något vettigt, gör man rätt saker kan man minimera de här onödiga markkänningarna iaf. :)
Bilderna på dököttet visar det vanliga grundfelet (även om hon faktiskt är betydligt mer rörlig än många betydligt mer ruttade förare man sett, det är inte stela, raka armar iaf :yoparty), rakt upp och ned i sadeln - det krävs inte mycket innan fotpinnarna tar i på kartbanorna - om det börjar rulla på lite.

Du får nog ta på dig äran för det här tepåsen. :D Tips som bomba helvit, och ut med knät kan nog ha bidragit. :hihi Hälsa dököttet att hon är galen som lyssnar på dig. ;)

Taktiken för nästa körning är klar, luta framåt in i svängen istället för att vara så pass upprätt som hon var. Så får man se om knävinkeln blir bättre om inte så äre bara och flytta ut röven lite till, så att höften kommer ned mer.

Klart jag tar på mig äran (inte trodde jag hon skulle öka så snabbt).. Jag är ju hennes personliga coach föfan.. :tummenupp Som jag sagt till henne: "skit i smc svängen, välj vilket spår du vill, bromsa sent, klipp curbsen och sen laddar du fullt, då steker du varenda jäkel"... :cdevil

Exakt, Neonmannen. sukka ska det va, det vet ju alla.. ;)

Vilken tid det tar att få in filmerna i moviemaker.. kommer bli en sen kväll detta..

• Gilla
Med dig som coach tepåsen, kan nog vad som helst hända. Pokal eller gipsvagga är mest troligt. :crash

Med dig som coach tepåsen, kan nog vad som helst hända. Pokal eller gipsvagga är mest troligt. :crash

Vadå?!?!:va Jag har ju inte kraschat en enda gång iår.. ;)

Här är den:

Dököttet the movie

[YOUTUBE-ID]qrblq-bSKUI[/YOUTUBE-ID]

Hade mer material men jag orka inte dona till nått nu. Hade bla nån riktigt sen omkörning av några andra som hon fixa helt utmärkt. Hon verkar inte bli störd av nått på banan. Förutom att hon är för snäll och lämnar rum om nån vill köra om innan depåkurvan och där banan vänder om. Det behöver hon inte göra längre.. ;) hon sa att hon t.om. fick släppa av lite för att släppa om dom andra. :hihi

Blir skoj på gröndal nästa år, äre nån som står högt upp på grillmenyn så äre swepace sa hon "spelar inge roll om det är fult, det sprutar plast, gnistrar titan eller om jag tom skulle köra han av banan. JAG SKA OM" :cdevil

• Gilla
Vadå?!?!:va Jag har ju inte kraschat en enda gång iår.. ;)

Här är den:

Dököttet the movie

[YOUTUBE-ID]qrblq-bSKUI[/YOUTUBE-ID]

Hade mer material men jag orka inte dona till nått nu. Hade bla nån riktigt sen omkörning av några andra som hon fixa helt utmärkt. Hon verkar inte bli störd av nått på banan. Förutom att hon är för snäll och lämnar rum om nån vill köra om innan depåkurvan och där banan vänder om. Det behöver hon inte göra längre.. ;) hon sa att hon t.om. fick släppa av lite för att släppa om dom andra. :hihi

Blir skoj på gröndal nästa år, äre nån som står högt upp på grillmenyn så äre swepace sa hon "spelar inge roll om det är fult, det sprutar plast, gnistrar titan eller om jag tom skulle köra han av banan. JAG SKA OM" :cdevil

Grymt kört kommer gå undan nästa år :tummenupp
Så ut som hon tyckte hojen föll för snabbt in i kurvan och försökte medstyra upp den men hade inte tillräckligt med gas och sen framhjulssläpp typ :crash

Vet jag är skadad :rolleyes:

Så ut som hon tyckte hojen föll för snabbt in i kurvan och försökte medstyra upp den men hade inte tillräckligt med gas och sen framhjulssläpp typ :crash

Vet jag är skadad :rolleyes:

Jag vidhåller nog att hon la ned för mycket och det var ljuddämparen. Varvet innan tror jag hon skrapa tåpucken på väg ur depåkurvan. Så hon var mycket nära maxnedlägg mot slutet.

Lade upp kraschen i slowmotion där tycker jag man ser att hon lägger ned lite lite till. Bakhjulet lyfts upp och kraschen är ett faktum.

Får hoppas på bra väder i helgen så får man dra till Sala igen. :tummenupp

[YOUTUBE-ID]8cAJSgdaN9k[/YOUTUBE-ID]

Jag vidhåller nog att hon la ned för mycket och det var ljuddämparen. Varvet innan tror jag hon skrapa tåpucken på väg ur depåkurvan. Så hon var mycket nära maxnedlägg mot slutet.

Lade upp kraschen i slowmotion där tycker jag man ser att hon lägger ned lite lite till. Bakhjulet lyfts upp och kraschen är ett faktum.

Får hoppas på bra väder i helgen så får man dra till Sala igen. :tummenupp

[YOUTUBE-ID]8cAJSgdaN9k[/YOUTUBE-ID]

aa syns bättre i slowmotion ska bli kul se framstegen som kommer bli nästa år :)

aa syns bättre i slowmotion ska bli kul se framstegen som kommer bli nästa år :)

Näru skrev framhjulssläpp och jag tittade mer o mer så blev jag osäker men jag är ändå inne på min linje som jag hade från början. Detta pga bilden innan lowsidern, då ljuddämparen var mycket nära backen redan innan kurvan.

Framstegen kommer bli riktig skoj att se, för hon öka snabbt. Gäller bara att få till tekniken så att knät tar i backen sen så finns alla möjligheter att det kommer gå fort. För nu tyckte hon tydligen inte att hon körde fort nog för att luta sig ner över tanken. Men det gjorde hon mot slutet och nästa år äre bara att luta ned överkroppen och gasa!. :tummenupp

• Gilla
[SMC-väst på]

Hade bakhjulet släppt borde väl styret vridits åt vänster istället för höger.

Eftersom chauffören kör med konstant gas genom kurvorna bromsas moppen lite vid nerlägget. Man ser att hastighetsmätaren går från 51 till 50 strax innan det går omkull. Faktum är att hastigheten troligen minskar mer än så, däcket har mer rullomkrets vid nerlägg så motorvarvet skall gå upp om hastigheten är konstant. Vikten förskjuts något mot framdäcket som redan har sämre grepp än bakdäcket.

Vrider man på rullen lite så kommer dels vikten fördelas lite mer till bakdäcket, men man får även upp ljuddämparna en liten bit från asfalten när bakdämparen sträcks ut.

Edit: Vilket är precis på det sätt som det körs i nästan alla kurvorna i filmen, verkar som om det inte hann börja gasas förrän det var för sent i krash-kurvan

[/SMC-väst på]

Last edited:
Ok, då säger jag så här.

Om ett bakhjul släpper så blir det ju nå liknande en speedway sladd. Om framhjulet släpper så hasar det ju iväg nått liknande detta. Men det var den "ofjädrade" ljuddämparen som tog i är jag nästan helt säker på. Det gjorde att styret slog in så det såg ut som en medstyrning

Har haft både bakhjul o framhjulsläpp på bana. Visst det var kallt rätt kyligt denna dag så det var nog inte optimalt fäste. Och att få rätt värme i däcken funkar inte då.

Du säger att hon börjar gasa för sent, visst om man snackar smc är det för sent men hon har en konstant gas och borde inte krascha pga av detta för jag själv brukar gå in med avslag och broms.

Själva grejen är att om man tittar på bilden innan kraschen så ser man att det inte ser lika bra ut som det gjorde innan och ljuddämparen är väldigt nära backen. Skulle jag bara fota lite till hade man sett vad som hänt. Men där ser man att det är inte långt kvar och nedlägget ökar o ökar i filmen. Hade tekniken bara setat hade det varit knät som känt av backen. (hon kör väldigt fort där mot när jag tittat mera rutinerade förare i samma kurva).

Jag vidhåller hon var över max nedlägg och den ofjädrade vikten (ljuddämparen) lyfte upp bakhjulet. Det gjorde att styret slog som det gjorde. Visst hade hon gasat mer så kanske bakhjulet kommit ned och räddat henne eller fått till en highsider. När jag tänkte tillbaka själv så har jag varit väldigt nära en highsider i ejes på åsen pga ljuddämparskrap.

/Endast SMC deltagare

[SMC-väst på]

Hade bakhjulet släppt borde väl styret vridits åt vänster istället för höger.

Eftersom chauffören kör med konstant gas genom kurvorna bromsas moppen lite vid nerlägget. Man ser att hastighetsmätaren går från 51 till 50 strax innan det går omkull. Faktum är att hastigheten troligen minskar mer än så, däcket har mer rullomkrets vid nerlägg så motorvarvet skall gå upp om hastigheten är konstant. Vikten förskjuts något mot framdäcket som redan har sämre grepp än bakdäcket.

Vrider man på rullen lite så kommer dels vikten fördelas lite mer till bakdäcket, men man får även upp ljuddämparna en liten bit från asfalten när bakdämparen sträcks ut.

Edit: Vilket är precis på det sätt som det körs i nästan alla kurvorna i filmen, verkar som om det inte hann börja gasas förrän det var för sent i krash-kurvan

[/SMC-väst på]

Jag vidhåller hon var över max nedlägg och den ofjädrade vikten (ljuddämparen) lyfte upp bakhjulet. Det gjorde att styret slog som det gjorde. Visst hade hon gasat mer så kanske bakhjulet kommit ned och räddat henne eller fått till en highsider. När jag tänkte tillbaka själv så har jag varit väldigt nära en highsider i ejes på åsen pga ljuddämparskrap.

/Endast SMC deltagare

Över max nerlägg under de förhållanden som rådde var det definitivt, annars hade det inte vurpats :-) Bara träna vidare nästa säsong!

Önskar jag hade haft kameran igång i somras, när jag gjorde i princip exakt samma vurpa in i S:et på gelleråsen. Vet inte om det var fotpinne som gick i och lyfte bakhjulet eller om jag tappade framhjulet. Över max nerlägg? Oh yes...

Önskar jag hade haft kameran igång i somras, när jag gjorde i princip exakt samma vurpa in i S:et på gelleråsen. Vet inte om det var fotpinne som gick i och lyfte bakhjulet eller om jag tappade framhjulet. Över max nerlägg? Oh yes...

Samma här med handkameran skulle haft den bara stått o gått, då hade man sett exakt vad som hände.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT