SR 500 ska väl bli Brat style kanske...

  • Thread starter Thread starter EST
  • Start date Start date

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jaha satt å drack kaffe på jobbet å råkade bli med en trasig SR som fixades till över en öl:tummenupp
Ska väl köra runt på den lite innan vintern å se vad som funkar. Men än så länge så har jag kört 4 timmar med den & bara satt dit ett soppafilter å efterdragit styrlagret ( men det verkar va si så där med lösa kulor finns det nåt modernare att sätta dit???)
Ikväll så åkte jag runt å letade nån liten tank med fet tunnel (olja i överröret på ramen) tror att en gammal DT 50 skulle funka men om nån vet vad som kan tänkas å passa så skriv tack eller har nåt som ni vill bli av med.
Men innan bygget börjar så ska en hallutbyggnad & min lilla Vespa nog bli klara så ...dock delar sadel lyckta å allt annat man kan tänka sig behöva behövs så förhoppningsvis kanske man samlat på sig lite till vintern så att det bara är att sätta igång då.
 

Bifogat

  • IMAG0004.jpg
    IMAG0004.jpg
    196.8 KB · Visningar: 1,343
Angående styrlager så bör det finnas. Jag bytte mitt gamla junk i min RD350 mot koniska nållager istället. Jag minns tyvärr inte varifrån jag fick dem. Duells kan ha haft förr...
 
Angående styrlager så bör det finnas. Jag bytte mitt gamla junk i min RD350 mot koniska nållager istället. Jag minns tyvärr inte varifrån jag fick dem. Duells kan ha haft förr...
Har man bara måtten eller ett nummer så är det bara att gå in till sin kullagernasare som man köper sina hjullager av och se om det finns något passande där.
 
Visst finns det koniska lager, jag köpte mina från england för 300kr om ja inte minns fel.

Kedo.de är BÄST på sr delar, de har i princip allt.
Thumperstuff har också en hel del grejer (USA)
XT500/TT500 tank är populärast men också dyrast, kanske passar bäst på flat track dock.

Kanske du skulle bredda tunneln på någon gammal fin tank? Vet inte hur det är att svetsa i bensintankar dock. Men det kan säkert någon annan här på sporthoj.

Om du byter tank så har sr orginal vakuum styrd bensinkran, då måste du plugga en anslutning på förgasaren om du vill köra med en annan typ av bensinkran.


Det är snyggt att kapa ramen direkt efter stötdämparna, och rensa den på alla onödiga fästen, passagerarens fotpinnar osv, och svetsa igen längst bak. Detta har jag gjort och tar inte speciellt lång tid.

En annan snygg grej man kan göra är att "knäcka" dvs böja rören som går från stötdämparna till tankens ände på mitten i en lagom skarp böj, detta ser riktigt bra ut med rätt sadel. Kolla på bilder på stukade sr så har vissa gjort så här.

Du kör givetvis utan batteri, och sätter dit en kondensator istället för att skydda elsystemet.
Eftersom hojen har kick och separat spole på svänghjulet för tändningen kommer det fungera utmärkt att starta ändå. Jag körde så här ett bra tag.


Edit:

Wrenchmokees
sr500forum.com
srclub.nu
 
Last edited:
Kanon grabbar fina länkar & skönt att det finns andra lager det ska lätt inhandlas :)
Idag har jag lyckat att måla min hallutbyggnad iallafall.
Hittade även en nyhenad Vespa cylinder på öl verandan ( baksidan )det var ju tur att inte ungarna fått tag i den för jag hade inte en aning om att den hade blivit hemlevererad.
Utan batt låter fint jag hade listat ut att det var olika kretsar skönt att slippa så vart köper man en såndär grej då???
 
Kondensator köper du på elfa. Jag kommer tyvärr inte ihåg ihåg värdet jag använde. Men du kan söka på SR klubbens forum så får du veta.

Det går att banta elsystemet en del om du vill slippa en del kablar. Bla finns det en automatisk "blinkersavstängare", en liten box som stänger av blinkersen efter ett visst antal meter om jag inte minns fel.

Kolla i vägverkets författningssamling för motorcyklar, jag lusläste den och insåg att jag kunde ta bort en hel del saker, ex blinkersindikatorlampan eftersom jag såg blinkersen när de blinkade... osv osv

Det är värt läsningen och har du rätt årsmodell slipper man en del bös.
Och man får även veta rätt regler ang reg kyltens placering osv.

Blir det nån justering av motoreffekten? :cdevil
 
Kollat lite med ljus på vv & jag behöver inte ha e godkända blinkers baklyse & inga indikatorlampor för nåt. Sen så behöver inte framlyset vara e märkt dock så ska det vara assymetrisk ljusbild....Nu ska jag läsa på SR klubben. :)
 
Kul att se att du drar igång nya projekt igen. Trodde ett tag att du var allvarlig när du sa att du skulle ta det lugnt ett tag och bara bygga Vespan i lugn takt.

Jag får själv ett eget garage i november så då kanske jag kommer igång med något skoj bygge också. Har ett par idéer på lager.

Kör hårt så hörs och ses vi. :tummenupp
 
Kolla tradera, där brukar det dyka upp billiga tankar med jämna mellanrum. Finns några gamla husqvarna-crosstankar som ser riktigt fräsiga ut. Oklart om tunneln är lagom.
 
Va fan det är ju lungn takt har ju knappt gjort nåt på Vespan bara pillat med motorn lite sen så tar det här hallbyggandet lite tid....+ att vi måste jobba över på jobbet å nu så är golvet i badrummet i källaren färdig gjutet med golvvärme osv. Men nu luktar jag källare helatiden så jag måste nog fixa till nån ventilation som gubben innan lyckades täppa igen varenda litet hål i hela huset så idag är källarstäd dag bläää.
Kul att du får garage är det i krokarna???
Tradera var ju bra tipps fanns en å annan där men jag ska försöka ta ett varv runt polarna å kolla lite först, tunneln måste vara minst 75mm tror jag.
 
Kolla tradera, där brukar det dyka upp billiga tankar med jämna mellanrum. Finns några gamla husqvarna-crosstankar som ser riktigt fräsiga ut. Oklart om tunneln är lagom.

Husqvarnatankarna är asfina. Dock är tunneln lika tjock som en wienerkorv:mad:

Kan meddela att det är jävligt drygt att leta snygg tank till en SR pga den breda tunneln.

Kedo är jävligt bra att handla av. Snabba leveranser, rätt grejer och man får dessutom deras katalog, i pappersform, skickad till sig varje gång den uppdateras. Gratis:tummenupp

Mitt tipps är att du hittar en snygg tank och bygger en ny tunnel. Du verkar ju kunna göra saker till skillnad från mig:D

En haynes-bok är en god investering, SR:en har en massa små saker som man gärna försnillar i garaget och sen inte kan lista ut varfan de ska sitt.

Detta bygge ska verkligen följas! (så slipper jag ta mig i kragen med mitt eget:rolleyes:)
 
He he ja tunneln är verkligen tjock på den. Släpade dock hem 2 tankar igår & luskade ut några till som jag ska åka å kolla på. den ena var mera tt stuk med snabblock den var dock lika stor som orginalet dock jävligt mycket snyggare den andra verkar vara precis för tight men det kanske går att modda lite....
Sen så beställde jag koniska styrlager för den känns lika stabil som min BSA från -36 just nu:)
Instruktinsbok fick jag med på köpet så det känns bra sen så har jag luskat reda på att ventilerna å sätena är nyslipade +nya tätningar & så kolvringar som gått ca 1,5 timmar innan jag köpte den.
Är det nån som är sugen på den jättefina pakethållaren förresten??
 
He he ja tunneln är verkligen tjock på den. Släpade dock hem 2 tankar igår & luskade ut några till som jag ska åka å kolla på. den ena var mera tt stuk med snabblock den var dock lika stor som orginalet dock jävligt mycket snyggare den andra verkar vara precis för tight men det kanske går att modda lite....
Sen så beställde jag koniska styrlager för den känns lika stabil som min BSA från -36 just nu:)
Instruktinsbok fick jag med på köpet så det känns bra sen så har jag luskat reda på att ventilerna å sätena är nyslipade +nya tätningar & så kolvringar som gått ca 1,5 timmar innan jag köpte den.
Är det nån som är sugen på den jättefina pakethållaren förresten??

Om du vill avyttra TT-tanken kan det vara intressant. PM gärna en bild:)
 
...

Kul att du får garage är det i krokarna???
...

Garaget ligger precis mitt emot där jag bor, på väster, så det blir nog bra. Sen får vi väl se om jag får tummen ur och startar upp något, och vad det blir för nå´t i så fall.
 
Om du vill avyttra TT-tanken kan det vara intressant. PM gärna en bild:)

Vi gör så här pm:a mig om jag inte kommer använda tanken vilket jag förmodligen inte kommer att göra men jag vet inte ännu...
Här är bild på den & tanklocket är så jävla ballt, det är polarns men han ska nog inte ha mycket för den. Sen så hade grannen en sån här moppetank dock så är den ca 5mm trång i tunneln så jag tror att jag ska leta lite till. Polarn skulle kolla efter kondning på jobbet så man slipper batteriet med:tummenupp
Bonzo nu har du ingen ursäkt kvar sorry bara att fixa nåt.
 

Bifogat

  • RIMG0044.jpg
    RIMG0044.jpg
    193.3 KB · Visningar: 394
  • RIMG0045.jpg
    RIMG0045.jpg
    165.4 KB · Visningar: 416
  • RIMG0046.jpg
    RIMG0046.jpg
    119 KB · Visningar: 445
Mmmm.... men nu har jag luskat ut att det finns en mopedskrot 1 mil hemifrån så det blir till att besöka den på fredag (hoppas jag) då kanske jag hittar nån snygg som inte behöver moddas så mycket:)
 
De var riktigt snygga de där 2 ( mycket snyggt på den sidan blev sugen på klockan för 600 000 tusen). Igår hittade jag en tank till men den blir nog för stor från nån Honda cross så jag letar vidare, däremot så har styrlagren kommit å polarn hittade en kondning å jag slipper batteriet på sitt jobb:tummenupp
Annars så är det hallbygget som mest pågår hemma just nu. Dock så satte ja ihop kopplingen å lite småskit på Vespan & skruvade dit lite annat på den andra som var på väg av idag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top