Sprutar bensin ur ena luftintaget ZX9

media

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
ZX9
Någon som kan hjälpa mig!

Skulle premiärstarta min ZX9:a (-97) för året, då händer detta.... :confused:

När den väl startade, gick den orent (vilket kan vara normalt när den stått över vintern), efter en stund upptäckte jag att det började lukta bensin, upptäckte då att det rann bensin från ena luftintaget fram (slangen som sitter där). Stänger man av soppakranen så slutar av förklarig anledning soppan att rinna ut ur luftintaget, motorn går efter en liten stund rent, så fort man vrider på soppakranen igen börja motorn gå orent och soppan sprutar ur luftintaget.

Är det någon där ute som har några tips hur man kan åtgärda detta?

Ps. Börjar bli sugen att komma ut och gasa igen ds.
 
Sitter en lite kägla i förgasarens flottörhus som skall stänga vid rätt flottörnivå, om den stått kan det hända ibland att det ärgat av gammal bensin å då blir den inte tät så då flödar förgasaren över... Ta isär förgasarna och rengör dom så kommer den gå som en raket :tummenupp
 
media skrev:
Någon som kan hjälpa mig!

Skulle premiärstarta min ZX9:a (-97) för året, då händer detta.... :confused:

När den väl startade, gick den orent (vilket kan vara normalt när den stått över vintern), efter en stund upptäckte jag att det började lukta bensin, upptäckte då att det rann bensin från ena luftintaget fram (slangen som sitter där). Stänger man av soppakranen så slutar av förklarig anledning soppan att rinna ut ur luftintaget, motorn går efter en liten stund rent, så fort man vrider på soppakranen igen börja motorn gå orent och soppan sprutar ur luftintaget.

Är det någon där ute som har några tips hur man kan åtgärda detta?

Ps. Börjar bli sugen att komma ut och gasa igen ds.

Har haft liknande problem på en gammal gixxer. Åtgärdade problemet med beskrivningen ovan. Bara att sätta igång och skruva! :tummenupp
 
Precis detta hände mig vid årets första uppstart, och jag var lika förbryllad tills jag kom på vad det var. :)
 
Det första man gör är att köra förgasarna tom från soppa så att nålventilerna står helt öppna. Om du har tur sköljs "glägget" bort när du sen slår på soppakran igen.
 
Jag hade precis samma problem och det tog mig MASSOR av tid och möda för innan jag till slut hittade problemet. Så djävla irriterande problem asså, måste ha skruvat tills fingrarna blödde, rengjort förgasare 10000 gånger.

Och vad var det då... ?

Jo det var packningarna kring nålventilshylsorna som var gamla och läckte. Alltså var det inget fel på nålventilerna eller flottörerna och dess inställningar utan packningarna.

Problemet var ju då att bensin gick förbi hylsan och inte bara genom hylsan som det ska vara, därför fick jag ibland en enormt hög bränslenivå och bensinen bara sprutar ur pilotsystemet i förgasarna vilket innebär att det blir en fontän av bensin i luftboxen.

Kika på det!

(Jag har Mikuni förgasare, du har nog Keihin fast det kanske är samma konstruktion med hylsa.)

/a
 
En snabbvariant är annars att knacka på flottörhuset med baksidan på en mejsel. Det hjälper ibland och är då en riktig snabbfix men det är inte säkert att det hjälper för gott.
 
aLcATRAZ skrev:
Jag hade precis samma problem och det tog mig MASSOR av tid och möda för innan jag till slut hittade problemet. Så djävla irriterande problem asså, måste ha skruvat tills fingrarna blödde, rengjort förgasare 10000 gånger.

Och vad var det då... ?

Jo det var packningarna kring nålventilshylsorna som var gamla och läckte. Alltså var det inget fel på nålventilerna eller flottörerna och dess inställningar utan packningarna.

Problemet var ju då att bensin gick förbi hylsan och inte bara genom hylsan som det ska vara, därför fick jag ibland en enormt hög bränslenivå och bensinen bara sprutar ur pilotsystemet i förgasarna vilket innebär att det blir en fontän av bensin i luftboxen.


Kika på det!

(Jag har Mikuni förgasare, du har nog Keihin fast det kanske är samma konstruktion med hylsa.)

/a

Allså, han verkar inte få någon soppa i själva luftburken utan i slangarna som ska trycka in mer soppa i fuggarna när luftburken trycksätts. Om bensinen skulle hamna i luftburken skulle den inte rinna ut där fran utan i dräneringen nere på sidorna av kylaren.


Edit: Testa först Robbans tips.
 
soppatorsken skrev:
Allså, han verkar inte få någon soppa i själva luftburken utan i slangarna som ska trycka in mer soppa i fuggarna när luftburken trycksätts. Om bensinen skulle hamna i luftburken skulle den inte rinna ut där fran utan i dräneringen nere på sidorna av kylaren.


Edit: Testa först Robbans tips.

Kan det vara så att luftburken inte är tät eftersom det inte verkar bli tryck i rätt rikting, dvs från luftburken i riktning mot förgasarna?? :confused:

EDIT: Kan det ju inte vara, vad jag fattar det så stod han still...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top