sprut eller förgasare

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Hoj
CB1000Turbo -97
Sitter och har svårt att bestämma mej för vilken hoj jag ska utgå ifrån i nästa projekt.
Tittat en del på GSX1400 och tycker att den verkar kunna vara vettig. Men då har den insprutning. Hur mycket svårare är det att turbo konvertera en insprutare? extra spridare plenumet och något som styr dem, men vad?
Hur fungerar tex Marklundas tilläggssprut?

Eller ska jag helt enkelt bara satsa på en förgasarhoj typ bandit eller XJR och konvertera den?

Min erfarenhet (från bilvärlden) är att motorgurus och dynojetnissar tycker mycket bättre om insprut än förgasare. Det blir mindre pilleri med att lyfta av förgaserbryggan femtioelva gånger -han kan göra justeringarna på fem minuter med laptopen.

Skulle det behöva läggas ett tilläggssprut är det inte så svårt ändå med tanke på den initiella arbetsinsatsen, vi pratar ju inte om boltonkit som man monterar i räfs&kratt-förrådet hemma hos mossan&fassan, utan om att bygga egen plenumkammare, IC-rörmokeri osv.

Problemet är väl att hitta en box som kan hantera mjukvara som inte släpar efter för mycket.

Prova att ta kontakt med en motortrimmare du har förtroende för och rådfråga honom om vilka modeller som har bra justeringsmöjligheter eller pris på ett bra eftermarknadssprut.

pilsner

Pilsner skrev:
2613396 vi pratar ju inte om boltonkit som man monterar i räfs&kratt-förrådet hemma hos mossan&fassan
:tummenupp :D

Nej, Jag är inte oerfaren vad det gäller turbo och konvertering, svetsar fixar och donar i de flesta material. Kommer att bygga grenrör i titan och plenum i Alu. Så den biten är jag inte orolig för.

Men det jag kan är förgasarturbo till skillnad från insprutning som jag inte mekat så mycket med innan, bortsett från ett MS-sprut på en super7 som lärde mej att man inte bara mappar till ett sprut på en kvart. :rolleyes:

Därför vill jag nu skaffa mej så mycket kunskaper och info. som möjligt innan jag börjar handla delar och bygger nåt som sedan måste byggas om..

Och då är frågan, ska jag satsa på marklundas tilläggssprut, ett MS v2.2 som jag har liggandes eller något annat som är bättre? Måste ju kunna mappa det riktigt sedan..

Det verkar som du är lika autokratisk som jag. Jag vill också göra allt själv.

Med åren har jag dock lärt mig mina begränsningar och det var därför jag tyckte att all mappning och bänkkörning skulle göras av någon annan. Gör du det själv så måste du skaffa dig kunnande motsvarande all den kunskap du har om förgasarturbo och dessutom lite om datorer och programmering. Jag förstår att förknasaralternativet lockar mer.

Iofs, du kan ju köpa en insp hoj och riva bort sprutet och ändå ha gasare. Fast det är ju kul att förnya sig och utvecklas..

Jäkla dilemma, det där.

Lycka till!

pilsner

Det är därför jag undrar vilket sprut som ska användas! Jag kan programera i diverse programspråk, men det hjälper mej inte mycket i detta fallet. Jag kan knacka ett jättefint i program i assembler men det har jag ingen nytta av om jag inte vet mer än vad jag gör om vilka kriterier som ska till för att en spridare ska arbeta rätt vid varje temperaur, ladtryck osv.

Därför vill jag ha en lösning som inte skinnar mej samtidgt som jag vill kunna lämna iväg och få det mappat.

Hur gör ni som kör turbohoj med insprutning?

kamikaze skrev:
2616395 Det är därför jag undrar vilket sprut som ska användas! Jag kan programera i diverse programspråk, men det hjälper mej inte mycket i detta fallet. Jag kan knacka ett jättefint i program i assembler men det har jag ingen nytta av om jag inte vet mer än vad jag gör om vilka kriterier som ska till för att en spridare ska arbeta rätt vid varje temperaur, ladtryck osv.

Därför vill jag ha en lösning som inte skinnar mej samtidgt som jag vill kunna lämna iväg och få det mappat.

Hur gör ni som kör turbohoj med insprutning?

Kör med mcxpress sprut som styr 4 st xtra spridare.

Enkelt att mappa och busenkelt om du har en bredbandslambda med logger funktion.

Förexten så har jag en ny WBC i kartong till förmånligt pris. PMa vid intresse.

Färnbo skrev:
2616644 Kör med mcxpress sprut som styr 4 st xtra spridare.

Enkelt att mappa och busenkelt om du har en bredbandslambda med logger funktion.

Förexten så har jag en ny WBC i kartong till förmånligt pris. PMa vid intresse.

Hej,
WBC....vad är det? är det mcxpressstyrning till ett sprut? isf. är jag definitivt intresserad.
Ring mej på
0733-641724

/Donny

Ska bli kul att få tillbringa lite mer tid i ditt garage sen när du har skaffat ny hoj å alla delar!!! :tummenupp Tycker nästan att det gick lite för snabbt att få ihop bladen......:rolleyes: Men den är ju inte hemma i min källare ännu..... :näsblod Kom att tänka tillbaka några år när vi om vintrarna satt i garaget å bara tittade på din CB750.... Det var goa tider det!! :yoparty

PTURE skrev:
2622865 Ska bli kul att få tillbringa lite mer tid i ditt garage sen när du har skaffat ny hoj å alla delar!!! :tummenupp Tycker nästan att det gick lite för snabbt att få ihop bladen......:rolleyes: Men den är ju inte hemma i min källare ännu..... :näsblod Kom att tänka tillbaka några år när vi om vintrarna satt i garaget å bara tittade på din CB750.... Det var goa tider det!! :yoparty

OJ!! det var inte i går det!! Det var på den tiden man ställde av bilen i början på mars och börjadre åka hoj istället...:rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT