Sprucket avgasrör på VTR 1000 F

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Ska eventuellt köpa en VTR 1000 F.

Högra avgasröret har en spricka under svingen.
Säljaren sitter på orginal reservdelar (rör), men han säger att de måste svetsas dit.

1) Hur får man bort det defekta röret? Är det helgjutet från cylinder till ljuddämpare? Är det mycket mäck (svårt jobb)?

2) Hur får man loss röret ifrån ljuddämparen? Är det mycket mäck?

3) Är det ett allvarligt fel? Dvs kan man vänta med att fixa det?

4) Är det ett normalt fel? Har hört att det händer på Buell utav vibrationerna.
Eller har han kört över trottoarkanter & refuger?
 
flugan skrev:
Ska eventuellt köpa en VTR 1000 F.

Högra avgasröret har en spricka under svingen.
Säljaren sitter på orginal reservdelar (rör), men han säger att de måste svetsas dit.

1) Hur får man bort det defekta röret? Är det helgjutet från cylinder till ljuddämpare? Är det mycket mäck (svårt jobb)?

2) Hur får man loss röret ifrån ljuddämparen? Är det mycket mäck?

3) Är det ett allvarligt fel? Dvs kan man vänta med att fixa det?

4) Är det ett normalt fel? Har hört att det händer på Buell utav vibrationerna.
Eller har han kört över trottoarkanter & refuger?

Hmmm, om man sitter på hojen: På vänster sida passerar avgassytemet under sving och kjedja, på originalsystem/burk så ansluts ljuddämparen en bit in, så är det där skadan sitter så måste det svetsas på en ny rörbit framför ljuddämparen, men är lätt ta bort den. På högra sidan så passarerar ljuddämpare/rör inte under sving, ansluts till avgassystemet till höger om motorn. Däremot så är det ett litet ormbo med rör mitt under svingens framkant, för att ta loss det så måste man ta bort rubbet, är nog inte ett SÅ roligt jobb....

Har inte hört om några sprickor på andra VTR, men sett en där dåligt spänd kjedja slipat hål på röret när det passerar under kjedjan.... samt bucklor på röret i höger framkant, nedanför motorn, kan bli så vid kraftigt nedlägg.... :rolleyes:

/B
 
Det blir nog inte den hojen ändå. Alldeles för mycket som inte stämmer.
Framdäcken utslitna före bakdäcken (han drog en vals om att han hade för lite luft i däcken), verkar vara en stoppienisse.
Små bucklor på ovansidan av tanken, gissar att han gjort ett par feta nedslag & bankat i överkroppen riktigt ordentligt efter wheelies.
Hållaren till nummerplåten hade spruckit ordentligt, wheelie-wheelie-man.
Då börjar man ju oxå misstänka att han gjort wheelies så att dämparen släppt.
När jag kom dit var det ingen spricka längre, dämparen var bortkapad i ormboet & han hade svetstat dit en fyrkantsplåt som läckte. Den lät som en grässklippare.
Kedjan var relativt ny men lika torr & stel som ett A4-ark som legat i stekpannan.
Sen stod han å skröt om hur lätt han gjorde wheelies & stoppies med hojjen, han var dessutom fortfarande full sen dagen före & körde ändå ett varv med hojen utanför parkeringen, höll på att tappa den när han gjorde en vändning.
 
Låter sunt skippa den hojen... vilket pucko! Hoppas du hittar någon annan VTR, eller annan kul twin!

/B
 
Min falco är eventuellt till salu om du vill ha mer attityd och hk...
Den är mycket välskött och har inga fel

PM:a mig om intresse föreligger
 
Heh... det är nästan så att ditt exempel skulle tryckas som "Tio tecken att se upp för när du skall köpa hoj"
:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top