Sprucken plastkåpa

Chipsräkan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ninja 300
Hur funkar det att laga en sprucken plastkåpa med tätningsmassa? Det är en liten spricka på någon cm. Inget allvarligt, mest estetiskt.

Är det bara att köpa valfri tätningsmassa från Biltema och smeta över kåpan? Vad rekommenderar SH...? :va
 
Trasiga kåpor, gör så här.
Rengöring med aceton och hushållspapper.
Ihoplimning med snabblim, väljer det geleartiga.
Slipning med grovt sandpapper på baksidan.
Pensla på epoxi, sedan glasfibermatta på enkelkrökta ytor, glasfiberduk på dubbelkrökta ytor.
sedan mer epoxi och mera glasfiber, brukar lägga 3 eller 4 lager glas.
Och ut 5 - 10 cm från sprickan.
Resultat: Starkare är original ABS.
Yttre skador, spackel , slipa, lacka.
Allt material aceton, epoxi, glasfiber, snabblim, spackel finns på Biltema.
 
Trasiga kåpor, gör så här.
Rengöring med aceton och hushållspapper.
Ihoplimning med snabblim, väljer det geleartiga.
Slipning med grovt sandpapper på baksidan.
Pensla på epoxi, sedan glasfibermatta på enkelkrökta ytor, glasfiberduk på dubbelkrökta ytor.
sedan mer epoxi och mera glasfiber, brukar lägga 3 eller 4 lager glas.
Och ut 5 - 10 cm från sprickan.
Resultat: Starkare är original ABS.
Yttre skador, spackel , slipa, lacka.
Allt material aceton, epoxi, glasfiber, snabblim, spackel finns på Biltema.

Löser inte acetonet upp plasten i kåpan?
 
Delvis/lite Ta bara på insidan.

Finna flera trådar och tillvägagångssätt om detta.

Legobitar eller skrotbilar i aceton för din egna lagningsmassa.
Lödkolv. Göra fåror motsatt riktning.
Svetstråd i. Kleta över med acetonplast.


Köp inte nailremover mm. Olja i den acetonen.
 
Last edited:
Det kan även vara en bra idé att borra ett litet hål i slutat av sprickan för att förhindra att den vandrar vidare.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Förtunning baserad på xylen, toluen, metyletylketon (MEK) löser ABS-plast. Lös upp lite gjutskägg eller bortkarvade bitar av kåpan eller annan plast av samma typ. Borra ett litet hål i slutet av sprickan så det inte spricker mer. Använd sedan förtunning och din hemgjorda plastgegga till att laga med.
Eftersom man inte tillför något "främmande" som exempelvis lim eller spackel blir lagningen lika stark som materialet var från början. Eventuellt kan man förstärka området genom att mjuka upp insidan av kåpan och pressa i/gjuta in ett finmaskigt nät eller glasfiber. Renlighet är viktigt eftersom föroreningar i lagningen gör den svagare. En sån lagning kan bli i det närmaste osynlig om man är noggrann.
 
Last edited:
Att laga plastkåpor med glasfiber kan i bästa fall bli OK, men aldrig bra.

Plastkåpor skall svetsas.
 
Att laga plastkåpor med glasfiber kan i bästa fall bli OK, men aldrig bra.

Plastkåpor skall svetsas.


Det kanske inte blir bra.
Men det blir i varje fall mycket starkare än originalkåpan med epoxi och glasfiber på insidan av en sprucken ABS -kåpan.
När jag gör det. I varje fall.

Kanske för att jag på 1960-talet var med om att tillverka kåpor helt i glasfiber och polyester hela vägen från tillverkning av pluggen till tillverkning av formen till tillverkning av glasfiberkåporna.
OBS till reparation ska man använda epoxi för epoxi har mycket bättre vidhäftning på härdat material och ABS än polyester.

Har man liten koll på arbete med glasfiber så blir arbetet som med allt annat där man inte har koll på jobbet givetvis kass.
 
Last edited:
Det kanske inte blir bra.
Men det blir i varje fall mycket starkare än originalkåpan med epoxi och glasfiber på insidan av en sprucken ABS -kåpan.
När jag gör det. I varje fall.

Kanske för att jag på 1960-talet var med om att tillverka kåpor helt i glasfiber och polyester hela vägen från tillverkning av pluggen till tillverkning av formen till tillverkning av glasfiberkåporna.
OBS till reparation ska man använda epoxi för epoxi har mycket bättre vidhäftning på härdat material och ABS än polyester.

Har man liten koll på arbete med glasfiber så blir arbetet som med allt annat där man inte har koll på jobbet givetvis kass.
Och tyngre...

Precis som du säger skall man använda epoxy istället för polyester eftersom ABS är en "fet" plast där det mesta inte fäster.
Men om en glad amatör (som jag var för några år sedan...) försöker fixa en trasig kåpa med glasfiber blir det förmodligen bara bajs, eftersom de flesta reparationssatser man träffar på i vanlig handel är polyesterbaserade.
Numera budgetsvetsar jag all ABS med en temperaturreglerad lödkolv. Det blir så mycket enklare att få en hyffsad fog då. Naturligtvis får man mycket bättre resultat med en riktig plastsvets.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top