SPRIT dricka e 85??

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Dricka E85

enligt uppgifter som jag fått så ska det gå att spjälka bensinen från etanolen i E85 bränslet genom att hälla i lacknafta å sedan tappa ut spriten längst ner

har vi nån kemist här på forumet kan det stämma???

Tobbe_N skrev:
inget jag skulle våga prova iaf...

Vadårå, hittar han en kemist på internet forum så är det ju bara att lyda hans råd och springa till närmaste mack - billig sprit åt folket :fyllisar

man kan ju ha spriten å tvätta hojen med
eller när man svarvar aluminium :lol

andersson turbo skrev:
Dricka E85

enligt uppgifter som jag fått så ska det gå att spjälka bensinen från etanolen i E85 bränslet genom att hälla i lacknafta å sedan tappa ut spriten längst ner

har vi nån kemist här på forumet kan det stämma???

Drick hellre metanol (som du blir blind av plus att lever/njure (och övriga kroppen) packar ihop av), det är hälsosammare - plus att det går att lindra biverkningarna med vanlig sprit. Får du i dig aromatiska kolväten lär du inte bli speciellt långlivad, ivfsh lever du inte lika länge som med träsprit.

Med den 96% spriten går det att bryta ned kräktillsatsen med hjälp av UV-ljus(långsam process, bränna själv går fortare). Kompisens fru läste kemi på KTH och gav oss lite vardagliga tips.

ta båten över till Estland. Där kan man köpa 2L kosken i tetra för 180skr... :tummenupp
finns även spiritusfortus för en billig peng... :fyllisar

E85 är godis för alla hembrännare, man slipper ju hela mäsktillverkningen och får även mycket högre % till ett lägre pris. Enligt mej är detta ytterligare en anledning till varför vi bör använda metanol som framtida bränsle istället för etanol.
Hursomhelst, för att rena etanol ur E85 så bör man ha en destillationsutrustning modell proffs (alltså inget jävla hemmapul). Eller som min gamle kemilärare sa: "Om man har så kass destillator att man måste rena skiten genom kol så bör man inte dricka det överhuvudtaget". När man destillerat färdigt kontrollerar man renheten lämpligast med gaskromatograf och helst även IR-spektrofotometer.
För de som inte har tillgång till detta: ni dricker på egen risk...

Wunder skrev:
E85 är godis för alla hembrännare, man slipper ju hela mäsktillverkningen och får även mycket högre % till ett lägre pris. Enligt mej är detta ytterligare en anledning till varför vi bör använda metanol som framtida bränsle istället för etanol.
Hursomhelst, för att rena etanol ur E85 så bör man ha en destillationsutrustning modell proffs (alltså inget jävla hemmapul). Eller som min gamle kemilärare sa: "Om man har så kass destillator att man måste rena skiten genom kol så bör man inte dricka det överhuvudtaget". När man destillerat färdigt kontrollerar man renheten lämpligast med gaskromatograf och helst även IR-spektrofotometer.
För de som inte har tillgång till detta: ni dricker på egen risk...
isf extremt få, de flesta får kola sin sprit.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back