Sprillans hoj, men lite "klonk" ifrån framänden..?

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
S1000R, -2025
Har en ny FZ6-S som hittills rullat ca 30 mil. Något som jag lagt märke till är ett svagt "klonk" när jag kör över ojämnheter, typ brunnslock och så.. Det känns som att klonket kommer när hjulet fjädrar tillbaka... Har testat att rucka gafflarna fram och tillbaka (centralstöd :yoparty ) för att se om styrlagret är dåligt åtdraget eller kasst, men känner ingenting... Inte heller när jag komprimerar fjädringen när hojen står still.

Det verkar som att det blir bättre när jag kört 2-3 mil. Kan det vara gaffeloljan som är så kall (typ 0-gradig) och att den därför är "för seg" i början av körningen?! Eller är jag bara en idiot?! :kocko

Tacksam för råd,

Jomo

Det kan vara så att dinna dämpare inte är riktigt "inkörda" än..Dvs fjädrarna som fortfarande är lite hårda! Så länge det inte läcker, och inga lager som glappar är det nog inget att bry sig om..inte dom första 100milen iaf?
Men om det fortsätter så kanske du ska ringa factory connection eller typ stötdämparexperten, dom kan nog svara på det mesta, och även ta sig en liten titt om det så behövs!

//Kalle

jomo skrev:
Har en ny FZ6-S som hittills rullat ca 30 mil. Något som jag lagt märke till är ett svagt "klonk" när jag kör över ojämnheter, typ brunnslock och så.. Det känns som att klonket kommer när hjulet fjädrar tillbaka... Har testat att rucka gafflarna fram och tillbaka (centralstöd :yoparty ) för att se om styrlagret är dåligt åtdraget eller kasst, men känner ingenting... Inte heller när jag komprimerar fjädringen när hojen står still.

Det verkar som att det blir bättre när jag kört 2-3 mil. Kan det vara gaffeloljan som är så kall (typ 0-gradig) och att den därför är "för seg" i början av körningen?! Eller är jag bara en idiot?! :kocko

Tacksam för råd,

Jomo

Garanti har du väl? Be dom fixa omedelbums innan säsongen börjar på riktigt. Inte alltid lätt att känna om styrlagert kluckar lite. Tippar på att det är det.

Just det!
Gå (åk?) tillbaka med den bums och begär vänligt en förklaring och att få det åtgärdat!

Kan vara gaffeloljan som är för seg om det är 0-gradigt, ta kontakt med verkstaden och fråga om du är osäker.

Kan vara styrlagret som satt sig efter några mils körning,då behöver det dras åt.

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...