Sprickor eller ej motorblock gsxr1000

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Så här ser det ut ca 10 cm under grenrören på min gsxr 1000 -05. Jag antar att det här är där vevaxeln ligger. Är det sprickor eller vad är det ???
Jag hade en annan gsxr1000 05 motor liggandes i garaget ett tag som jag ev skulle köpa och minns att den såg likadan ut.

IMG_2320.jpg

IMG_2327.jpg

Svårt att se, men de ser ut att komma ifrån gjutningen.

Edit så jag inte får bannor, det är således isåfall inga stress sprickor eller dylikt och borde inte påverka något.

För den läcker väl inte olja där?

Last edited:
Jag tycker det ser svetsat ut... (?) tycker man kan ana nedslipade strängar uppifrån och ner på andra bilden och färgen ser mer ut som svetsat alu än gjutet. "Satinsilver" istf. gjut-relief.

Men jag kan ha fel. :fyllisar :hej

jag tycker att det ser mer ut som lack som börjar bli gammal/har kommit i kontakt med bromsvätska eller något annat.
eller ett dåligt försök till att polera blocket..?
eftersom att resten av blocket ser ungefär likadant ut förutom att det inte är lika glansigt så kan du nog strunta i det. kan lika gärna vara fula märken från gjutningen. läcker det inte eller ens "svettas" lite olja därifrån så behöver du inte bry dig om det.

MVH Phille

Läcker eller svettas inget. Ska titta lite närmare på det om ngn timma

Tycker också det ser svetsat ut. Gjutaluminiumet brukar i regel ha en matt och skrovlig yta men det där är ju onekligen väldigt blankt. Sånna där "sprickor" eller streck brukar uppstå när man svetsar gjutgods för det bubblar upp en massa skit ur materialet när det börjar smälta.

Läcker den inte olja eller annat så skulle jag bara köra på men visst kan du ju hålla ett öga på saken.

Satsar en slant på att det blanka är en yta som TS tvättat av för att ojämnheterna ska synas. Samma ojämnheter finns över hela ytan som finns på bild. Satsar ytterligare en på att det just är ojämnheter frå jutningen och att det inte är nogåt att bry sig om.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort