Spraya / lacka plast o tank på geggmoppen

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Förra ägaren sprejade den mattsvart, men använde uppenbarligen inte en bensinfast färg på tanken. Är med andra ord dax o göra om, o göra rätt. Fått lite repor å sidokåpan också, så det vita sticker igenom.

Är antagligen inte den första som gör detta, så dela gärna med er av erfarenheter ang förarbete, färgval och teknik.

Nej, tänker inte köpa ny plast till en 18år gammal hoj, men om någon är sugen på ett sidoprojekt för en vettig peng i malmöområdet är det bara o höra av sig.
 
det blir aldrig riktigt bra. plasten är mjuk och fet och det gör att färgen spricker.

jag vet iofs inte om det finns färg som klarar det bättre än andra men enligt mina erfarenheter så känns det bäst att göra det så billigt som möjligt och göra om det lite titt som tätt om man vill ha den fräsch.
 
tanken kan vara lite si och så , men kåporna är inga strul . matta med jäkla fint papper alternativt schotshbrite. sedan får man spruta på en plastprimer , den är gjord för att få färgen att betta i plast. och det gör susen , sedan så är det gärna ett lager filler samt efter det färg, kom dock ihåg att blanda mjukmedel i färgen och fillern annars blir den inte så flexibel och kan lätt spricka vid böjning , fast på geggmoppe hade jag nog satsat på klippor istället.

ett knep du kan använda för att snygga upp plasten är att för det första gnida loss den färg som han knåpat på , sedan så kör du med scothbrite på plasten . så den blir lite ruggad, sedan är det dags för värmepistol , med hjälp av den så smälter du ihop plasten igen , grova repor kommer du ha kvar, men smårepor och dylikt försviner och kåporna blir relativt skitfina igen . testade detta på TM:en och det funkar skitbra. kör man sedan i flera omgångar och låter plasten svalna imellan så kan man uppnå ett sjujefla bra resultat med hjälp av denna metod. .

lycka till
 
Tanken kan du glömma. Även om tanken är gjord av plast som går att lacka så är den inte ångtät så bensinångor tar sig genom och du får bubblor. Det är därför dekaler som sitter på tanken är perforerade från fabrik...
 
Så, för att summera. Sanda ner, primer, och spruta på färg. Kräver det att jag rensar all gammal färg, eller räcker det att jag lägger det ovanpå det gamla om denna sitter bra ? Enda ställen de släppt är där marksyningar gått igenom.

Tanken är orginal på dunderklumpen, dvs plåt tank, andas den då också ? Problemet med gamla färgen var att den inte tålde bensin. Kan ett par lager matt klarlack hjälpa där ?

Ramen är målad från röd till grå, men det jobbet var inte 100%. Funderade på att maska upp o spraya om. Sen slog det mig att på moppetiden var det en del som bara penselmålade med halvtjock färg. Några tankar och teorier om det förfarandet ?
 
Plåt är lugnt att lacka men du måste få bort all gammal sunklack då den annars kommer att resa sig....
 
Så, för att summera. Sanda ner, primer, och spruta på färg. Kräver det att jag rensar all gammal färg, eller räcker det att jag lägger det ovanpå det gamla om denna sitter bra ? Enda ställen de släppt är där marksyningar gått igenom.

Tanken är orginal på dunderklumpen, dvs plåt tank, andas den då också ? Problemet med gamla färgen var att den inte tålde bensin. Kan ett par lager matt klarlack hjälpa där ?

Ramen är målad från röd till grå, men det jobbet var inte 100%. Funderade på att maska upp o spraya om. Sen slog det mig att på moppetiden var det en del som bara penselmålade med halvtjock färg. Några tankar och teorier om det förfarandet ?

mja.. då en geggmoppe är relativ smidig att riva ner , så skulle jag nog riva ner den om man nu funderar på att lacka något på ramen.

men som boris säger, allt gammal färg måste strippas bort. vet du om tanken är omlackad också ?

om den är det så måste du slipa bort all den färgen . det behöver inte bli plåtrent men du måste få bort all sunkfärg, sen är det inte fel att lägga en slipgrund också. man kan med fördel lägga en non-sand. d.v.s lite mer utspädd som inte behöver slipas innan lack , men som också gör jobbet iallfall vad gäller smågrejor.
 
Hmmm....

Var ju inte riktigt de svar jag hoppats på. Men då vet jag. Får hitta ett ställe o stå på helt enkelt.

Tanken är omlackad med färg som inte tål bensin, antagligen samma som användes på kåporna. Där problemet från grunden ligger eftersom den är den färgen som började rinna ganska ordentligt vid tankningsolycka / marksyning.

Vad har jag för tid innan färgen härdat för montering, på ett ungefär ? Vet att det diffar mellan olika färger, men är det 12 h eller en vecka ?

Ang ram, jo jag vet ju vad jag bör göra, sen är det ju hur det egentligen kommer att genomföras..... Får kolla på det då det blir lite varmare. Hammarlack, hört rykten om att den finns i svart, på biltema, för 150 pix för en halvliter. O ska vara hyfsat stryktåligt. Någon som kört det på ramen ?
 
Last edited:
Hmmm....

Var ju inte riktigt de svar jag hoppats på. Men då vet jag. Får hitta ett ställe o stå på helt enkelt.

Tanken är omlackad med färg som inte tål bensin, antagligen samma som användes på kåporna. Där problemet från grunden ligger eftersom den är den färgen som började rinna ganska ordentligt vid tankningsolycka / marksyning.

Vad har jag för tid innan färgen härdat för montering, på ett ungefär ? Vet att det diffar mellan olika färger, men är det 12 h eller en vecka ?

Ang ram, jo jag vet ju vad jag bör göra, sen är det ju hur det egentligen kommer att genomföras..... Får kolla på det då det blir lite varmare. Hammarlack, hört rykten om att den finns i svart, på biltema, för 150 pix för en halvliter. O ska vara hyfsat stryktåligt. Någon som kört det på ramen ?

vid ca 20 grader så brukar jag kunna montera ihop ett dygn efter, bör gå tidigare. men det är som lämpligt på någe sätt då jag brukar lacka på förmiddan och sedan åka hem och spela tvspel =) tills dagen efter

hammarlack har jag inte testat. ett alterntiv är ju att lämna ram på pulverlack. brukar inte vara fasligt dyrt. kanske en 800 för en ram
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top