Spray till topplockspackn. ?

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
Före kraschen vet jag att det fanns en tråd där nån rekommenderade något man kunde/skulle spraya på en topplockspackning om man ville återanvända den...?

Nu har jag en fräsh men 300mils-använd Yamaha originalpackning här, och vill HEMSKT gärna montera i helgen, nån som vet vad jag bör göra med den innan jag monterar ?

Pliiiis help !

jagharfåttmintoppjagharfåttmintoppjagharfåttmintopp :kär :kär :D

Om det är en kopparpackning ska du använda dig av VHT Copper Spray-A-Gasket. Om den är gjord av flera lager fjäderstål eller är en fiberpackning med förstärkningsring kring cylindrarna ska den vara torr.

Är du orolig att den ska "svettas" runt kamkedjan, använd den bruna Permatex-geggan i burk som har en pensel i locket. Undvik silikongegga om du inte vet vilka konsekvenser eventuellt "släpp" kan medföra.

Är av flera lager tunn metall, och ser ut att vara typ lackad med nåt grått, en del det gråa sitter ju även kvar på toppen och cylindern... men det gör alltså inget ?

Så jag gör rent topp och cyl och lägger sen bara tillbaks packningen som den är ?

/XJR

Helt korrekt. Ytorna ska vara "squeeky" rena. Dvs, från lösa flagor - dvs om du återanvänder samma packning.
Du har förmodligen o-ringar runt yttre dragstängerna eller var nu oljan tar vägen upp/ner till/från toppen så ytterligare tätning ska inte vara nödvändig. Kladda med Permatex eller silikon ska man försöka undvika in i det längsta om det går.

Jag använder en röd Loctite spray på mina packningar, fungerar verkligen bra. Har inte numret på flaskan här dock. Tror det var 2152 eller något sånt... Se bild från Lelles (där jag köpt det).

Det är inte silikon, kan tilläggas.

EDIT/ Svindyr som synes /EDIT

/J

Bifogat

• loctite.jpg
    loctite.jpg
    20.5 KB · Visningar: 306
Jaha, tackar !

När jag kollar in på mekonomens sida så har dom nåt som heter loctite packningsklister på spray för 115,- kr eller vad det var, men där står det att det används för att hålla packningarna på plats vid montage... ?

Menar du att denna spray kanske även förbättrar packningens tätning ?

/XJR

XJR skrev:
Jaha, tackar !

När jag kollar in på mekonomens sida så har dom nåt som heter loctite packningsklister på spray för 115,- kr eller vad det var, men där står det att det används för att hålla packningarna på plats vid montage... ?

Menar du att denna spray kanske även förbättrar packningens tätning ?

/XJR
Tror inte att sprayen ska användas till toppen. Men Thomas Klarkner på MotoSpeed rekommenderade den som komlement (måste?) till hans kopparpackning för cylinderfoten. Det är i alla fall tätt (efter 10 mil).

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025