Språkhysteri! Till vs t.o.m.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Något som jag lagt märke till ganska länge är att folk använder "-" tecknet fel. Iallafall mot vad jag fått lära mig. "-" betyder "till" i min hjärna. Om en del passar GSXR 96-00 så passar den modellerna -96, -97, -98 och -99 men INTE -00.

Finns det något tecken för till och med?

Nu tycker 90 % att jag är en en viktigpetter! Hur som helst tycker jag det är lite krångligt att veta när man t.ex. letar i annonser vilka delar etc. som verkligen passar när folk ofta skriver fel.

Antagligen är det så att jag använder "-tecknet fel i denna tråd, ni får håna mig, skratta åt mig, kalla mig idiot och jag lovar att jag inte bryr mig ett dugg! :D

Last edited:
HanneZ skrev:
Något som jag lagt märke till ganska länge är att folk använder "-" tecknet fel. Iallafall mot vad jag fått lära mig. "-" betyder "till" i min hjärna. Om en del passar GSXR 98-00 så passar den modellerna -96, -97, -98 och -99 men INTE -00.

hmm... nu får du utveckla lite!! :)

"Delar gsxr 98-00" är väl ändå delar till 98,99 & 00 lr förstår jag fel nu??

HanneZ skrev:
Något som jag lagt märke till ganska länge är att folk använder "-" tecknet fel. Iallafall mot vad jag fått lära mig. "-" betyder "till" i min hjärna. Om en del passar GSXR 98-00 så passar den modellerna -96, -97, -98 och -99 men INTE -00.

Finns det något tecken för till och med?

Nu tycker 90 % att jag är en en viktigpetter! Hur som helst tycker jag det är lite krångligt att veta när man t.ex. letar i annonser vilka delar etc. som verkligen passar när folk ofta skriver fel.

Antagligen är det så att jag använder "-tecknet fel i denna tråd, ni får håna mig, skratta åt mig, kalla mig idiot och jag lovar att jag inte bryr mig ett dugg! :D

IDIOT!!! :D

Om det står 98-00 så tolkar jag det som att den passar 98,99 och 00.

HanneZ skrev:
Om en del passar GSXR 98-00 så passar den modellerna -96, -97, -98 och -99 men INTE -00.

Jag brukar nog tolka det som "till och med" så det borde passa även 00.

Däremot passar det inte -96 och -97 om det står 98-00!!

Fotrally skrev:
hmm... nu får du utveckla lite!! :)

"Delar gsxr 98-00" är väl ändå delar till 98,99 & 00 lr förstår jag fel nu??
Nja "till" är "till", inte "till och med". Om "till" hade varit samma sak som "till och med" hade vi inte behövt det sista.

Barn mellan 0-7 åker gratis betyder att de som är 0,1,2,3,4,5,6 åker gratis, inte dom som är 7 och äldre.

Krogen är öppen 20-02. Inte fan stänger det klockan 3?

edit: Nu fick jag in ett mellan där också som kanske strulade till det hela, Barn 0-7 funkar nog bättre

Last edited:
Jag tror faktiskt det är du som är idiot och har fel nu. Eller så är det för att vi i skogen använder tecknet fel.

HanneZ skrev:
Nja "till" är "till", inte "till och med". Om "till" hade varit samma sak som "till och med" hade vi inte behövt det sista.

Barn mellan 0-7 åker gratis betyder att de som är 0,1,2,3,4,5,6 åker gratis, inte dom som är 7 och äldre.

Krogen är öppen 20-02. Inte fan stänger det klockan 3?

edit: Nu fick jag in ett mellan där också som kanske strulade till det hela, Barn 0-7 funkar nog bättre

:hihi

Förstår nu nästan vad du menare... men tänk dig detta!

Du ska ska åka från stockholm TILL västerås...iom din fundering så kommer man bara till enköping?

Tjoffe skrev:
nej du har fel det betyder tom
Mycket möjligt, men då är det många(inklusive mig själv) som gör fel åt andra hållet. T.ex. vid tidsangivelser. De flesta skriver väl att ett möte är 8-9 och menar då 1 timme, inte två timmar.

Fotrally skrev:
:hihi

Förstår nu nästan vad du menare... men tänk dig detta!

Du ska ska åka från stockholm TILL västerås...iom din fundering så kommer man bara till enköping?
Nja men stockholm är lite lika tydligt i avgränsning som t.ex. ett år. Vad är Stockholm? Den yttre gränsen? Stadskärnan? Tullarna?

HanneZ skrev:
De flesta skriver väl att ett möte är mellan 8-9 och menar då 1 timme, inte två timmar.

Ja, beror ju på vad man pratar om... När man pratar om år: 99-01 så anser man att det är hela 01 ut eftersom det fortfarande är året 01.

När det gäller klockan däremot så säger man 08-09 med innebörden att man slutar kl: 09.00 eftersom klockan två minter senare är två minuter över nio och alltså är efter 09.

Särskillt när det gäller bilmodeller o.s.v. så är det ju samma modell som gäller under hela året. Det är ju ingen skillnad på en Volvo v70 -01 som tillverkas i mars och en som tillverkas i juni...?!

HanneZ skrev:
Nja men stockholm är lite lika tydligt i avgränsning som t.ex. ett år. Vad är Stockholm? Den yttre gränsen? Stadskärnan? Tullarna?

Tydlig avgränsning? Vad är då en tydlig avgränsning? :3freak

Stockholm det är givetvis när du kommer till skylten Stockholm..

Fredr28 skrev:
Öh??? 98-00, passar till 96??? Förklara :D

Jag tolkar 98-00 som "från 98 t.o.m 00".

Haha ojdå, jag skrev R1 -98-01 först men ändrade mig för att inte peka ut någon, skall genast ändra :)

Fotrally skrev:
Tydlig avgränsning? Vad är då en tydlig avgränsning? :3freak

Stockholm det är givetvis när du kommer till skylten Stockholm..
Som i att 5 börjar vid 5.0000-> och slutar efter 5.9999999->

HanneZ skrev:
Haha ojdå, jag skrev R1 -98-01 först men ändrade mig för att inte peka ut någon, skall genast ändra :)

Som i att 5 börjar vid 5.0000-> och slutar efter 5.9999999->

Jamen om du säger att du ska till sthlm... säger du att du ska "till och med" till sthlm?

Fotrally skrev:
Jamen om du säger att du ska till sthlm... säger du att du ska "till och med" till sthlm?
Där anser jag inte att det betyder samma. Stockholm kommer inte före och efter något annat på samma sätt som tal gör.

korvgubbe skrev:
Ja, beror ju på vad man pratar om... När man pratar om år: 99-01 så anser man att det är hela 01 ut eftersom det fortfarande är året 01.

När det gäller klockan däremot så säger man 08-09 med innebörden att man slutar kl: 09.00 eftersom klockan två minter senare är två minuter över nio och alltså är efter 09.

Särskillt när det gäller bilmodeller o.s.v. så är det ju samma modell som gäller under hela året. Det är ju ingen skillnad på en Volvo v70 -01 som tillverkas i mars och en som tillverkas i juni...?!
Isåfall borde ju "98 till 01" betyda samma sak som "98 t.o.m. 01". Det är ju också lite konstigt.

HanneZ skrev:
Där anser jag inte att det betyder samma. Stockholm kommer inte före och efter något annat på samma sätt som tal gör.

Tolkningsfråga :3freak

skriver man 1-7 så är det från ett till sju... alltså inkl 1 & 7

Fotrally skrev:
Tolkningsfråga :3freak

skriver man 1-7 så är det från ett till sju... alltså inkl 1 & 7
Jo men om vi säger att det är så då betydet "till" och "till och med" samma sak, och det vore isåfall också konstigt.

HanneZ skrev:
Jo men om vi säger att det är så då betydet "till" och "till och med" samma sak, och det vore isåfall också konstigt.

t.o.m. tycker jag bara är extremt onödigt förtydligande...

HanneZ skrev:
Ok, så har jag aldrig sett det som.

Om man säger "98 fram till 01". Vad betyder det för er då? :)

Fan nu gör du så att man blir alldeles snurrig! :)

Det där lät konstigt... :3freak

Men jag ser det som 98-01 (Förtydligande: t.o.m.)

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back