Spottande Kawa.

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Hola!
Vet nån va fan det e för fel på min Kawa GPz 600R-86.
Jag har tappat ur och spolat rent hela kylsystemet fyllt på med nytt kylmedel och nu så är den helt fläng.

Efter lite körning, oftast när man har stannat så spottar han ut vätska från övertrycksslangen. :huvet Tempmätaren vissar normal temp och fläkten går oftast när jag har stannat.

Hjälp!! :confused:

Spottar den mycket vätska?
Har du luftat ur helt i kylsystemet? Har man luftfickor i systemet så kan det börja koka i dessa.
Har du fyllt rätt mängd i systemet? Har varit med om att folk har fyllt ända upp i expansionskärlet och då trycker den garanterat ur sig vätska när den blir varm.

Sen finns det ju också den möjligheten att motorn trycker ur sig kylvätska, ex vis via spräckt topp, trasig toppackning med mer.

Edit: Eftersom felet verkar ha uppstått sedan du rensade systemet så ligger det ju nära till hands att det handlar om urluftning.

Tips: Vid påfyllningen av kylarvätska, på själva kylaren... där sitter det två slangar (?). Säker på att du inte förväxlat dom? Ena går till recirculationen, andra går till expansionkärlet... korskopplar man dom så blir det lustigt, ungefär som du säger...

-- P

tomcool skrev:
Efter lite körning, oftast när man har stannat så spottar han ut vätska från övertrycksslangen. :huvet Tempmätaren vissar normal temp och fläkten går oftast när jag har stannat.

Ja, Robban... men bara en gång :tummenupp :D

Robban_C skrev:
Har varit med om att folk har fyllt ända upp i expansionskärlet och då trycker den garanterat ur sig vätska när den blir varm.

Last edited:
Nice.

Jag tror att felet är luften. Slangarna märkte jag upp innan så dom sitter rätt.

Hur gör jag för att lufta systemet rätt?

Jag följde handboken när jag rensade systemet, men måste ha missat luftningen.

Jag kan faktiskt inte din hoj (luftning) men lyfter tråden lite åt dig så kanske nån annan kan svara.

Finns det några luftnipplar på typ termostathus eller nåt sånt?

Pejo:
Har du fyllt för mycket i expansionskärlet?
Verkar som du talar av egen erfarenhet.
:7peta

Näe du lilla vännen. Jag talar av andras erfarenhet... eller öhh... egen erfarenhet av andras hojjar.

En kompis hade på sin (kawasaki) växlade slangar, recirculation och den till xpansionskärlet. Det fick lattjo biverkningar, som att systemet inte var trycksatt och kokade vid 100 grader, t.ex.... Den maskinen fräste ur sig en massa vätska, men sedan andra gången, då steg nivån i xpansionkärlet till precis gränsen... ganska logiskt, va ? Det fräna då var att när den var kall så låg nivån precis över min, så egentligen kunde man knalla omkring sådär.

Och apropå knalla omkring, när får du fart på nåt av dina lik ?

Robban_C skrev:
Pejo:
Har du fyllt för mycket i expansionskärlet?
Verkar som du talar av egen erfarenhet.
:7peta

Last edited:
Det kan inte vara så enkelt att kylsystemet inte blir ordentligt trycksatt av otätt lock eller liknande?
Jag hade samma problem med min BMW (bil). Den blåste också ut vattnet vid normal temperatur.
Jag rev toppen och kollade ALLT som hade med kylsystemet att göra när det i slutändan visade sig vara otätt kylarlock...

När jag blåser i slangen som går ner till expansionkärlet som sitter vid kylarlocket. Då sprutar det ut vätska i den andra slangen från expansionskärlet.

Kollar jag nivån så ligger den strax över MAX (Kall motor). Nivån har legat mellan MIN & MAX förut, hur kan det komma så mycket vatten i denna?

Att det "Sprutar" borde väl bero på att nivån ligger för högt i expansionskärlet?

// TomCool

B.O.S.S MC

Pejo skrev:
... Och apropå knalla omkring, när får du fart på nåt av dina lik ?
Jag säger som Johannes, hugg och slag, bara hugg och slag. :)
Jag har sålt FZR:en och borde väl lappa ihop min krocktiller men inspirationen flödar inte direkt. Dessutom har jag inte tid i nuläget. :gnissla
Egentligen har jag inte tid att skriva det här heller...

tomcool:
Kolla det som RWD skrev. Dvs att kylsystemet blir ordentligt trycksatt. Slangarna ska bli stenhårda när motorn blir varm annars är det nåt som är fel. Det ökade trycket gör att koktempen ökar med typ 5-15 grader eller nåt sånt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...