Sporttourertips

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Ort
Skepplanda
Hoj
Kawa zx9r -99
Funderar på att skaffa mig en sporttourer istället för motarden.
Tittar lite åt VFR 800 02 och uppåt, tycker den ser riktigt bra ut och verkar vettig. Är ute efter något som jag kan tycka är kul att köra med polarna men utan att den lockar fram den värsta djävulen i mig som KTM:en nu gör. Samtidigt ska man kunna ta lite längre svängar och/eller slänga upp bruden på och köra utan att det är en pina. För det är det verkligen med motarden! Några tips på andra hojar eller synpunkter på VFRen? Pris ca 60kkr
 
Last edited:
VFR är en mycket bra cykel, problemet är att ägarna inte vill skiljas från dem=något överprisade som begagnade.
Blackbird eller BMW k1200s skulle jag nog hellre satsa på, fast jag är ju då vän av mycket kubik.
 
Körde just en VFR 800 V-tech -02 ca 20 mil för några veckor sen. Jag van med limpan på Transalpen hade iaf inga besvär med åkkomforten på VFR´en. Vädret var bitvis katastrof men det gick bra det med så jag antar att den är lättkörd :) Inte haft lappen en månad ännu så jag har ju inte så mkt att jämföra med men jag tyckte iaf att V-techen var kul, hört att vissa irriterar sig med att den ligger o slår i/slår ifrån men inget jag märkte. Visst kliver det iväg när den öppnar upp men det e ju hela grejjen och möjligen ryckte det till någon gång när man släppte av precis då men normalt hade jag inget "vilovarvtal" däromkring så jag tyckte det funka bra.

0.5L/milen drog den vid ett annat tillfälle på ca 20 mil då med, landsväg/motorväg med som mest +moms på mätaren.
 
Hade jag själv valt att köra sporttourer hade jag utan att tveka valt en busa, men en VFR är en jäkligt bra allroundbåge. Tror knappast att du blir missnöjd, om än det är viss risk för att du kommer att uppfatta den som tung när du kommer från motard.
 
Har du inget emot att sakna kåpor är en GSX1400 fantastisk :) Bekväm att skjutsa på, gott om mos i motorn och lättsvängd om man ställer in fjädringen ordentligt. Dessutom gör avsaknaden av kåpor att man inte gärna äventyrar körkortet några längre stunder på motorväg. På landsväg är man lika rökt.

Annars är Blackbirden en fantastisk hoj, likaså busan och VFR:en. Tråkigt nog får du nog inte en K1200S för runt 60K :(
 
Utan tvekan kommer alla hojar i den kategorin jag tittar kännas tunga mot KTMen. Men denna är inte tänkt för bana så det ska nog gå.
Fått för mig att Busa och Blackbird blir mycket dyrare i försäkring. Vill inte upp i de summorna som GSXRen jag hade tidigare kostar utan ligga kvar på rimliga kostnader. Har precis gått och blivit med hus nämligen.
 
Testa Triumph Sprint ST 955i. Tycks inte vara lika övervärderade som VFR. Har för mig att den stod sig riktigt bra mot VFR i Motorrads touringtest.

Vilken skillnad det är mellan Sprint RS och ST gällande sittkomfort vet jag inte ifall halvkåpat skulle falla herrn på läppen.

För 60K kan du säkert få mer för pengarna med en Sprint än VFR.

Gällande kvalitet så kan jag bara säga att jag inte haft mer problem med min Sprint än polare med VFR.
 
En äldre blackbird är hyfsat billig i försäkring. Min -99a kostar 8200 hel/helår med Hondaförsäkringen, nästa år blir det 6500. Över 35 i GBG. VFRen ligger en klass under och blir lite billigare, men motorn i Blackbirden är underbar :tummenupp
/B)
 
VFR 800 är förmodligen kungen i klassen. Hade jag velat ha sporttourer så hade det blivit VFR:en helt klart.
 
Har en VFR -02 ABS, det är en bra hoj. De är dyra i inköp som andra skrivit men samtidigt är försäkringen billig så ska du ha hojen i ett par år tjänar du in det snabbt. En sak man märker direkt på VFRen jämfört med de hojar jag tidigare kört är att växlarna är sjukt långa. En bra sak för en "svagare" hoj. Låg i valet och kvalet mellan en Blackbird och VFR, föll på VFRen pga försäkringen, ABS och att du får en nyare VFR för pengarna jmfr med Blackbird. Annars finns nog inte så mkt att säga. Köpköpköp!
 
Sån som jag har, lockar inte fram värsta djävulen men du kan haka på polarna, en tjej sitter bra och man kan köra långt...

FZ1-S, den modellen kom -06, ligger kring 70 men ja har sett dem på blocket för 65.

I like...
 
Det e bara att köpa. Jag har själv ägt en 99:a, och körde den i 3 år, kort som långt, rakt som svängigt, och det är en förbaskat trevlig hoj. Byggkvaliteten är som vanligt när det gäller honda, superb! V4:an är förvisso inte på litern, men den snurrar på helt okej ändå... och jag fick känslan av att man hade lite mer vrid på lågvarven än en normal radsnurra. Skjuts är inte heller några problem... båda sitter comfy!

Vid närmare eftertanke så tror jag inte att jag känner någon VFR-ägare som varit besviken. Enda anledningen jag vet att folk bytt ifrån den har varit för att köra mer bana / sluta köra hoj, vilket är ett gott betyg för en god maskin!
 
Utan tvekan kommer alla hojar i den kategorin jag tittar kännas tunga mot KTMen. Men denna är inte tänkt för bana så det ska nog gå.
Fått för mig att Busa och Blackbird blir mycket dyrare i försäkring. Vill inte upp i de summorna som GSXRen jag hade tidigare kostar utan ligga kvar på rimliga kostnader. Har precis gått och blivit med hus nämligen.

Blackbirden är snuskigt billig i försäkring. Kompisarna, 25/26år. Båda kör -98:or tror jag, annars är ena en 97:a. Dom betalar bara just över 5k/hel/hel på IF. Så dyra att försäkra är dom absolut inte. Min cbr 900 av 99 årsmod är 250% dyrare på samma bolag. Då har vi haft kortet lika länge, och bor lika. Är lika gamla.
Ring och hör med olika bolag så slipper du spekulera i vad som är dyrt och inte.
 
Honda VFR 800 F är faktiskt världens bästa allroundmotorcykel.


edit:så de så.
 
VFR 800 är faktiskt den enda japanska hoj jag överhuvudtaget skulle kunna tänka mig äga, vart nära flera gånger t om. :tungan
Kan kanske lägga till en till när de släpper sin 1200 v4:a...

Provkör en om du har möjlighet, som många sagt innan är det en allroundcykel av rang. Sedan är det jäkla kul och annorlunda med en V4.
 
Kom just på ett alternativ till om försäkringskostnad är av vikt:
BMW r1100s

Har ingen egen erfarenhet av dem men de hamnar väl i ungefär samma kategori som VFR eller möjligen VTR firestorm.
 
Slår ett slag för Thunderacen. Lite sportigare än en blackbird men närmast identisk körställning. Smiskar lätt många mil per dag och funkar riktigt skapligt med passagerare. (Om passageraren har böjbara knäleder.) Fungerar bra precis lika bra på motorvägen som de lite tyngre supersporttourer-maskinerna (b-bird & busa), men p.g.a. det lite mindre formatet så är den roligare när man vill köra på lite kurvigare vägar. Med eller utan packning.

Bästa sättet att beskriva VFR har väl i många år varit:

- Bra på allt, men inte bäst på något.
 
Ingen erfarenhet. men yttrar mig ändå med risk för tillsägelse. Honda Vfr-800 verkar ju vara en riktig kanon hoj! hade köpt en direkt om det hade varit rätt läge.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top