Sportluftfilter

gasgas_johan

Full Fart Spar Tid
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Nu: Cagiva Mito Evo Haft: GasGas sm och Aprilia Rs
Tjena, jag har ett sportluftfilter hemma liggandes (nytt) hade tänkt att sätta på det på min mito. Är medveten om att jag måste bestycka om förgasaren då, men det räcker väl med att gå upp i munstycke behöver väl inte flytta upp nålen också? elelr vad är bäst att göra med förgasaren? och vad är det för fördelar med sportluft filter förutom ljudet om förgasaren är rätt instält till filtret? Mvh Johan :)
 
Byt huvudmunstycke, sen märker du om du måste joddla med nålen.

Nej det finns inga andra fördelar än insugsljudet :3freak
 
Vadå finns de ingen annan fördel än annat ljud bara när man använder sig av ett koniskt luftfilter? Min bror köpte ett till sin moped och sa att det skulle ge jättelite extrakrut. Men det är alltså inte sant?
 
Ljunghusen skrev:
Byt huvudmunstycke, sen märker du om du måste joddla med nålen.

Nej det finns inga andra fördelar än insugsljudet :3freak


kan du ju inte svara på bara sådär... vissa kan det ju ge effekt på det beror ju på hur illa orginal är
 
Sålänge den inte är strypt i luftburken ger det ingen effekt. Och hur många 125or är det?

Orginalburken räcker gott och väl till 30% mer effekt än standard, över lag.
 
Mitt K&N filter från en H-D för 800kr gjorde ingen skildnad i effekt. bara ett as grymt insugsljud.
 
Iprencip alla original burkar är avstämda för motorn både original i sverige (11kw) och avstrypta.

Att byta till koniskt utan att ha en duktigt trimmad 125cc (mer än effektrör och annan cylle) gör ingen nytta. Bara ljud.
 
den svarar snabbare på gas och du får lite bättre register.. ingen högre toppeffekt dock.
 
Nytt filter...

Har en Rs 125 och är jäkligt taggad på bättre ljud med ett koniskt filter...
Men när jag kollar på min nuvarande luftburk går det in en slang som kommer från avgasröret,
spelar det nån roll om man tar bort den för det finns väl inget hål i konfiltret man kan stoppa in den i...
 
Freerider88 skrev:
Har en Rs 125 och är jäkligt taggad på bättre ljud med ett koniskt filter...
Men när jag kollar på min nuvarande luftburk går det in en slang som kommer från avgasröret,
spelar det nån roll om man tar bort den för det finns väl inget hål i konfiltret man kan stoppa in den i...

Min polare hade nått Liknande på sin moppe :kocko .. han hadet ett rör från avgasröret till luft filtret.. dem sa att det var katalysotor eller avgasrenare av nått slag.. den drog han bort gick skit bra behöver inte den :yoparty :yoparty
 
gasgas_johan skrev:
Min polare hade nått Liknande på sin moppe :kocko .. han hadet ett rör från avgasröret till luft filtret.. dem sa att det var katalysotor eller avgasrenare av nått slag.. den drog han bort gick skit bra behöver inte den :yoparty :yoparty


Får testa, om den går skit år det bara trycka dit den me en slangklämma :tummenupp
 
Det är till återledning av avgaser

Ger lägre soppaförbrukning, och ibland lägre effekt

Bara rycka loss
 
.

kapar tråden orkar inte starta ny hur får jag min rs att låta bättre har ett trim rör på måste jag slita ut isoleringen i den eller vad gäller?
 
God_Of_Aprilia skrev:
Mitt K&N filter från en H-D för 800kr gjorde ingen skildnad i effekt. bara ett as grymt insugsljud.

jag har ett GSXR 750 -94 K&N filter och insugsljudet är öronbedövande. kör jag sträckor över 4 mil i ett streck så känns det inge bra i huvudet efteråt.. :tungan
 
Freerider88 skrev:
Har en Rs 125 och är jäkligt taggad på bättre ljud med ett koniskt filter...
Men när jag kollar på min nuvarande luftburk går det in en slang som kommer från avgasröret,
spelar det nån roll om man tar bort den för det finns väl inget hål i konfiltret man kan stoppa in den i...

Det röret är till, precis som på bilar, att tillföra syre till avgaserna för att efterbränna dem och ge en lägre halt av föroreningar i avgaserna.
 
Last edited:
Freerider88 skrev:
Har en Rs 125 och är jäkligt taggad på bättre ljud med ett koniskt filter...
Men när jag kollar på min nuvarande luftburk går det in en slang som kommer från avgasröret,
spelar det nån roll om man tar bort den för det finns väl inget hål i konfiltret man kan stoppa in den i...


På mitt originalrör var det samma sak.
När jag kapade röret och tog ur strypningarna så svetsade jag igen det hålet, monterade loss den saken som slangarna går till (silvrig) och drog i en bult i hålet som blev i luftburken.

Funkar kalas.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top