Sportluftfilter till monster???

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Vad finns det för sportluftfilter till Ducati Monster, ger dom någon skillnad i prestanda och är det några faror man behöver beakta? Vad är speciellt med ett sådant och vad ska man tänka på i "underhålls" syfte?

Vad jag förstått tillåter dom bara en större luftmängd passera vilket behövs om man ger mer bränsle... vilket man gör om man har bytt tändboxen (?) när man trycker på annat avgassystem?

Lite okunnig inom detta område så jag är tacksam för svar, jag frågar som en idiot så missar jag inget :tungan

Edit: Jag har en Monster 900i.e -00

Luftfilter ger i princip ingen effekt om allt annat är orginal. För att det ska löna sig effektmässigt bör du ha helsystem, portad topp osv, så förvänta dig inga effektökningar. Japp när du slå på sådana filter måste du öka bränsletillförseln, precis som vid ett nytt avgassystem. Men om du trycker dit både ett öppnare avgassystem så måste du öka bränsletillförseln mer än om du bara trycker på ett avgassystem. Men framför allt ger det ju ett goare insugsljud!

Härligt :)
Det är nämligen så att jag har ett kolfibersystem (slipon antagligen va?) med en medföljande liten "låda" som jag gissar är tändboxen, om det nu är den som styr insprutningen?

Är "Slip-on" när det inte är ett nytt helsystem utan bara efter krökarna eller grenröret (?)? Alltså när man bara byter ut själva ljuddämparna?

Fan va lite man kan om detta... Jaja, tur för mig att ni kunniga snälla människor finns här :banana

njae..

vågen skrev:
Vad finns det för sportluftfilter till Ducati Monster, ger dom någon skillnad i prestanda och är det några faror man behöver beakta? Vad är speciellt med ett sådant och vad ska man tänka på i "underhålls" syfte?

Vad jag förstått tillåter dom bara en större luftmängd passera vilket behövs om man ger mer bränsle... vilket man gör om man har bytt tändboxen (?) när man trycker på annat avgassystem?

Lite okunnig inom detta område så jag är tacksam för svar, jag frågar som en idiot så missar jag inget :tungan

Edit: Jag har en Monster 900i.e -00

Det finns platta panel filter som man sätter i luftboxen och pod filter som går firekt på fuggarna och man tar bort boxen!
Panelfiltrena behöver du ej göra några större moddar, man kan kapa upp locket och så men då måste du dyna jetta samma med podfiltrena!
Att dyna jetta en vacuum fugge e inte det lättaste at få rätt!
Det jag hade var att jag tog bort snablarna på locket och satte i ett kn panelfilter på min!
Att sätta på podfilter e väldigt mycket mer jobbigt jag ska dock göra det nu men det är för att jag har nya keihin Flatside fuggar som funkar och e avsedda för det!
Och det där med tändboxar gör du marginellt med ändring på blandninge om ens ingen, det den gör om du har DP boxarna e at göra starten lättare genom att ställa om tändningen och sänka kompet plus att dom e mer rappa och gör att motorn går bättre under gång! (men det är en bra uppgrade till motorn jag har dom)
Sen om du sätter på ett sportluft filter och öppet system så ska du gå upp en hel del i huvudmunstycke det är tvärt om om du har ett sportluftfilter så får den mer luft och samma mängd sås så du måste upp för att den ska gå bra.
Att bestycka om dessa fuggar e simpelt så det kan man göra själv!

Lycka till

Japp, slip-on är som du säger, enbart ljuddämparen!
Alltså uhm, är det förgasare eller insprutning på hojen?

Hm hur är det på monster, kan man modifiera orginalsprutningen med en dator utan att köpa till något?

Det är ju en i.e så det ska väl vara insprutning. Jag har för mig att det blev insprutning -00. Jag blev osäker nu men någon annan kanske vet bättre? Hur kan jag själv se den största skillnaden?

oki!

vågen skrev:
Det är ju en i.e så det ska väl vara insprutning. Jag har för mig att det blev insprutning -00. Jag blev osäker nu men någon annan kanske vet bättre? Hur kan jag själv se den största skillnaden?

Det var ju det e det verkligen insput men ie ska det vara det på!
Om det nu e insprut och du fått ett nytt chip till så ska det inte vaar några problem det ska fixa till det där med soppan och eventuellt filter osså skulle jag gissa!
Så då e det bara att köra!
Det går att fixa till chippet ja mappa det typ..

Tackar för alla svar. Nu kan jag lite mer :tummenupp
Jag är väldigt säker på att det är insprutning, kan inte urskilja något annat från manualen eller på hojjen, finns dessutom sensor för gasläge för insprutningen (tror det hette så ~översatt) med på elschemat.

Japp det borde vara insprutning i en 00a :tummenupp
Kontrollera vad det va för något du fick med, förhoppningsvis var det en mokapä som du kan installera, och modifiera hur mkt bränsle hojen ska få :)

Att montera annat luftfilter än originalfiltret är bara att skaffa sig merjobb och trubbel. Mig veterligen är det ingen hoj som har ett originalfilter som avsiktligen stryper hojen (plus/minus nån enstaka kuse). Handlar det inte om en ren roadracinghoj eller dragbike, kör med originalfiltret - om du nu inte köper effektförgasare och gör mycket än så med din motor.

T.ex. en Suzuki Bandit 1200, original kramar den fram 98 hästar på slangen. Med modifierad luftburk fast fortfarande med originalfiltret kan du skrämma fram 150 hästar på bakhjulet, utan turbo eller lustgas och med originalförgasarna - fast med lite andra interna godsaker som portning, högre komp etc. Dvs, originalfiltret är i 99.99% INTE en restriktiv faktor för din hoj.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...