Sportig touringhoj?

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Hej på er, har kört Kawasaki er6 i 2 år nu och var iväg till norge i en vecka förra sommaren, blev helt såld!
Kör ung. 1000 mil på en säsong och är inne på att byta till en annan modell.
Jag är ganska lång (1,86) och vill ha lite bättre vindskydd och lite bättre komfort när jag kör. Hojen ska gå å utrusta med hårda väskor och passageraren ska sitta komfortabelt.
Vill ju även ha möjligheten å ta av väskorna och ha en trevlig brukshoj som går och köra snabbt och som inte känns för klumpig...
Budgeten ligger Max 50000...
Vad säger ni? Kom med förslag...

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?1uek15

Blackbirden har jag kollat lite på, helt klart ett alternativ.
Kawasakis zzr såg också spännande ut.
Nackdelen med kawan är att serviceintervallerna är på 600 mil, vet inte hur Honda är på det men 1000 mil kör jag nog på ett år. :)
Båda är rätt ok att försäkra men hur är blackbirden att köra lågt på??

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?yjzrb1

Blackbirden har jag kollat lite på, helt klart ett alternativ.
Kawasakis zzr såg också spännande ut.
Nackdelen med kawan är att serviceintervallerna är på 600 mil, vet inte hur Honda är på det men 1000 mil kör jag nog på ett år. :)
Båda är rätt ok att försäkra men hur är blackbirden att köra lågt på??

Serviceintervallerna på 600-mil är i stort sett ett oljebyte samt en okulärbesiktning :tummenupp
Tycker personligen att man bör byta olja varje år/500 mil så varför är det något negativt? :brinnerup
Honda VFR ska du provköra FÖRST och sedan bestämma dig på en gång om du ska ha en!
Sätter du dig på en Blackbird, Hayabusa, ZZR efteråt kommer du aldrig vilja ha VFR:en :D

Serviceintervallerna på 600-mil är i stort sett ett oljebyte samt en okulärbesiktning :tummenupp
Tycker personligen att man bör byta olja varje år/500 mil så varför är det något negativt? :brinnerup
Honda VFR ska du provköra FÖRST och sedan bestämma dig på en gång om du ska ha en!
Sätter du dig på en Blackbird, Hayabusa, ZZR efteråt kommer du aldrig vilja ha VFR:en :D

Är rätt så grön på det här med hojar och har kört ganska mycket (1000 mil/år) så jag tyckte att det borde vara typ 1000-mils intervall på sport/touring-hojar...:)
Tackar för tipset om vfr:en, nu ska det googlas! :)

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?evic21

Lutar åt blackbird eller vfr...frågan är ju om effekten på vfr räcker till?
Kör Kawasaki er6 nu och den känns lite klen och vfr:en har ju drygt 30 hästar extra "bara", känns som att dom förövrigt är ganska lika i karaktär med ett brett register och är bra på mycket men inte bäst på något...
Vad tycker ni, erfarenheter mottages...

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?s1ilni

jag har mest kört hojar över 1000 cc och trivs bäst med det.
Hade en bandit innan mina blackbirds och den hade 98 hästar. När jag bytte till birden blev jag helt såld. I jämförelse var det mkt mer kraft.
Vet att en del säger att en 800 känns för "liten" om man kör långt... men det finns dom som tourar på en 600 med....
jag gillar vridet frånen fyra... Sen tycker jag kvaliten är ett snäpp bättre på hondan.. men kanske en smaksak..

Känns som att jag inte kommer ångra mig om jag köper en blackbird, då finns det ju effekt så det räcker till om man vill köra bana etc.
Men hur är dom å köra touring med finns det hårda sidoväskor att köpa till alla blackbirds?
Har inte riktigt fått begrepp om alla beteckningarna än?
Känns som att en del "skriker" ren sporthoj (rr) , finns det att köpa till dom med??

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ou10cg

Till blackbird finns det många olika slag av hårda packväskor och liknande ja.
Nackdelen med blackbird kan vara att dem är lite "tungstyrda" men det är en vanesak eller så kollar man i blackbirdtråden hur man höjer dem med en 4-6mm bricka bak så svänger dem nääästan som en vettig sporthoj sen.
Touring är dem kanon till, småvägar kanon, motorväg kanon (sålängt man nu kan säga kanon om motorvägar). Allt som allt enligt mig en bra allroundhoj om man vill köra mycket långsträckor också.

Lutar åt blackbird eller vfr...frågan är ju om effekten på vfr räcker till?
Kör Kawasaki er6 nu och den känns lite klen och vfr:en har ju drygt 30 hästar extra "bara", känns som att dom förövrigt är ganska lika i karaktär med ett brett register och är bra på mycket men inte bäst på något...
Vad tycker ni, erfarenheter mottages...

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, kör du VFR:en först kommer du tycka att den är "starkare" än din ER-6 och kanske känna "Wow, den här va det riktigt bra drag i" ...... Tills du grenslar en Blackbird:hojraket

Då kommer du tycka VFR:en känns som en 125:a :whip

Har du funderat på Honda vtr 1000 firestorm? oxå en bra touring ,sport hoj..går att sätta väskor på den med biltema har schyssta packväskor, hade tidigare oxå er6f 09...men tröttnade på den efter några månader, hondan däremot käns som man inte behöver byta :)

Har du funderat på Honda vtr 1000 firestorm? oxå en bra touring ,sport hoj..går att sätta väskor på den med biltema har schyssta packväskor, hade tidigare oxå er6f 09...men tröttnade på den efter några månader, hondan däremot käns som man inte behöver byta :)

Tack för tipset, ska kika lite på vtr:en. Är som dyra å försäkra? (30+ ute på landet)

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ng3kva

Jag tycker att det låter som en klockren beskrivning av Ducatis ST-modeller.

Tipset här är ST3 som är en vettig kompromiss mellan ekonomi och prestanda. En tidig årsmodell, 2004-05, går att hitta för 50´.

Provkör! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...