Sporthojar innan 90 talet tillbaks till då Eldkvarn på Kungsholmen brann...

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
Vad fick man punga ur för en dåvarande "värsting" typ GSXR, Katana, FZR, VFR, GSX, Darmah, Rickman, Z osv..
(där tog min historiska kunskap om modeller slut)

????

Jag köpte en Rickman Kawasaki 1000 1981 då fick jag punga ut me 30k men då var den helt ny.

GSX1100 kostade 26 995kr i början av 80-talet vill jag minnas.

Var väl tur det :)
Åkte på polarens GSX1100EF från -84 tror jag, stor som ett ånglok och då jääävligt snabb. Inte lika imponerande idag :D

vill minnas att väghållningen kändes högst osäker vid kurvtagning...

Gpz1100-82

32.000 ca

Luftkyld stark motor med insprut.
Drog en smula olja.

Wobblade om den inte var i helt perfekt form hårt pga tandpetare till gaffelben.

Släppte man ner den lite hårt rök gaffelpackningarna direkt.

Bakdämparna slets ut ganska fort också, och då wobblade den mindre med skuts.

Last edited:
Vad var en tusenlapp i dagens penningvärde då? Man måste ju kunna relatera :)

Här kan man se hur lönen i industrin utvecklats http://www.scb.se/Grupp/valfard/2008-3/LE0001_2008K03_TI_07_A05TI0803.pdf

Jo inflationen påverkar rätt så bra...
Min grundtanke med tråden var att ta reda på om en sporthoj är en bra investering i lång sikt, så om man köper en Ducati 916 och en MV agusta, ev en Ducati Desmosedici RR, och spara i 20-40 år istället för att sälja, visst kanske inte ger någon grym värdeutveckling, men rolig "konst" investering som man kan ha och titta på i lägenheten...:rolleyes:

Jo inflationen påverkar rätt så bra...
Min grundtanke med tråden var att ta reda på om en sporthoj är en bra investering i lång sikt, så om man köper en Ducati 916 och en MV agusta, ev en Ducati Desmosedici RR, och spara i 20-40 år istället för att sälja, visst kanske inte ger någon grym värdeutveckling, men rolig "konst" investering som man kan ha och titta på i lägenheten...:rolleyes:

"Bra investering", inte ekonomiskt. Köper man ett nytt fordon ska man nog räkna med att 25 % av pengarna har försvunnit första kvartalet..

Köpte man en BMW 750 på tidigt 90 tal kostade den en halvmille? Nu står dom i 20 lök, bra investering? Nä fordon är nästan aldrig bra investeringar, dom kostar att äga, försäkra, bruka och tappar i värde.
Extremt få fordon som ens håller värdet dom kostade från början.

1983
900 Darmah: 38 213
GSX 1100 es: 36 494
gsx 1100 Katana: 39 995
GPZ 1100: 38 995
CB 1100 R: 59 853
RD 350 LC: 19 900

1984
GPz 900 R: 48 995

1985
RD 500: 45 950

:tummenupp

HÄR hittar ni vad som bör vara en av de mest omfattande nyprislistorna för gamla hojar.

När man studerar denna inflationstakt så inser man att 30 silverpenningar måste ha varit jäkligt mycket stålar för snart 2000 år sedan...

Vad kostade en ny Honda RC30 i slutet på 80 talet ny?

Om inte minnet sviker så var det ca 120'000
Det var helt ofattbart mycket pengar.

CB1100R kostade 70'000 -83 Det var väl inte så mycket bättre det heller.
Edit:
Humm... ser att någon tidigare skrivit 59'000 för CB1100R. Det hände någonting med Japanska Yen så priset ökade över 10'000 över en natt.
Vad som hände med dom som beställt hojar vet jag inte, men ,många fick lite bättre pris än prislistan i alla fall

Mats

Last edited:
Last edited:
Min grundtanke med tråden var att ta reda på om en sporthoj är en bra investering i lång sikt.

Om du hade köpt den första revisionen av CB750 år 1969, en av de få som hade ett sandgjutet vevhus, och hojen nu är i gott originalskick, så är den garanterad värd ett 6-siffrigt belopp idag. Så vad har hänt rent ekonomiskt?

Du har gjort en investering och bundit kapital i 40 år. Du har även tagit diverse förvaltningskostnader i form av att äga och ta hand om en hoj över denna tid. Hur mycket har du vunnit på det i slutändan, om man räknar ihop allt?

Kan göra en liten jämförelse. Hade du placerat kapitalet i en blandad aktiefond, motsvarande summan som hojen kostade då den kom ut, hade du haft större delen av din pension säkrad idag.

Kort och gott: Vill du förvalta kapital och önskar en god framtida avkastning - glöm allt vad fordonsköp heter. Placera pengarna i något som faktiskt ger ränta.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back