sporthojar i allmänhet, och gsxr 750 i synnerhet.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hmm.. sitter här på jobbet och funderar lite på hojar (inte helt ovanligt)..
Nu har jag förvisso i det närmaste bestämt mig att min nästa hoj blir FZ1-n

Men har kikat lite på mer raketliknande föremål t ex för banåkningar.

Nåt som slår mig är att på 1000cc marknaden verkar R1/CBR1000 ungefär lika vanliga. GSXR1000 verkar kanske vara lite mer poppis bland de riktiga entusiasterna. Men generellt rätt jämt.

Jag är lite inne på något lite "mindre". bl a pg a smidighet, och ev. pris.
Det som förvånar mig när jag tänkt på det när jag är ute och kör är att t ex R6:or ser man precis överallt.. CBR600RR,, ett par st där med.. GSXR600 några enstaka? men GSXR750 (som jag persoligen trodde skulle vara den ultimata hojen..) lite "fetare" än en 600 och lite smidigare än en 1000cc vet jag inte om jag nånsin sett.

edit: ja, jag vet att det är idiotiskt att fråga om vilken hoj som är "bäst". smaken är bekant som baken. Men just att 750:n verkar så dissad stör mig (eftersom jag tyckte att den borde va grym) :)
Finns det någon anledning till att det är så omvänt?
Märket som är värst i 1000cc skaffar ingen den mindre varianten av.
Suger t ex 750:n eller är de andra bara så sjukt mkt bättre?

Last edited:
Har tänkt på desamma, faktum var att jag letade efter en 750 på blocket just av den anledningen att jag tänkte den som en grym första hojj... Men det fanns helt enkelt inga, de som fanns var slutkörda eller gamla... Så det slutade med en 600 för mig också :S. Byter väll upp mig till 1000, när jag lärt mig köra om några år men... Ja, bra fråga duhe :tummenupp ^^

Det är i stort sett bara Suzuki som gör en "sporthojs 750". Sen är det kanske övertron på att ha det "värsta" om man köper 1000 kubikaren. Alternativt "billigast" om man köper 600'an. Själv är jag så gammal att jag inte behöver vara "värst/snabbast" så jag köpte 750'n och har inte ångrat mig ännu.

Många som kör cross/offroad/enduro verkar downsiza, för bara några år sedan skulle alla ha så stor som möjligt, nu byter dem till 250cc fyrtakt med effekt som en 20 år gammal DT125.

Undrar om det blir liknande på gatan och asfaltsbanan snart?

Hur fort kör de med tex RS 250 på Gälleråsen kontra literhoj?

Kör själv en GGSX-R 750 -05a. Det är min första hoj och har gett mig allt jag behöver, i början vågade man inte dra på fullt. Nu när man kört den ett tag, så börjar man dra ur den, men fortfarande ger den tillräckligt med rysch för att man ska känna nackhåren resa sig. Många som kör bana kör just gixxer 750 då det är en "lagom" stor hoj till skillnad från 1000kubikaren. Polare som har haft både och, säger att 750n kör man, medans 1000 där åker man bara med. 1000 är ett monster, medans 750 är lite mer förlåtande. Rossi kör deffinitivt fortare med en 1000 men allmänna svensson vetefan om de klarar att tygla monstret och köra fortare med en 1000 på slingriga vägar och banor.. :)

Gsxr750 K8-K9 ÄR den bästa hojen kan jag säga dig:tummenupp

Den är den bästa kompromissen mellan hög effekt, låg vikt & god hanterbarhet för gemene man, jag fattar inte att fler inte insett detta ännu:huvet

Tro mig, jag har kört ALLA nya tusenkubikarna de senaste åren..

Jag kommer alltid tillbaka till gixxern eftersom den är LAGOM bäst:)

" THE GIXXER IS IN MY BLOOD" :banana

750 är bra kompromiss. Går bättre än en 600 och är smidigare än en 1000.

Många som kör cross/offroad/enduro verkar downsiza, för bara några år sedan skulle alla ha så stor som möjligt, nu byter dem till 250cc fyrtakt med effekt som en 20 år gammal DT125.

Undrar om det blir liknande på gatan och asfaltsbanan snart?

Hur fort kör de med tex RS 250 på Gälleråsen kontra literhoj?

Kanske för att folk provat på de värsta (1000cc) men insett att de åker snabbare på en effektsvagare och smidigare hoj?

Så är det iaf för min del, jag gör bäst tider på 600.
Små hojjar är grymt roligt, kräver ju en helt annan förare.

Last edited:
min första gathoj va en gsxr 750 från 96. va jävligt nöjd mellan 2005-2008.

kör nu en 03a och är nöjd, men som alltid mot slutet av säsongen så saknar man det där lilla extra och är sugen på en 1000.

är överlag jävligt nöjd och omdrevad så hänger jag med liter hojjarna men när det svänger är det ju föraren som avgör.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien