Sporthoj till Streetfighter - vilken ska man ha?

X-it

Bensinslukare
Gick med
14 May 2006
Hoj
-07 KTM SuperDuke
Har börjat planera på att bygga om en sporthoj till en streetfighter under vintern men vet inte vilken som är lättast o mest prisvärd...tankarna går runt en r6-r1 eller någon ninja eller liknande, om någon har några förslag så hade jag velat höra.
Ha det gött /Jocke

Vad man vill bygga på är ju väldigt individuellt.
Vill du ha mycket hästar så är en stor sporthoj en bra början.
Sen skall man tänka på vad man vill göra. Ska du ändra bakdelen så skadar det ju inte ifall bakramen går att ta loss.
USD-gaffel kanske klingar högt, då får du leta efter en hoj som har det standard.
Vill du ha human försäkring, så leta efter en äldre hoj och modifiera den lite mer.
osv...

Jag skulle tex kunna tänka mig en Bandit 1200 med lite GSX-R prylar, kortare bakdel, en snygg lampmask, osv..

tanken är att skaffa en sporthoj som jag sen ska bygga om för byggandets skull, har planerat att antagligen byta bakdel, lampa o allt möjligt o till sist sälja utan vinst, så försäkring kommer inte spela någon större roll...vill bara hitta en hoj som är lätt att bygga om som det finns mycket saker att välja bland, kommer ju inte ha kvar den efter att den är klar.

Då är det dags att klura lite vad du vill ha för stil på bygget.

CBR900RR har en ganska "boxig" ram som jag personligen tycker framhävs bäst med en kort häck. Hojen blir på detta sätt lite framtung och kompakt i sitt utseende. Motorn är inte alls framträdande utan hamnar lätt i skymundan och kamofleras enklast genom att lackeras svart.

YZF-R1 har en ganska stor och ful ram som passar bäst som polerad. Då poleringen ger det hela en stjärnglans tack vare dess relativt mjuka former. Här passar dom flesta häckar bra. USD-gaffel är ett plus.

GSX-R 1100 har en diskret ram som framhäver motorn på ett mycket vackert sätt. Här får man lägga ned lite tid på motorn då den kommer att vara väl synlig. Bakdelen gör sig bäst i medellängd eller riktigt kort.

ZX-9R har en ram med luftintag. Svåra att dölja och svåra att få snygga. Annars funkar hojen bra för ombyggnad.

tackar, jag ska kolla vidare på GSX-R 1100:an, gillar när man har en kraftig motor som kan se lite "Bufflig" ut. ska tänka på allt detta o kommer skriva in senare i höst/vinter med om hur det går, kan nog lägga upp en hemsida om själva ombyggnaden då också.

Tack så mycket
Jocke

njae Bosanac, kommer ju vilja bygga den själv...men jag gillar din framlampa, har precis köpt en som jag sätta på min Bandit. tack ändå

Tror nästan att om jag (om pengar fanns) fick välja en hoj så skulle det nog bli en blackbird... fanns en på blocket för ett tag sen och tror nog den kan bli fin som fajter om man lägger ner sin möda, svett, blod och diverce andra kroppsvätskor.

Sen har man ju lagomt med motor och vad jag vet så går den väl t.o.m försäkra på Bilsport o Mc som touringhoj så bör ju inte bli för hutlös att äga heller.

Dessutom inte sett så många så man blir ju lite egen då oxo :)

Ramen ser helt ok ut i min mening och med en hemmasnickrad bellypan kan man få motorn ganska anonym.
http://www.blocket.se/vi/8626257.htm?ca=2_s

ghandi skrev:
2280079 Tror nästan att om jag (om pengar fanns) fick välja en hoj så skulle det nog bli en blackbird... fanns en på blocket för ett tag sen och tror nog den kan bli fin som fajter om man lägger ner sin möda, svett, blod och diverce andra kroppsvätskor.

Sen har man ju lagomt med motor och vad jag vet så går den väl t.o.m försäkra på Bilsport o Mc som touringhoj så bör ju inte bli för hutlös att äga heller.

Dessutom inte sett så många så man blir ju lite egen då oxo :)

Ramen ser helt ok ut i min mening och med en hemmasnickrad bellypan kan man få motorn ganska anonym.
http://www.blocket.se/vi/8626257.htm?ca=2_s

Fast det där är ju en X-11 och ingen Blackbird. Blackbirden har ett annat bakparti som i mina ögon inte är så snyggt.

.

Lurch skrev:
2280081 Fast det där är ju en X-11 och ingen Blackbird. Blackbirden har ett annat bakparti som i mina ögon inte är så snyggt.
.

Skulle ju hur som helst bytas ut så spelar mindre roll imo.
Skulle inte kunna ha kvar det på x-11 heller :D touringarsle ser lika klumpigt ut som skolsköterskans.

Var mer ramen jag ville åt från bilden och dom ser väl i princip likadana ut.... eller?

Lurch skrev:
2280081 Fast det där är ju en X-11 och ingen Blackbird. Blackbirden har ett annat bakparti som i mina ögon inte är så snyggt.

.

Han som satte ut annonsen kanske menade att motorn kommer från Blackbirden

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka