Sporthoj med grovnabbat för grusbus

Stimsky

Knäskrap med Bumsen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
BMW R 1100 S Boxercup replica
Har funderingar på att köpa en CBR 600. En gammal lite skabbig att slänga på grusdäck på.. Tänkte att jag kanske kan lära mig häva sladd så jag inte gör en vurpa.. med min fine cykel. Finns det möjlighet att köpa från Försäkringsbolag eller liknande.... Vill inte köpa nån i fint skick inte ens om det är ett bra pris. Har inte hjärta att köra sönder nått som är välbehållet...
Skulle va kul o testa att köra på bakslangen...
ALLA E BARN I BÖRJAN
Tacksam för tips o råd alternativ hoj...

Gammal gixxer 750 då? Läste i någon bike för längesen om ett gäng som körde gixxers på grusväg med crossdäck som hobby. Dom bör gå och få hyffsat billigt om dom är skabbiga.

häva en sladd?
Får du en sladd är det nog inte så vettigt att börja försöka med sånt?
På grus så sladdar man ju och håller inte på med att häva sladdar:-)

Att lära sig köra med sladd på på asfalt med sporthojen är få förunnat, åtminstonde i trfiken, lycka till.

An3Azz skrev:
Gammal gixxer 750 då? Läste i någon bike för längesen om ett gäng som körde gixxers på grusväg med crossdäck som hobby. Dom bör gå och få hyffsat billigt om dom är skabbiga.
Det är klart... tänkte mest på att cbr har ruskigt bra kvalite med motor... vill samtidigt ha en liten nätt hoj... o jag vet att från första årsmodellen av CBR 600 är lätthandterlig. har haft en tidigare eller två både gammal o lite nyare.. Den äldre e ju lägre o jag e kort i lästen :)

Tackar för förslaget ska överväga

An3Azz skrev:
jag tar gärna en skabbig gixxer och bygger fighter.. :D

Poacher skrev:
häva en sladd?
Får du en sladd är det nog inte så vettigt att börja försöka med sånt?
På grus så sladdar man ju och håller inte på med att häva sladdar:-)

Att lära sig köra med sladd på på asfalt med sporthojen är få förunnat, åtminstonde i trfiken, lycka till.
missförstå kan man ju göra... men man kan ju alltid försöka samtidigt som man har kul ... Sedan känner jag för att köra grus... sedan kan jag ha hojjen o köra på bana med.... bara att välja o vraka utan att gråta blod när det ligger i sandfålla med mera... Vill försöka utvecklas som motorcyklist...
Läs mellan raderna oxå tänk vad KUL det kan bli :crash :hoppa :hoppa :hoppa :galen :galen

MVH Timpan

DreeTman skrev:
Ligger en gammal gsxr 1100 på blocket för under 20' som är färdigkittad med crossdäck...
Ok ska kolla upp.... men 1100 e lite för stort... vill ha nått som e smidagare

Tackar

Tror det skulle vara en smått bizarr upplevelse och köra r-hoj på grus med crossdäck :D

Det förekommer, läste nån hojtidning där de bla körde en gammal gsxr1100 med crossbakdäck fram och bak längs grusvägarna.
Jag tror det är måttligt kul och att man har mer utbyte av en offroadhoj då faktiskt, hög vikt och kort fjädringsväg är negativt till sånt här.

Jag har hört talas om att dom utvecklat en hojmodell just för denna typ av körning.

Last edited:
Nisse977 skrev:
Jag har med läst det där nån gång!! Såg jävligt ballt ut. Hehe!!! Rockar väl på rätt bra med 100kusar i grushålan :rock

då går nog boost2,s turbo xr650 bra mycke bättre på grus o med samma effekt :yoparty

Det bästa är nog att "AKTIVT" köra en sporhoj på asfalt om man ska bli bra på just detta. Det är ju som allt annat, träna träna träna.
Och om man ska vara duktig på att köra sporthoj så måste man "ha farten i kroppen" och det lär man inte få av att köra på grus.

EBS skrev:
Jag har hört talas om att dom utvecklat en hojmodell just för denna typ av körning.

Nej. Hörde det också, men kunde efter lite research avfärda det som tomma rykten...

ceasar skrev:
Det bästa är nog att "AKTIVT" köra en sporhoj på asfalt om man ska bli bra på just detta. Det är ju som allt annat, träna träna träna.
Och om man ska vara duktig på att köra sporthoj så måste man "ha farten i kroppen" och det lär man inte få av att köra på grus.

Jag känner en ex SM 2:a i Superbike som körde mycket med bla sin fjolårscykel på grus just för att få bättre känsla för hur hojen beter sig på sladd. Troligen betydligt effektivare än att gasa satan på gata.

Borsiin JR skrev:
Jag känner en ex SM 2:a i Superbike som körde mycket med bla sin fjolårscykel på grus just för att få bättre känsla för hur hojen beter sig på sladd. Troligen betydligt effektivare än att gasa satan på gata.

man lär sig något nytt varje dag..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...