Sportdäckstest för 2012?

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Finns det nån som läst nåt däckstest för 2012 än? Jag hänger inte med så mkt i år än... :)

Har mina Dunlop Sportsmart kvar från förra året medans polarna bytt till Pirelli Corsa-nånting...

Jag är jävla nöjd med Sportsmart förutom en sak. Hojen är mer trögstyrd nu, går inte alls att kasta hojen från sida till sida som när jag körde på mina gamla M3. Å andra sidan så kände jag inget förtroende för M3-däcken så det finns ju nackdelar med allt. :)

Ni får gärna säga vad ni tycker om era egna erfarenheter, men jag vill helst ha bästa fördelen OCH den sämsta nackdelen med däcket.

...jag har åkt massor av bana med Sportsmart, om det är trögstyrt har mer med hur mycket vikt du lägger på styret, än hur däcket uppför sig. :) Gixxern dansade fint höger-vänster-höger genom esset och ned mot ejes på Gelleråsen igår, utan några konstigheter - på Sportsmart. ;)

Det är ett rykte som florerar att de skall vara trögstyrda, tycker personligen det är lite....trams. :mattias

Last edited:
Intressant det du säger för det är i esset på Gelleråsen som jag själv upplevde att det var en j-vla skillnad mot mina gamla däck (och mkt långsammare), Iofs så var jag professionellt talanglös som banåkare då jag körde på mina M3 och nu är jag semi-proff-talanglös men det kanske ligger nåt i det du säger. Att jag ändrat körstil som gör större skillnad än vad däcken gör? Jag har aldrig tänkt på det. För övrigt så går jag inte på rykten utan egna erfarenheter när jag testar däck, men lyssnar gärna på andras erfarenheter... :)

Det är ju bara att analysera lite hur du kör, hur mycket vikt du lägger på styret, om du brottas med själva motstyrningen, eller om du är bra förankrad med nedre delen av kroppen i hojen. :) Armarna skall du inte hålla i dig med...då är det lätt att man för över vikt i styret, och då blir det tungstyrt och trögt.

:)

Mer trögstyrd nu med slitna däck eller mer trögstyrd med nya däck?

Gatdäck blir lätt plattslitna, för även på den krokigaste landsvägen är det ganska moderata kurvor och mycket raksträckor. Även om platt inte är precis platt på mitten så blir profilen trubbigare och trubbigare, dvs något mer trögstyrd.

när jag bytte till sportsmart så gick det som på smör. mycket lättare styrt än vafan ja hade innan

Ur minnet från Motorrad: Bridgestones nya S20 får bra kritik, Pirelli Rosso bra på bana, sämre i vått, Michelin Pure får bra i vått, kan överhetta på bana, Sportsmart är bra på allt, inte bäst på något men väldigt snällt och förutsägbart.

Som många redan skrivit - Du kan egentligen plocka vilket som helst av ovanstående, ingen av oss kan ändå skylla på att en eventuell incident är "däckets fel"...;-) Lycka till!

Mina Sportsmart hade rullat 15mil landsväg innan jag körde på Gelleråsen. Så jag håller inte med er riktigt.

Däremot så kan jag köpa om det är körsättet som gör det tungstyrt men det är lite svårare att kolla såhär ett år efteråt... :) Jag skulle inte vilja kalla det tungstyrt/trögstyrt heller, utan snarare långsammare än M3. Förstår om det är väldigt individuellt iofs.

Sportsmart i bak är kanon hållbart och bra fäste ...inne på min andra bandag nu me det och det finns en hel del kvar :banana

Kör med Pirelli diablo rosso i fram och det känns bra :yoparty

Känns kvickstyrt och stabilt med min combo .

Icke att förglömma att det sitter en hel del i skallen huruvida däcken är bra eller ej.

Sportsmart tyckte jag kändes mycket bra, med en avsevärt bättre livslängd dessutom.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!