Jag och polaren testade varandras hojar - Han satt sig på min CrossplaneRetta och jag tog hans R6:a och så bar det iväg 10 mil...
Review : R1 vs R6
Jag talar i denna texten om landsvägsåka och inget annat.
Man känner igen sig DireckT - knappar och reglage såklart, men även storleksmässigt och (faktiskt) även viktmässigt......här pratar jag alltså INTE om den vikten man brottas med på R1:an när vi snackar hårnålar på motorbanor.
Men så ska man iväg (kanske har man skjuts också) Bägge två är värdelösa som skjutshojar i vilket fall !! - Men i R6:ans fall har man motorn emot sig OCKSÅ.
Där jag kan ligga på 5:ans eller till och med 6:ans växel och bara ge lite gas. Där får man ju peta in tvåan eller 1:an för att R6:an ska svara. Jag kom hela tiden på mig själv att "leta" efter en högre växel på min testrunda även i landsvägsfart "ska det varva så här mycket jag ligger nog på treans växel"......typ - Men det GÖR man inte, man ligger på högsta växel och.....ja det är då man börjar fatta !
Personligen hade jag haft svårt för att leva med en så ettrig maskin i det DAGLIGA livet (obs - Notera att jag skrev "i det dagliga livet") Då den hela tiden kräver att man ska peta upp och ner i växlarna. Är jag lat och bekväm ? - Ja förmodligen !!
Men det betyder inte att den är värdelös, den har bara fel asfalt under sig - För det är på motorbanan den kommer till sin rätt, med enkla justeringsmöjligheter och ett chassi och en motor som bara ber sin förare om mer.
Det är därför JAG tror att man idag hittar dem på banorna och inte på landsvägarna. Man orkar helt enkelt inte med deras spetsiga karaktär och hopplösa vridmoment under 6000 varv.
Mina 50 cent - Men en CrossplaneRetta har en TRAKTORS vrid

i jämförelse med en R6:a.