Sport 600cc eran är död!?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Kommer ihåg för ungefär 8-10 år sedan då sporthojar var riktigt populära, alla skulle ha en 600:a, literhojarna ansågs som för tunga och otympliga ( helt enkelt för mycket ). Idag så sälj det knappt några nya 600:or. Vad hände med egentligen? Kommer inte ihåg när jag såg en ny 600:a ute på gatan senast ( inte i butik heller för den delen)
Literhojarna har blivit lättare än 600:orna nu, dom har typ 50 hk mer. Finns det ingen ursäkt att köpa en ny 600:a längre?
Dom kostar ju fortfarande 45k mindre än en literklubba.

Premierna är inte lägre på en 600cc än en 1000cc. Få funderar på vad som är lämpligast för dem. Av samma skäl köper folk andra typer av motorcyklar idag än för 10- 15 år sedan.

600 är en dinosaurie. Så många roliga hojar som inte klassar in någonstans... Det är en gåta varför INGEN tillverkare tar elektronik osv från superbike till supersport som borde vara attraktivare för en bredare målgrupp med tanke på både inköpspris och försäkringskostnad.

Istället säger ryktet att Honda är på väg att lägga ner 600 RR 2017 och andra märken går bananans med motorer från 636 till 955 kubik och allt däremellan. :va

Jag och polaren testade varandras hojar - Han satt sig på min CrossplaneRetta och jag tog hans R6:a och så bar det iväg 10 mil...

Review : R1 vs R6

Jag talar i denna texten om landsvägsåka och inget annat.

Man känner igen sig DireckT - knappar och reglage såklart, men även storleksmässigt och (faktiskt) även viktmässigt......här pratar jag alltså INTE om den vikten man brottas med på R1:an när vi snackar hårnålar på motorbanor.

Men så ska man iväg (kanske har man skjuts också) Bägge två är värdelösa som skjutshojar i vilket fall !! - Men i R6:ans fall har man motorn emot sig OCKSÅ.

Där jag kan ligga på 5:ans eller till och med 6:ans växel och bara ge lite gas. Där får man ju peta in tvåan eller 1:an för att R6:an ska svara. Jag kom hela tiden på mig själv att "leta" efter en högre växel på min testrunda även i landsvägsfart "ska det varva så här mycket jag ligger nog på treans växel"......typ - Men det GÖR man inte, man ligger på högsta växel och.....ja det är då man börjar fatta !

Personligen hade jag haft svårt för att leva med en så ettrig maskin i det DAGLIGA livet (obs - Notera att jag skrev "i det dagliga livet") Då den hela tiden kräver att man ska peta upp och ner i växlarna. Är jag lat och bekväm ? - Ja förmodligen !!

Men det betyder inte att den är värdelös, den har bara fel asfalt under sig - För det är på motorbanan den kommer till sin rätt, med enkla justeringsmöjligheter och ett chassi och en motor som bara ber sin förare om mer.

Det är därför JAG tror att man idag hittar dem på banorna och inte på landsvägarna. Man orkar helt enkelt inte med deras spetsiga karaktär och hopplösa vridmoment under 6000 varv.

Mina 50 cent - Men en CrossplaneRetta har en TRAKTORS vrid :fakta i jämförelse med en R6:a.

Jag har kört 600 ett par år nu av den enkla anledningen att jag vill ha en liten och smidig hoj.

(Hade en R1 -05 och R6 -05 samtidigt nån säsong och körde med båda i omgångar så jag fick en bra jämförelse. Gick vidare på R6-spåret till stor del pg a den enorma skillnaden i smidighet).

Men nästa hoj blir nog en relativt ny 1000cc av den enkla anledningen att "alla" 600:or känns gamla nu rent teknikmässigt (elektronik osv), det har inte hänt så mkt med dem på ett tag, samt att literhojarna blivit mkt smidigare än de äldre. Nya R1:an känns nästan mindre än min R6:a från 08. (dock fortf. en "tyngre" känsla).

Kommer säkert köra ännu långsammare på en literhoj, men någonstans blir det ändå en bedömning hur mkt hoj man får för pengarna kan jag känna. Och 600:orna har i mina ögon halkat efter.. tyvärr..

På gata vill man ha mellanregister. :fakta Så sällan man faktiskt ligger runt rödmarkeringen på jobbpendlingen, framförallt med utväxlingen man har på en sporthoj.
Min nästa hoj, om jag nu någon gång skulle få för mig att byta, blir garanterat en sporttwin tack vare detta.

600 är en dinosaurie. Så många roliga hojar som inte klassar in någonstans... Det är en gåta varför INGEN tillverkare tar elektronik osv från superbike till supersport som borde vara attraktivare för en bredare målgrupp med tanke på både inköpspris och försäkringskostnad.

Istället säger ryktet att Honda är på väg att lägga ner 600 RR 2017 och andra märken går bananans med motorer från 636 till 955 kubik och allt däremellan. :va

Kawasaki har flyttat över TC och ABS till sin 600 sedan 2013. Säljs mest som 636, men går att beställa som 599cc. 2016 vetefasen om inte den även fått launch control med...

Dock har ju triumph lagt ner produktionen av Daytonan, och lite elektronik gör ju faktiskt inte hojen speciellt annorlunda när det kommer till kawan. Honda o Yamaha är väl relativt oförändrade sedan någon gång runt 2008.

Jag håller med den lilla testrapporten som skrivits tidigare, med undantaget att jag inte vill ha en 1000cc sportis heller på gata, jag föredrar en twin som jag kan latköra om jag vill, eller vrålköra när jag känner för det. 600cc sporthoj är sjukt kul på bana, men inte så många andra ställen...

Last edited:
För att folk har blivit så löjligt kubikkåta att dom inte ens vill testa en "tjejhundra", har man inte en literklubba så är man inte tuff vid korvmojen eller på facebook..

600cc gänget kanske tröttnade på att vara bosatta nere i växellådan och skaffade större hojar som drog iväg lika bra utan ett en massa rivande i växlarna.

Eller så slutade vi bara köra gata och gör något roligare istället. . . . ;)

Så olika vi kan vara, skulle jag skaffa gathoj igen kommer de fyra viktigaste punkterna vara:
1: lätt
2: lätt
3: lätt
4: rolig

Så en xr650r ligger bra till.
Jag gatreggade min 450-motard, otroligt mycket roligare än R1:an var på gata, i synnerhet nuförtiden med snabellagade vägar.
För täta serviceintervall bara.

Hoppas att 600 kommer kunna köpas som färdiga banräsers bara, det räcker gott.

Problemet är väl att 600an är för dyr att tillverka i förhållande till priset man kan ta för de. Samma öde som går alla småhojar till mötes, antingen nergraderar man komponenterna rejält eller så dör modellen ut för marginalerna är för små.

en sport 600 kostar la lika mycket att utveckla som vilken annan hoj som helst. Har nog enbart med att ingen köper dem pga försäkrings premierna helt enkelt. Men det lär nog snart bli lika dyrt att försäkra ex en truxton som en sportis snart. Så antingen dör alla hojar ut helt eller så kommer sportisarna tebax. Så ser jag det iaf.

Sen behöver vi ju mer ban inspirerade 600or. mena inte ska de väga lika mycket som en 1000. 150kg våt å 130 häst e ju perfekt.

Tror en gyllene medelväg vore fint, 750cc är perfekt för både gata och bana, talar av måttlig erfarenhet och jag är toknöjd :kär

Önskar att fler kunde tillverka 750cc supersport hojar så de kunde bli en kategori o ha race i, tror att många hade nöjt sig bra med det, som en 600a, fast nästan som en 1000cc i kraft (iaf om man jämför med tidigare 2000-talet)

Lite av grejen med en supersporthoj är att det skall vara det " värsta" . Då är 1000 cc och 200 hk som gäller. Annars fungerar en Street triple, mt 09 eller en z 800 lika bra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman