Hej alla!
Jag köpte en helt ny 125 cc fiddy(lifan) idag, och i och med att detta är min första så är jag novis inom det området.
Nu till problemet, när jag startade min cross så startade den inte, så jag drog upp choken, och voila, den gick igång, men pga av ignorans så körde jag med choken uppdragen i ca 3 minuter, så vilket resulterade i att motorn dränktes, och den slocknade när jag åkte.
Och hur mycket jag än kickade så startade den inte, pga att choken var uppdragen. Så jag gav upp och gick hem. Nu till problemet.
Vad gör jag nu? Hur ska jag göra nästa gång jag kickar igång den?
ska jag starta med choken uppdragen eller inte?, i och med att motorn är dränkt. HUr gör jag för att få motorn att inte vara dränkt mer?
Såg just nu att kabeln till tändstiftet satt för nära avgasröret så mycket isolering har smält bort dock ej allt. Så jag testade för att se om kabeln ger ström till tändstiftet och jag både kände och såg gnistor på tändstiftet så det kommer ström fram iaf. Jag skulle testa att torka tändstiftet men märkte snabbt att själva tändstiftet är helt rent och vitt, jag väntade mig att det skulle vara dränkt i olja, men det var det inte.
Någon som vet vad jag ska göra härnäst?
Ska jag kicka bort den feta blandningen eller hur gör jag?
Körde den totalt 500m på en ren och fin asfaltvägg, så det är inget gräs eller skit som kan ha kommit in någonstans, eller?
Jag köpte en helt ny 125 cc fiddy(lifan) idag, och i och med att detta är min första så är jag novis inom det området.
Nu till problemet, när jag startade min cross så startade den inte, så jag drog upp choken, och voila, den gick igång, men pga av ignorans så körde jag med choken uppdragen i ca 3 minuter, så vilket resulterade i att motorn dränktes, och den slocknade när jag åkte.
Och hur mycket jag än kickade så startade den inte, pga att choken var uppdragen. Så jag gav upp och gick hem. Nu till problemet.
Vad gör jag nu? Hur ska jag göra nästa gång jag kickar igång den?
ska jag starta med choken uppdragen eller inte?, i och med att motorn är dränkt. HUr gör jag för att få motorn att inte vara dränkt mer?
Såg just nu att kabeln till tändstiftet satt för nära avgasröret så mycket isolering har smält bort dock ej allt. Så jag testade för att se om kabeln ger ström till tändstiftet och jag både kände och såg gnistor på tändstiftet så det kommer ström fram iaf. Jag skulle testa att torka tändstiftet men märkte snabbt att själva tändstiftet är helt rent och vitt, jag väntade mig att det skulle vara dränkt i olja, men det var det inte.
Någon som vet vad jag ska göra härnäst?
Ska jag kicka bort den feta blandningen eller hur gör jag?
Körde den totalt 500m på en ren och fin asfaltvägg, så det är inget gräs eller skit som kan ha kommit in någonstans, eller?