Splitter-ny fiddy, startar ej?

spartacus

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
Fiddy, Lifan 125cc UFO
Hej alla!

Jag köpte en helt ny 125 cc fiddy(lifan) idag, och i och med att detta är min första så är jag novis inom det området.

Nu till problemet, när jag startade min cross så startade den inte, så jag drog upp choken, och voila, den gick igång, men pga av ignorans så körde jag med choken uppdragen i ca 3 minuter, så vilket resulterade i att motorn dränktes, och den slocknade när jag åkte.
Och hur mycket jag än kickade så startade den inte, pga att choken var uppdragen. Så jag gav upp och gick hem. Nu till problemet.

Vad gör jag nu? Hur ska jag göra nästa gång jag kickar igång den?
ska jag starta med choken uppdragen eller inte?, i och med att motorn är dränkt. HUr gör jag för att få motorn att inte vara dränkt mer?

Såg just nu att kabeln till tändstiftet satt för nära avgasröret så mycket isolering har smält bort dock ej allt. Så jag testade för att se om kabeln ger ström till tändstiftet och jag både kände och såg gnistor på tändstiftet så det kommer ström fram iaf. Jag skulle testa att torka tändstiftet men märkte snabbt att själva tändstiftet är helt rent och vitt, jag väntade mig att det skulle vara dränkt i olja, men det var det inte.
Någon som vet vad jag ska göra härnäst?
Ska jag kicka bort den feta blandningen eller hur gör jag?
Körde den totalt 500m på en ren och fin asfaltvägg, så det är inget gräs eller skit som kan ha kommit in någonstans, eller?

att fiddyn är "dränkt" är ju inget större. Antingen låt den stå ett tag eller kicka med full trottel så att det kommer in mycket luft. Choken ska du använda i nån minut tills hojjen kan gå själv på tomgång sedan är det bar att ta ur den o köra.

Glöm inte att kolla så kranen är i rätt läge! :tummenupp

att fiddyn är "dränkt" är ju inget större. Antingen låt den stå ett tag eller kicka med full trottel så att det kommer in mycket luft. Choken ska du använda i nån minut tills hojjen kan gå själv på tomgång sedan är det bar att ta ur den o köra.

Glöm inte att kolla så kranen är i rätt läge! :tummenupp

Okej tack för svaret, fick ett tips av en kille att montera bort stiftet och kicka några gånger utan stift för att rensa ut alla bensinångor och så. Så jag gjorde det och det fungarede till slut, men ditt sätt är lite enklare om man inte verktyg till hands.

Sen ska inte tändstift vara vita. Det tyder på för lite bränsle och därmed går motorn varmare och smörjer sämre. Stiftet ska vara brunt, typ som pepparkakor.

\Masonit

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...