Spjällhus teknik,

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vakuumförgasare är väldigt förlåtande genom att dom helt enkelt inte gasar mer än nödvändigt även om föraren ger full rulle.
Yamaha har för ca 10 år sedan använt sig av en liknande teknik även på insprutningshojar. En vakuumstyrd trottel förhindrar för stor öppning på låga varv.
Suzuki har kör med dubbla spjäll, ett spjäll lite längre bak i kanalen förhindrar att man får för mycket öppning.
Vad jag har hört finns det även spjällhus med speciell geometri som gör att öppningen inte blir så brutal dom första graderna man öppnar spjället.
Gemensamt är att får mjuk och fin gång på låga varv trots att spjället kanske är lite större än vad som är lämpligt.

Finns det spjällhus som har någon ytterligare teknik som gör körbarheten bättre?
Själv är jag lite sugen på att använda mig av Yamahas vakuumstyrda spjällhus till ett bygge. Skulle vara lite intressant att höra andra synpunkter i den här frågan.
Efter att ha provkört någon 2 cyl KTM av tidigare årgång, samt tidiga Triumph med insprutning blir man lite skrämd av lågfartsegenskaperna. Men det kanske är mjukvaran som är spöket i dom fallen.

när jag läste texten du skrev så kom jag och tänka på slidspjäll. inget som är direkt vanligt men där får man ju fullt flöde utan restriktioner vid fullgas iaf.
Hilmersson byggde ett sånt insug till sin Manta för några år sen:
http://www.hilmersson-racing.com/grenror-insug-och-slidspjall/

"Efter att ha provkört någon 2 cyl KTM av tidigare årgång, samt tidiga Triumph med insprutning blir man lite skrämd av lågfartsegenskaperna. Men det kanske är mjukvaran som är spöket i dom fallen."
Hur menar du då? vad är skrämmande med dom? Många äldre sporthojar (t.ex. Suzuki GSX-R750 -98) har endast 4 spjäll och jag tycker inte att det är något skrämmande med dom på lågfarterna, eller förstår jag dig fel? Har själv inte provkört någon av hojarna du nämner så jag kan ha missat vad du menar.

Intressant inlägg iaf!

MVH Phille

på opel omega använde man sig av "dual ram" teknik på raka & V6:orna

förklaring:
man har ett vacumspjäll som växlar & kortar av / slår ihop 2 långa insugsrör till ett kort över låt säga 3000 rpm.

rent praktiskt så sitter detta spjället mellan 3ans & 4ans cylindet i plenumet under givet varvtal så är spjället stängt och penumhalvorna har varsitt låångt luftrör fram till gasspjället.
över givet varvtal så öppnar spjället och då blir ju plenumet matat av 2 st luftrör efter gasspjället och vips är insuget kortat :-)

googla på dual ram om du vill se fler bilder

här kommer en ifrån en 3 liters 24v rak 6:a som hittas i opel omega 3000

24vhead001.jpg

dual-ram spjället sitter mellan de 3 bankarna i underkant av bilden, rakt nedanför M:et i Dual.Ram
gasspjället i överkant där dem kraftigare insugsrören går ihop.

Kommer inte ihåg exakt vad modellen heter som jag provade. KTM 950 Supermoto, kanske det var. När man åkte i jämnfart i typ 50 km/h var det otroligt känsligt om man rörde gasen det minsta lilla. Antingen accade den på eller motorbromsade tämligen hårt. Blev väldigt obekvämt. Jag antar att det är stora spjäll i den. En pytte liten gasrörelse så fördubblar man ju faktiskt gaspådraget.
MEN som sagt, det kanske är miljöanpassad programvara som är största problemet.

Jag skulle säga att mycket av ryckigheten i moderna sprut ligger i mjukvaran samt i viss mån det faktum att 5% trottelöppning inte ger 5% flöde utan betydligt mer vid initial öppning. I multicylinderarrangemang har man dessutom problemet med dyssynkroni mellan cylindrarna, BMW hade länge detta på insprutningsboxrar som gick skit när det inte var perfekt synkat.

KTM 950/990 med sprut går illa nästan uteslutande av mappningsskäl. Fetar man på blir man av med nästan all ryckighet, ger man dessutom fan i att plocka bort sekundärtrottlarna så kan man göra den ännu lenare vid små påslag genom att låta dem kompensera.

Vad skall du bygga till för motor?

Last edited:
på opel omega använde man sig av "dual ram" teknik på raka & V6:orna

förklaring:
man har ett vacumspjäll som växlar & kortar av / slår ihop 2 långa insugsrör till ett kort över låt säga 3000 rpm.

rent praktiskt så sitter detta spjället mellan 3ans & 4ans cylindet i plenumet under givet varvtal så är spjället stängt och penumhalvorna har varsitt låångt luftrör fram till gasspjället.
över givet varvtal så öppnar spjället och då blir ju plenumet matat av 2 st luftrör efter gasspjället och vips är insuget kortat :-)

googla på dual ram om du vill se fler bilder

här kommer en ifrån en 3 liters 24v rak 6:a som hittas i opel omega 3000
dual-ram spjället sitter mellan de 3 bankarna i underkant av bilden, rakt nedanför M:et i Dual.Ram
gasspjället i överkant där dem kraftigare insugsrören går ihop.

Ja just ja, det är också ett sätt att lugna ner lågfarten. Tror det finns en del hojar som har ett spjäll IN i luftburken. Kanske framför allt är till för att sänka ljudnivå.

Domino hade/har ett gashandtag med progressiv rulle. I början av pådraget var radien liten, för att sedan öka. Det kanske kunde hjälpa något?

Jag skulle säga att mycket av ryckigheten i moderna sprut ligger i mjukvaran samt i viss mån det faktum att 5% trottelöppning inte ger 5% flöde utan betydligt mer vid initial öppning. I multicylinderarrangemang har man dessutom problemet med dyssynkroni mellan cylindrarna, BMW hade länge detta på insprutningsboxrar som gick skit när det inte var perfekt synkat.

KTM 950/990 med sprut går illa nästan uteslutande av mappningsskäl. Fetar man på blir man av med nästan all ryckighet, ger man dessutom fan i att plocka bort sekundärtrottlarna så kan man göra den ännu lenare vid små påslag genom att låta dem kompensera.

Vad skall du bygga till för motor?

Tanken är att inspruta en Super Tenere, alltså en gamal 750. Det finns egentligen 3 annledningar.
Första är. Jag vill ha mer effekt, nu är egentligen inte förgasarna begränsningen. Men det blir helt andra förutsättningar att "Bestycka" elektoniskt, med ett Stand Alone system.
Andra anledningen, kanske den viktigaste. Jag vill göra ett sådant projekt! Den här hojen käns lämplig för det.
Tredje orsaken är, Super Teneren har förgasare som måste renoveras med jämna mellanrum. Redan efter ett par tusen mil måste nålmunstyckena renoveras. En tokig konstruktion i kombination med en vibrerande motorn gör att nålarna sågar nålmunstyckena ovala. Det går att snikrenovera för några hundringar, men ska man göra det seriöst varje gång så är det nästan 2000 spänn varje gång.
Så att.... tanken är ett spjällhus från en R1 med vacuumtrottlar och et MicroSquirt system. Svåraste är nog att få plats med bränslepumpen, annars är det nog bara hårt arbete för att genomföra projektet.

Sprutet från TDM900 borde ju ligga närmare i konf. redan från början, med rätt antal spridare, spjällhus osv?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT