Spikningar och skadad cylinder (Nu bilder)
Efter att jag äntligen och omsorgsfullt pillat ihop min Yamaha RD 350 ypvs -83 efter en vevaxelrenovering gick den och pajja igen...
Nyborrad och nya wisecokolvar (max 100 mil). Nya ringar, uppsnyggade cylindrar (mest gjutskägg och uppsnyggning + ngt större insug), toppackning där enbart 2 av de tre lagren användes = ngt högre komp. Fin komp. Huvudmunstycke 280 (org 240), synkade förgasare och öppna filter på dessa samt nyrenoverad och justerad ypvs. Rätt stift till orginalmotor. Körde på 98 oktan.
Har enbart kört lite i somras och den gick som ett skållat!! Har inte gjort ngt riktigt tändstiftstest men den gick allt fett, bra vid inkörning tänkte jag!
Har inte kört alls mkt då den lackats om och dessutom inte varit påställd...
jag vet, jag vet :kocko
Fick inte igång den vid några sporadiska försök, tyckte att den slamrade lite så jag komptestade. ca 10 bar höger cyl. och bara typ 7 på vänstra.
Plockade av toppen och upptäckte spikningar som gjort en grop i kolven åt avgasporten till. Diameter som en tioöring kanske... djup nån mm.
Dessutom hade det blivit ganska fula repor i cylindern vid avgasporten. Inga synliga skador på andra cylindern. Har inte plockat av cylindrarna på grund av missnöje...
Ska försöka fixa bild!
VAD har orsakat detta?
Finns alternativet att bara borra en cylinder och byta en kolv?
Vad finns det för olika kolvmärken förutom wiseco? Billigare helst...behöver inte vara smidda grejer.
Tacksam för hjälp och åsikter!
Mvh Gustav
Efter att jag äntligen och omsorgsfullt pillat ihop min Yamaha RD 350 ypvs -83 efter en vevaxelrenovering gick den och pajja igen...

Nyborrad och nya wisecokolvar (max 100 mil). Nya ringar, uppsnyggade cylindrar (mest gjutskägg och uppsnyggning + ngt större insug), toppackning där enbart 2 av de tre lagren användes = ngt högre komp. Fin komp. Huvudmunstycke 280 (org 240), synkade förgasare och öppna filter på dessa samt nyrenoverad och justerad ypvs. Rätt stift till orginalmotor. Körde på 98 oktan.
Har enbart kört lite i somras och den gick som ett skållat!! Har inte gjort ngt riktigt tändstiftstest men den gick allt fett, bra vid inkörning tänkte jag!
Har inte kört alls mkt då den lackats om och dessutom inte varit påställd...

Fick inte igång den vid några sporadiska försök, tyckte att den slamrade lite så jag komptestade. ca 10 bar höger cyl. och bara typ 7 på vänstra.
Plockade av toppen och upptäckte spikningar som gjort en grop i kolven åt avgasporten till. Diameter som en tioöring kanske... djup nån mm.
Dessutom hade det blivit ganska fula repor i cylindern vid avgasporten. Inga synliga skador på andra cylindern. Har inte plockat av cylindrarna på grund av missnöje...

Ska försöka fixa bild!
VAD har orsakat detta?
Finns alternativet att bara borra en cylinder och byta en kolv?
Vad finns det för olika kolvmärken förutom wiseco? Billigare helst...behöver inte vara smidda grejer.
Tacksam för hjälp och åsikter!
Mvh Gustav
Last edited: