Spikningar och skadad cylinder

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Spikningar och skadad cylinder (Nu bilder)

Efter att jag äntligen och omsorgsfullt pillat ihop min Yamaha RD 350 ypvs -83 efter en vevaxelrenovering gick den och pajja igen... :mad:

Nyborrad och nya wisecokolvar (max 100 mil). Nya ringar, uppsnyggade cylindrar (mest gjutskägg och uppsnyggning + ngt större insug), toppackning där enbart 2 av de tre lagren användes = ngt högre komp. Fin komp. Huvudmunstycke 280 (org 240), synkade förgasare och öppna filter på dessa samt nyrenoverad och justerad ypvs. Rätt stift till orginalmotor. Körde på 98 oktan.

Har enbart kört lite i somras och den gick som ett skållat!! Har inte gjort ngt riktigt tändstiftstest men den gick allt fett, bra vid inkörning tänkte jag!

Har inte kört alls mkt då den lackats om och dessutom inte varit påställd... :7peta jag vet, jag vet :kocko

Fick inte igång den vid några sporadiska försök, tyckte att den slamrade lite så jag komptestade. ca 10 bar höger cyl. och bara typ 7 på vänstra.

Plockade av toppen och upptäckte spikningar som gjort en grop i kolven åt avgasporten till. Diameter som en tioöring kanske... djup nån mm.
Dessutom hade det blivit ganska fula repor i cylindern vid avgasporten. Inga synliga skador på andra cylindern. Har inte plockat av cylindrarna på grund av missnöje... :huvet

Ska försöka fixa bild!

VAD har orsakat detta?

Finns alternativet att bara borra en cylinder och byta en kolv?

Vad finns det för olika kolvmärken förutom wiseco? Billigare helst...behöver inte vara smidda grejer.

Tacksam för hjälp och åsikter!

Mvh Gustav
 
Last edited:
Skulle gissa på för mjukt stift alt. för hög/tidig tändning.
Hur såg stiften ut ?
/u
 
Tändningen är ju inte stä'llbar, så det kan du nog nästan utesluta.

Vad körde du på för stift? B8 es/eg stift är bra.

Om en av avgasventilerna står i stängt läge kan just den cylindern gå tokvarmt, med motorskador som följd...

Säker på bestyckningen?? Bara att kolla stiftet hur det ser ut. Fungerar kylningen på hojen???
 
headline

hur mycket har du borrat och tagit upp luftburken.
vad har du gjort mer petat i avgassystemet?? eller filat mycket i kanaler mm
 
Kolla in Prox kolvar det är schyssta grejor.

Kolla med typ EBOS i Malmö dom har säkert massa kolvsorter till rd´n
 
Tjena igen!

Stiften såg jag inget anmärkningsvärt med, mest sotiga, typ fet blandning.

Däremot fick jag byta ett stift en gång då hela isolatorn lossat. OBS, hela isolatorn satt kvar men den gled längs med stiftet den sitter på så inga lösa delar i motorn. Den gick som vanligt efter byte. Har inte koll på stiften (orginal spec. var det) men borde jag använda kallare stift eller?

Vad gäller avgasporten så skulle jag bli MYCKET förvånad om den fastnat då jag varit noga med allt! Ska kolla detta när jag kommit tillbaka från Jul och nyår.

Termostaten är kollad i kastrull och termometer. Kylaren har jag rätat ut varenda kylfläns och pumpen verkar funka som den ska. Ser bra ut när man tittar ner vid kylarlocket.

Tändningen är inte fipplad med (ej ställbar enl. tidigare inlägg)

Det finns ingen luftburk. Ett koniskt öppet filter på varje förgasare.

Avgassystemet är orginal från -86 eller så. Vad gäller kanaler så är dom enbart uppsnyggade från gjutskägg och andra oegentligheter. Inget radikalt.

Har hittat wiseco-kolvkit i USA för runt 150 dollar med frakt. Billigt!!

Tack så länge! /Gustav
 
Det är ung samma pengar som jag får pröjsa för 1 kolv. :4skrika och jag har bytt 4ggr nu i sommar. (och nu pajat igen)
Lider med dig. :gnissla
 
Headline: Du kan visst nöja dig med att borra EN cylinder till en ytterligare överdim.
Men fixa en bild så vi ser om det kanske räcker att hona cyllen!

OM du går upp på en överdim på ENA cylindern: Glöm inte att viktjustera kolven så den väger lika som den andra.
 
micke salmi skrev:
micke de är en 2takt mc !!!!!!!!!!!!!!!
...

Vad tror du att jag själv äger för båge?

Har stått hela dan idag och just renoverat en Rd 350 Ypvs motor... :7peta
 
Tändningen är ej ställbar, inte på min -84:a iaf.

Ja du får helt enkelt riva och kolla. Är du säker på att det är spikningar som har dödat motorn?

Lägg upp en bild på kolvtoppen & toppen så får vi se. Är det spikningar så syns det ju rätt väl.
 
micke salmi skrev:
micke du menade avgasport va ???

Nej, Ypvs = "elektronisk rörlig avgasventil". Denna avgasventil sitter i AVGASPORTEN.

Stor skillnad.
 
Tänkte nog att tändningen kunde vara för hög även om den inte är justerbar.
Kompen var ju höjd. (Motorn bryr sig bara om hur den är nu, inte hur den var
en gång i orginal.)

Jag tror nåt har blivit för hett, t.ex. stiftet. Prova kallare.

Btw. Viktmatchning av kolvar på en 180 gr twin tror jag inte är så viktigt (!).
Dom rör sig så osymmetriskt, så den vibrerar iaf en massa. Men det kan ju
inte skada...
/u
 
ulf_lundin skrev:
Tänkte nog att tändningen kunde vara för hög även om den inte är justerbar.
Kompen var ju höjd. (Motorn bryr sig bara om hur den är nu, inte hur den var
en gång i orginal.)

Jag tror nåt har blivit för hett, t.ex. stiftet. Prova kallare.

Btw. Viktmatchning av kolvar på en 180 gr twin tror jag inte är så viktigt (!).
Dom rör sig så osymmetriskt, så den vibrerar iaf en massa. Men det kan ju
inte skada...
/u

Så det är lugnt att ha olika kolvdimensioner?

Ska försöka ta några kort i morgon på grejorna!
Jag tror att det är spikningar, ni får se snart! Hur lägger man upp bilder förresten??

Mvh Gustav
 
Har tagit lite bilder!

Vad gäller cylindern ser det inte så farligt ut tycker jag. Inga jätterepor men det kanske är kört ändå eller?

Vad gäller kolven kan jag inte svara på om den går att återanvända, vad säger ni?

Toppen och tändstiftet är helt ok!


Vad sägs??

Mvh Gustav
 

Bifogat

  • cylinder.JPG
    cylinder.JPG
    47.5 KB · Visningar: 321
  • kolv.JPG
    kolv.JPG
    80.4 KB · Visningar: 1,002
  • toppen.JPG
    toppen.JPG
    82 KB · Visningar: 187
Jag tycker cylindern ser fin ut, "reporna" ser ut att vara aluminiumrester från kolven, detta får man bort med syra typ HCL (väteklorid) på en topz, var försiktig med ögon, händer etc etc.
 
Det där ser inte ut som detonationer/spikningar, utan snarare resterna från kolvnypet som spritt sig till toppen av kolven.
Vad nypet beror på, tja det ser ut att vara på utblås-sidan, så för magert, eller för högt komp, kanske tändning som Ulf säger(det finns andra tändningar till 350'in), dålig smörjning, kan vara många orsaker.
 
Slänger in ett par alternativ.

Såg att du kör med Wiseco. Vissa säger sig ha väldigt dålig erfarenhet av Wiseco. Jag lämnade in min YZ490 cyllinder för omborr/kolvbyte hos en välrenomerad firma i Stockholm. De är mycket negativa till Wiseco. Skälet skulle vara att gällande borr-diameterarna/måtten är för tighta för kolvarna. I mitt fall gick det inte hitta andra kolvar(gammal buske) så de var tvungna borra lite större för att få säkerhetsmarginal.

Det andra är om piporna är igensatta i stingern. Skall sotas ofta ofta. Speciellt om de redan är av tight modell. Det kan ge upphov till spikningarna.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top