spikningar i motorn

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Hoj
Husqvarnor
Jag och min farsa hade en diskution om hur länge man måste köra en motor som sipkar för att den ska gå ihjäl? Vi pratar om ca 1000cc med 150hk bara för att ha en riktlinje och gå på. Vad säger ni hur länge behöver man köra den för att det ska gå ihjäl?
Och en annan dum fråga om hojen går lite ojämt och rykigt på mellanregistret så måste det väl nålen som styr detta? E det korrekt som jag tänker?

Under "gynnsamma" förhållanden borde den kunna säga upp sig efter några sekunder skulle jag tro. Rent teoretiskt sett borde det räcka med en enda spikning...

Flummo skrev:
Under "gynnsamma" förhållanden borde den kunna säga upp sig efter några sekunder skulle jag tro. Rent teoretiskt sett borde det räcka med en enda spikning...
:va :va :va :va :va :va :va

En motor som spikar går tämligen länge innan den tar skada lite beroende på hur pass mycket det spikar.
Jag har meckat crosscyklar till förare utan motoröra och de har åkt omkring ett helt heat med vilt spikande motor. Ledde iof till en del skador men något generalras på några sekunder är inte aktuellt.
Spikningar skadar mest staken (vars lager inte gillar det) samt kolv+cylinder som ofta får märken i sig

Finns några varianter av orsaker o knack-fenomen. Om det vill sig illa blir det
snabbt en självförstärkande rundgång. Hög temp ger knack som ger högre temp o ännu mer knack osv.
Slutar vid hål i kolven. Då sjunker trycket......

AndersBrink har lite försthandsinfo på sånt, gissar jag.
/u

Jo det är ju klart att en enda spikning kan leda till ras. Men det jag igentligen var intresserad av var hur länge en motor som är aningens felbestyckad så den spikar och går illa på vissa varvtal hur länge överlever den? I min mening och med den erfarenhet jag har av motorcyklar som dock är ganska omfattande så ska man behöva plåga hojen länge på de varvtal som är "felbestyckde" för att den ska gå ihjäl vad säger ni om den teorin? Vet att en Funny metanol dragracing bil kan spika ihjäl på typ 2-3 varv men då e det ju ca 6000hk i en sån

En motor ska inte spika. Så nån tumregel om hur mycket och länge man kan
låta den spika är rätt onödig (och omöjlig) imho.
/u

Frågan är ju snarlik "Hur länge överlever man om man tappar sig på x dl blod i timmen men samtidigt dricker x dl vatten".

En sak är iaf klar, stoppar man inte blodflödet dör man.

SAABar finns det knackningssensor i. (Och säker en massa andra bilar.) Dom tillåter man att spikar och sänker tändningen från det läget. Där ligger dom och känner av hela tiden, för att ligga så nära gränsen som möjligt.

Jag vet även Fordtrimmare, rally, som ställer tändningen så att dom spikar "lite grann". Där ger dom bäst effekt.

SÅ, det borde vara skillnad på lätta och tyngre spikningar.

Läste att på om man har knacksensor på en tvåtakt racehoj ska man bestycka så att man får 1-2 knackningar per kilometer (kan ha kommit ihåg fel på sträckan).

Det är lite så som andra redan har beskrivit; "hur långt är ett rep?", men man kan säga såhär: vid lägre varvtal så kan man definitivt acceptera en del spikningar, motorskador sker framförallt vid högre varvtal. Ett mått på hur kraftiga spikningar är är att titta på peak-peak amplituden i trycksvängningarna i förbränningsrummet, och där kan man ta som en riktlinje ca 1 bar per tusen varv.

Men för att återgå till din fråga, kraftiga spikningar, i stil med feta pre-ignitions -säg >200 bar Pmax- och 10000 varv så tar det kanske några sekunder så är det slutkört. Mer stokastisk och småsmattrande spikningar kommer nog dra ut på förloppet, med dassiga ringspår, ökad blow-by etc (vet hur det ser ut på bilmotorer, men här är Brink en snubbe som har koll på fel-modet på hojar.

/J

Hur låter spikarna

Hur låter det mer exakt när en motor spikar? Någon som kan hjälpa mig här. Kanske kan ge mig en fyllig och utförlig beskrivning eller kanske rent av länka till en ljudfil!?

Jag har nämligen vråltrimmat lill-moppen i rent studiesyfte :hihi och vill veta hur det låter när en motor spikar.

Är det rytmiskt?, eller kommer det bara då och då? Hur ofta kommer spikarna? Kan det var så att den bara riskerar att spika på höga varv eller när motorn är väldigt varm.

Kan en motor spika med choken ilagd och sluta spika när man tar ur choken?

Det är en vråltrimmad 4-taktare jag har
:banana

Last edited:
Kom igen, någon som vet!? :)

Det känns onödigt att starta en ny tråd, men frågan verkar gå förbi om man har som jag gjort bara postat i slutet av en annan tråd!?

På en tvi-taktare låter spikingar precis som... spikningar, som att någon slår med en liten hammare på motorn. Kort, snärtigt skarpt ljud - speciellt om motorn är luftkyld. En vattenkyld är svårare att höra spika - oftast märker man det på att kolvens topp ser ut att ha blivit sandblästrad... om den nu inte har fått ett extra andningshål redan. Smält aluminium kan även synas på tändstiftets porslinsisolator under stark förstorning.

Loffe skrev:
Är det rytmiskt?, eller kommer det bara då och då? Hur ofta kommer spikarna? Kan det var så att den bara riskerar att spika på höga varv eller när motorn är väldigt varm.

Kan en motor spika med choken ilagd och sluta spika när man tar ur choken?
:banana

Nä med choken i spikar det inte.
Motorn måste vara varm och ha mycket gas. Högt gastryck och värme krävs.
På en hojmotor är det mellan 3-6000rpm man ev kan höra spikningar. Går det fortare så är det svårt att höra.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back