Spel mellan vevstake/vevaxel YZF 426 för mycket?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Under kolvbytet idag noterades att spelet mellan vevstake och vevaxel var 0,55mm. Enligt handboken är max spel 0,5mm. Behövs byte av hela vevpartiet, eller är det bara att le och köra vidare? Skall noteras att jag har upplevt knackningar i motorn. Svårt att härleda om detta har med spelet att göra eller ej.

Tacksam för tips/råd.

0,55mm ???
Då menar du axialspel va?
Radialspelet sk troligtvis vara betydligt mindre typ 0,05- 0,1mm

Mats

Jajemen. Axialspel

Att axialspelet är lite ovanför specen är inte lika allvarligt som eventuellt radialspel. Men äldre 4-t crossmotorer är tickande bomber innan man har koll på vevens driftstid. Ropa in en HotRods vev på ebay och stoppa i vid tillfälle.

Tack för snabbt svar. Hur mäts radialspelet rent tekniskt? Jag tror att jag passar på att byta ramlager+vevstake nu när motorn nästan är riven. Räcker det med att byta bara vev med tillhörande lager, eller måste hela vevpartiet bytas?

Finns färdiga vevstakskit i Svedala föhyfsat moderata pengar.

Bilden.

Har inte en susning om antalet drifttimmar på den veven som sitter i nu.

Bifogat

• vev.JPG
    vev.JPG
    51.2 KB · Visningar: 312
Tack för snabbt svar. Hur mäts radialspelet rent tekniskt? Jag tror att jag passar på att byta ramlager+vevstake nu när motorn nästan är riven. Räcker det med att byta bara vev med tillhörande lager, eller måste hela vevpartiet bytas?

Finns färdiga vevstakskit i Svedala föhyfsat moderata pengar.

Det mäter du inte utan jigg och indikatorklockor. Men känner du radialspel när du rycker i veven är det garanterat för stort. Det går utmärkt att byta bara staken med lager samt ramlager. Kostnaden brukar dock bli större än HotRods vev om man inte kan pressa och rikta själv.

Dum fråga, men har aldrig rivit ett vevparti på en cross. Hur får man isär resp ihop hela vevpartiet? Normalt i min värld sitter ju underfall på staken, men här är ju allt pressat

Dum fråga, men har aldrig rivit ett vevparti på en cross. Hur får man isär resp ihop hela vevpartiet? Normalt i min värld sitter ju underfall på staken, men här är ju allt pressat

Hydrualpress. Isär är det lätta det svåra är att få ihop den med korrekt spel och riktning. Detta göres av div motorbyggare och brukar kosta 1000kr.

Grattis i min låda. Satt och letade efter kompletta vevpartier, men det verkar endast finnas till senare modeller (YZF 450). Kompletta runt 3 lakan. Ingen som vet om dessa passar till 426:an?

Grattis i min låda. Satt och letade efter kompletta vevpartier, men det verkar endast finnas till senare modeller (YZF 450). Kompletta runt 3 lakan. Ingen som vet om dessa passar till 426:an?

Nope....

Fram till 2002 kan man mixa och matcha men därefter är det stopp tyvärr...

Taget. Kollade på Hot Rod Products hemsida http://www.hotrodsproducts.com/ProductSearch.aspx?page=1
Men de säljer inte hela vevpartier till min cykel. Vekar bli ombyggnad av den jag har mao.

Bara att klyva motorn, suga i sig 3 plattor pilsner och gråta i duschen.
Hann köra 2 timmar efter köpet på denna hoj innan jag kände att det var dags att kika hur kolven mådde. Kanske skulle ha levat i ovisshet istället :huvet

Frågan är om man inte skall smälla ihop den med ny kolv och hoppas på det bästa. Detta drar som vanligt iväg sjukt mycket i pengar och arbete :(

Frågan är om man inte skall smälla ihop den med ny kolv och hoppas på det bästa. Detta drar som vanligt iväg sjukt mycket i pengar och arbete :(

Har du inget kännbart radialglapp så skruva ihop och be en bön. Håll koll på mängden guldglitter i oljan...

Vart å hämtat lite verktyg idag hos en polare. Skall ut och riva motorn ur ramen nu. Det som kan bli lite knixigt är att dela blockhalvorna om jag har förstått verkstadsmanualen korrekt. Blockhalvorna är väl pressade?

Innan du beställer delar bör du kontrollera kamkedje drevet nere på veven.

Det var typ standardfel att kuggarna till kamkedjan slets ut innan nånting annat i motorn var slut. Dålig härdning??????

Blocken är pressade, tror Yzf:en hade kullager på båda sidorna. En del hojar har ju nållager på Vänstra sidan = Veven bara pressade i högra blocket!

Det sitter 1-2 långa insex bultar gömda jävligt fint på den där motorn nånstans som jag inte minns. Runt i kring tändkåpan. Blev tokig förut när jag renoverade en sån där innan jag hittade bultarna!

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back