Speedway sladda på asvalt!?

BigAir

******
Gick med
13 Jun 2006
Ort
där ute
Hoj
husky
Hej!

Hur får man till såna där speedwaysladdar som alla motardåkare gör när dom tävlar på bana.
Framhjulet ligger nästan rakt medans bakdelen är helt vriden.
Bild: http://www.omra-online.org/images/supermotard_vdb.jpg

Eller är det bara jag som missupfattat att bakhjulet släpper i kurvorna för dom?

Här är en liten filmsnutt fast i mindre skala, han gör det i början: http://video.google.com/videoplay?docid=-2860421143934075738&q=supermotard

Jag brukar lyckas ganska bra med det på grusplaner, och ibland på våt asvalt.
Men torr och fin asvalt funkar det inte rikigt på för mig, kanske greppar för mycket?

Finns det nå tips att få?

Och sista frågan.
Varför ser endel däck ut såhär, med bara mönster på mitten:
http://www.dackhuset.net/dackhuset/dhweb.nsf/(Images)/24E7BF046C0E6DA0C1257138004D1321/$FILE/sm-race-tyres400.jpg
Går det snabbare, får man bättre fäste eller släpper det lättare i kurvor?
Ja, jag är riktigt noob på detta så endel bra svar skadar inte :tungan
 
Last edited:
Dom växlar ju ner till den växeln dom ska ha ut ur kurvan, vilket i vissa fall betyder från 5-2, och motorbromsen på så stora 4-taktare är inte direkt klen.
 
Precis!

Skickar ner ett par växlar så bakhjulet låser sig sen lägger dom ner hojen, finns flera trådar om det här på forumet hur man lär sig att få kontroll på en sån sladd!
 
Oj, trodde inte det var så.
Låter nog svårt med min 2-takts 125:a.

Skadar man inte motorn av att motorbromsa så hårt?

Och det där med däcken dom kör med, varför är dom omönstrade förutom några vågräta sträck i mitten?
 
BigAir skrev:
2628153 Oj, trodde inte det var så.
Låter nog svårt med min 2-takts 125:a.

Skadar man inte motorn av att motorbromsa så hårt?

Och det där med däcken dom kör med, varför är dom omönstrade förutom några vågräta sträck i mitten?
tror nog inte att det är något du ska göra alldelles för mkt med din..
inte för att jag har någon stor koll på 2-t, men det känns inte som det är speciellt bra..tror däremot inte att det är några direkta problem med att göra det med en 4t.
 
VAd du än gör, så ge FAN i att pröva med en 2-t :eek:

Blir ungefär, PKMB!*

*Pang Kolven Mellan Benen.
 
Så man kan säga att dem sladdar med hjälp av motorbromsen och inte den vanliga bromsen?:va
 
125_next skrev:
2628196 Så man kan säga att dem sladdar med hjälp av motorbromsen och inte den vanliga bromsen?:va

Nada bakbroms, motorbroms är det som gäller för dom.
 
Ganska stor chans att du får växellådsras på 2 taktaren med. Så testa inte detta på en 2 takt för hojens skull.
 
NiklasL skrev:
2628198 Nada bakbroms, motorbroms är det som gäller för dom.

Men, då borde man kunna använda bakbromsen för att få samma effekt.
Koppla, växla ner till 2:an, bakbromsa kurvan och sedan släppa kopplinegen å gasa?
Eller?
 
Lundgren skrev:
2628221 Ganska stor chans att du får växellådsras på 2 taktaren med. Så testa inte detta på en 2 takt för hojens skull.

Äsch då, lådan står pall rätt bra för det mesta, fast den slits x^10*y antal gånger fortare. Men kolven och lagren som blir utan smörjning mår riktigt jävla dåligt av det. Slutsats: Gillar du att skruva i timtal och köra i minuter så är det bara gasa på! :tummenupp
 
Man använder visst broms?

Man bromsar med frambromsen..Motorbromsen används bara för att skicka ut baken. Bredden justerar man med kopplingen och broms. (Iaf jag.. :tungan )
 
2 takts varianten är att kika ner till 1:an (2:an på cross hojar då ettan e lite väll låg) men inan du släpper koplingengör man som hedlund säger plus låser bakhjulet med bakbromsen

annars kan ni testa endurodäck på is/snö gata gasar man till så kommer bakändan ikap framändan typ så man får feta stället, dock lite jobbigt när det greppar och man far över styret..

/ Prulle, glad amatör.
 
BigAir skrev:
2628401 Men, då borde man kunna använda bakbromsen för att få samma effekt.
Koppla, växla ner till 2:an, bakbromsa kurvan och sedan släppa kopplinegen å gasa?
Eller?

klart det går.

NÄSTAN, för motorbromsar du så snurrar fortfarande bakdäcket fast mycket saktare. bakbomsen låser däcket, och du får en fin platt på däcket:rolleyes:
 
riktigt bra supermoto typer bromsar inte bakhjulet i kurvorna, de bromsar fram och får bakhjulet att spinna istället
 
-Rosen- skrev:
2628569 riktigt bra supermoto typer bromsar inte bakhjulet i kurvorna, de bromsar fram och får bakhjulet att spinna istället
Mjo när man tänker efter borde det ju inte vara så svårt, men det kräver träning. Bromskraften för sådan kurvor borde ju bli ganska stor så bakhjulet borde ju vara mycket lätt i det läget.
 
Lundgren skrev:
2628590 Mjo när man tänker efter borde det ju inte vara så svårt, men det kräver träning. Bromskraften för sådan kurvor borde ju bli ganska stor så bakhjulet borde ju vara mycket lätt i det läget.
mjo att powerslajda är nog inte så svårt, att kontrollera den däremot :gnissla
 
Svenssson skrev:
2629942 Jag motorbromsar nästan bara när jag kör. De går finfint:) Måste ju spara på bromsklossarna:tummenupp
Neeeeeej! Inte motorbromsa med 2-takt!

Hoppas det var ironiskt skrivet...
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top