Speedster Cup-banhojarna

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1980 SR500 med sidvagn / 1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258
Speedster Cup är en serie som har en större spridning på märke, modeller och kubik än någon annan serie.
Därför vore det roligt om vi i denna tråd presenterade själva banhojarna (inte förarna) med bild och detaljerad beskrivning. Ställ gärna frågor av teknisk art, allmänt käbbel kan vi ta annorstädes.
Förutom det roliga i att dokumentera alla cupens hojar så kan denna katalog bli till hjälp för nya förare.
 
Last edited:
Eftersom ingen nappat på kroken än, så kan väl jag börja med att presentera Betty.

Aprilia RSV Mille från - 01 tror jag ursprungligen. 990 kubik V2 med andra ord, på ca 125 hkr. Något mindre effekt än jämnåriga konkurrenter, men har ett mer lättkört chassi än exvis Hondas motsvarighet SP1. Numera utrustad med de lättare fälgarna, Öhlins-dämparen och Akra 2-2 från R-modellen.
Däremot används inte nymodigheter som radialbromsar, utan gaffeln är den vanliga billigare Showa hittills utan modifiering från original. Fjädringhaveri på Gelleråsen och totalras sista helgen på Sviestad 2014. Ny motor och sving inför 2015 således, en gammal om än gedigen dam.
uploadfromtaptalk1418455099885.jpg

Edit: Efter motorbyte och bänkning har vi en effektsiffra på 119 hk/99 Nm också. Kanske vi kommer runt även Anderstorp utan färdtjänst. Hon har dessutom bytt namn till Betty the Bitch efter en äventyrlig lastning i snöväder...
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1418455122794.jpg
    uploadfromtaptalk1418455122794.jpg
    82.6 KB · Visningar: 243
  • uploadfromtaptalk1418455182435.jpg
    uploadfromtaptalk1418455182435.jpg
    121.4 KB · Visningar: 297
Last edited:
2014 byggde jag om min gathoj, en KTM RC8 från 2008, till racehoj och körde ett par race. Den är i princip helt original och numera konverterad tillbaka till gathoj igen... :-)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268366-Banhoj-RC8&highlight=

rc8_small.jpg


Efter en del funderande så blev det en Yamaha R1 2007 istället som kom färdig för race!
Den har bl.a.:
- Öhlins-fjädring
- Öhlins-insatser i gaffeln
- PP Tuning fotpinnsatser
- PP Tuning clipons
- Bromspump från Brembo
- Helsystem från Acra
- Power Commander
- Cordona PQ8 Quick-shifter

r1_small.jpg


Nytt look inför 2015!

image.jpg
 
Last edited:
Eftersom att det är fullkomligt omöjligt att ladda upp bilder så kan jag inte visa upp min R6,

Men, körde en drös med träningar och en racehelg på en Yamaha R6 2002, med diverse spännande ändringar som andra förgasare, öhlinare och alldeles fantastiskt lättad på allt som inte är fullkomligt nödvändigt för att gå, som generator och kylfläkt och sånt.
Var lite nervös inför 18-varvsracet för att batteriet skulle räcka hela vägen, men det var ingen fara alls, det som drar mest ström är att starta hojen, när den väl går så drar den i princip inget alls ur batteriet.
Går som ett skållat ollon när man väl kommer upp i effektbandet, ja iaf för att vara en 600.

Och, Manne990 här ovan hjälper mig att sälja av den i vinter. :fakta
Så om någon behöver ett fungerande lik att ta licens och börja köra Speedster på i år så är den hyfsat perfekt, då allt man behöver (utom verktygslåda) följer med på köpet.
 
image.jpg

Jag kör dyngsakta på en Yamaha YZF-R1 från 2005.

Den är byggd och tillfixad av SBKOne, köpt i princip helt raceklar. Motorn är bytt mot en som inte trycker ut vatten, fasta fotpinnar, QuickShifter, racekåpor, snabbtanklock . Tändningen är bortplockad, så jag kör med dubbla huvudbrytare. Kylarfläkten är också bortplockad, så ett vakande öga hålls på instrumentpanelen som visar temp och inte hastighet när jag står på gridden. Stötdämpare och avgassystem är såvitt jag vet helt original. Någon hjälpande elektronik eller Amateur Braking System har jag inte.
 
#33 Patrik från Sigtuna, kört några steg 6 med SMC men aldrig tävlat. Jag har precis skaffat mig en Yamaha R1 -02 som förra året gick i R1000. Osäker på utrustning men tror den är i det närmaste original förutom Acra, PC3 och det som krävs för tävling. Ska plocka ner den under våren o titta närmre, men den som hade den innan kör betydligt fortare än vad jag gör så det blir nog fint
 
Här måste ju jag skriva också ser jag. Här är min fining, av Peter Lindén kallad för hackspetten:)

bild12.JPG

View attachment DSC_0082_004.jpg

GSMSO14_376-Speed-r3.jpg

GSMSO14_098-Speed-k1.jpg

ready to race.JPG

Det är en KTM 990SMR av 2010 års modell. Det som är gjort är:
- 520 drivpaket
- Shorai batteri (=-3,7kg i vikt)
- PC5 (bänkad och mappad av Andersson Turbo)
- Rotteweiler luftfilter
- Acrasystem
- "snabbgas" = kortare spel på gasen
- New Fren racebelägg
- Båt från Aprilia (underkåpan alltså)
- Högre fotpinnar
- Kortat styret ca 12mm på varje sida

Och till årets säsong så har Husse ändrat sin viktratio mot hojens, förra säsongen ca 42% och i år 38,7%, starkare och uthålligare:)
 
pelle Gröndal.jpg1002144_10151601171323152_750082089_n.jpgGSMSO14_160-Speed-r1 (1).jpgbild (8).JPG
Jag började med en Honda CBR 600 RR -08.
Hon tyckte jag va tung och för stor...:lol
Jag tyckte hon va slapp och liten...
Så innan hon blev förvandlad till ren banhoj, såldes hon.
Mitt i säsongen 2013 så införskaffade jag en Beemer från Carlbarks.
Jag han åka av 2-3 gånger den säsongen, alltid på samma sätt.
Ut ur kurvor. Hon va jä.. envis och ville räta upp och gå rakt fram vid "lite" ivrigt gas påslag.

Så inför säsongen 2014 gjordes en del uppgraderingar på chassit. Mats och Pelle på Bactor hjälpte till att byta styrkrona till 2011 års modell, istället för min 2009. Fjädrarna servades och kåpor lackades.

Första dagen i Slovakien kom en kurva snabbare än vad framdäcket gillade. Så va kåporna lika snygga som en grusad gång med ogräs i...
Hur som, i år har en del ändrats som gör livet lite lättare på banan hoppas jag.
Ett helsystem har monterats då originalsystemets katt eldar upp båten.. (Nu lär väl ljudet bli problemet istället kanske..)
Baksvingen har justerats med delar som ska göra att hon svänger mer likt en 600 än ett lok. Vi får se om piloten fattar det bara..
Just nu plastar jag kåpor IGEN:fyllisarbild (3).JPG
 
Lite foton och beskrivning av min racer:
En Fireblade -10 som är ganska mycket original.
Det jag bytt är broms- och kopplingsreglage till Titax,
snabbgas (bytte bara till plasthandtaget från en Yamaha R6,
tips från nåt forum, billigt och fullt fungerande)
fotpinnar och pedaler till Vortex,
satt på motorkåpsskydd RG,
framaxel- och bakaxelskydd RG,
hajfena RG tror jag det var,
kraschpuckar Woodcraft,
Mocool i kylvätskan i stället för glykol
(men byter tillbaka till glykol över vintern för att minska risken för rost),
ett kylarskydd gjort av typ finmaskigt hönsnät som jag najat fast,
nåt överflödigt avgasskydd från RG
och ett kåpset från Bactor.
Jag hade köpt ett Kina-kåpset tidigare,
så en del kåpdetaljer är från det kåpsetet.
Original avgassystem.
Och idag fick jag ett par skydd för broms- och kopplingshandtag med posten,
de ska på också.

Bakre fotpinnarna sitter kvar då hela ABS-systemet måste bort innan man kan ta bort fästena.
Och det är tydligen krångligt att lufta Hondas ABS-bromssystem, så det får verkstaden göra när vätskan byts.
Jag har najat fotpinnarna.
Sidostödet åker av när det är racedags.

Just nu bygger jag om den för gata igen,
all el som är krånglig att ta bort sitter kvar i racesetupen gömd bakom toppkåpan.
Det tar en heldag att växla mellan gat- och racesetup, men det är det värt tycker jag.
Då får jag lite körvana med många mil (kvantitet isf kvalitet...) på våren utan
att behöva åka på bandagar.

Det jag skulle vilja byta är fjädringen, men Öhlinare fram och bak kostar en del.
Så jag försöker ställa in standardfjädringen så bra det går med rätt häng fram och bak.
Enligt nån expert på amerikanska Fireblade-forum ska det tydligen vara exakt 38 mm fram och 25 bak för race.
Och gaffelbenen så långt ner i kronorna som det går.

I år ska jag prova att ändra utväxlingen också, gå ner en kugg fram och upp en eller två bak.

20150131_130059.jpg20150131_130122.jpg20150131_130205.jpg20150131_130315.jpg

Just det, ett foto med mig på.
Hoppas det är ok med peluak.
20140727_303_HondaCBR_ReinholdErzmoneit_big.jpg
 
Last edited:
image.jpg

#61 Kawasaki ER-6n, 2006 års modell. MCID: 888.

På denna bild i sitt nuvarande skick, dvs vanlig gathoj. Inköpt den 31/1 2015 för att bli mitt Speedster Cup-projekt i år.
 
Här är min, är en bit kvar...

DSC_0572.jpg

Förhoppningsvis blir den klar till i år, men vi får se.
 
zx6.jpg
Färdig! :banana
Bara lite småpyssel kvar (najning, hajfena och siffrorna) Men det får bli efter spanien!
 
Haha...Uppdaterar efter hand...orkade inte ens ta en bild på högen med kablar, skruvar och delar som ligger på golvet... :rolleyes:
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top