Speed Triple vs. Super Duke

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Hoj
LC4 640
Har jag postat på fel ställe får ni gärna flytta.

Ska åka iväg och provköra två hojar i helgen, en 2011 Speed triple och en 2009 Super Duke.
Båda är för mig intressanta modeller med fint bottenvrid och hög lekfaktor.

Har kört min 640 SM i 2 somrar nu och behöver en hoj som man kan och vill åka längre med och ibland släpa med sig tjejen också.

Jag undrar om det finns någon som kört/ägt båda? Behöver tips och teknisk info om vilken modell som skulle bli ett bättre val och vad jag bör ha i bakhuvudet medan jag provkör.

Vilken passar bättre för en som enbart kört lättare hojar tidigare? Triumphen har jag fått för mig att har väldigt mycket mjukare register och gång, med lågt monterat slip-on är tyngdpunkten troligen betydligt lägre och lättare? kan jag tro. Triumphen har väl både mera vrid och effekt än Duken också, eller beror det på att Dukens är mätt från hjulet och Triumphens från vevaxeln?

Just detta exemplar av Super Duke har bättre utrustning än Trumppan. Sitter slip-ons, PC5, Gel-säte och navigations utrustning på den.

Jag kommer köra dem båda och kommer också be min pappa med över 30 års MC erfarenhet att köra båda, men känner mig osäker att min brist på erfarenhet av stora hojar kommer göra så att jag inte känner vilken som känns bättre och mera rätt för mig.

I detta skede är Triumphen mera lockande, borde jag lita på mina instinkter förutsatt att den känns okej och köra på det valet?

Ni som har erfarenhet av ena eller båda kan ju göra någon slags fördel och nackdels lista för båda hojarna!

Tack för hjälpen / Kim

Jag tycker att Superduken med Akra är to-die-for, utan tvekan (men har ej testat speed triple). Och om du bara är van vid att köra en moped så är du säkert nöjd över båda hojarnas effekt och vrid.
Men om du mer eller mindre redan nu har valt Triumphen, så välj den. Annars kanske du tänker "Fan valde jag inte den andra hojen för.. fan fan fan.." Men passa på att testa dem på alla möjliga sätt.

ps. Speed triple är ful :krama

Jag tycker att Superduken med Akra är to-die-for, utan tvekan (men har ej testat speed triple). Och om du bara är van vid att köra en moped så är du säkert nöjd över båda hojarnas effekt och vrid.
Men om du mer eller mindre redan nu har valt Triumphen, så välj den. Annars kanske du tänker "Fan valde jag inte den andra hojen för.. fan fan fan.." Men passa på att testa dem på alla möjliga sätt.

ps. Speed triple är ful :krama

Framlampan är dyngful enligt mig men den ryker nog först i vinter ;) Resten gillar jag... Super Dukens framlampa är inte direkt någon skönhet enligt mig heller så... :7peta

Eftersom du inte har kört ngn av dem så kommer du till insikt när du provkört dem båda. självklart skall de vara en fröjd för ögat!

Men jag tycker att SD´n e bra mkt roligare och blev mitt val.. :yoparty

Just detta exemplar av Super Duke var aningen dåligt skött medan Trumppan var som ny, körde enbart trumppan och den kändes väldigt bra. Kanske man en vacker dag har råd att gå tillbaka till KTM med nya Super Duken :tummenupp

Superduken har likadana bromsar som 950 sm och 990 sm och så vidare. Bromspumpen är den stora skillnaden då även den är från Brembo. KTM gör bromsar som man skall ta det försiktigt med om man inte är van vid bromsar som nyper på studs.

Kör själv en SD men provkört SP3 några gånger. Det jag gillade med SP3 är hur lugn den känns. SD är vild och frustar och jag älskar det. Lugnet med SP3 gav mig mod som tog en tid att komma förbi med SD. SD är en ren buse och SP3 är en teknisk buse...med något sämre bromsar ;)

Testa street triplen istället, det är bara tjockisar som tycker en 600 är för litet! :fakta

Ett helsystem och en mappning (som till triumph kostar 300 spänn för en kabel, resten är gratis) ger dig dessutom 115 bakhjulshästar vilket inte är långt ifrån dukens (rätta mig om jag har fel) 126 på vevaxeln.

Kommer åka in och gnida affär på en -12 Speed Triple imorgon, detdär med bromsar måste vara folk som läst om gamla modellen med Nissin bromsar för fan i h*lv*t* vad de bet på detta exemplar. Har rent av svårt att fantisera bromsar som skulle bita bättre utan att de låser sig genast.... Provar lite annat än KTM emellan så man kan återvända till nya Super Duken om några år ;)

Kommer åka in och gnida affär på en -12 Speed Triple imorgon, detdär med bromsar måste vara folk som läst om gamla modellen med Nissin bromsar för fan i h*lv*t* vad de bet på detta exemplar. Har rent av svårt att fantisera bromsar som skulle bita bättre utan att de låser sig genast.... Provar lite annat än KTM emellan så man kan återvända till nya Super Duken om några år ;)

Är ju Brembo bromsar på Speed Triplen så klart det är bra bett! Hoppas de blir affär isåfall är du välkommen in i Triumph gänget! :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman