Speed triple -05 eller z750 -08, för och nackdelar..

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Sålde idag bort min Gixxer till förmån för eventuell ny hoj.. De hojjarna jag kollar på för tillfället är en -05:ans Speed triple samt en 08:ans z750.. Skicket på hojjarna är likvärdigt och bägge fungerar helt felfritt. Har provkört båda, men har ordentligt huvudbry..

kawan känns mer lättkörd och har ABS, medan triumph:en har vassare motor och större register.

NU letar jag för och nackdelar.

Vad är bra och mindre bra med resp modell?..

Försäkringskostnader, servicekostnader (aukt verkstad), reservdelspriser, kända problem osv..

Vet ni något, så svara gärna..

Försökte hitta svar i resp modelltråd, men kom ganska snabbt fram till att det snarare är hyllningstrådar till hojjarna..

tack på förhand..

Jag kan egentligen inte tillföra så mycket i denna tråd, men personligen skulle jag väl säga vilken känns bäst? Precis som alla andra kommer säga.
Jag skulle nog valt kawan om den känns lättare och har ABS. Har aldrig testat ABS själv men såg hur det funkade på risk 2:an. :7peta

Hade en Z750-08:a som jag var supernöjd med (se mitt garage).
En precis lagom hoj, köpte en Z1000 efter Z750 men i mitt tycke blev det bara för mycket.
Speed tripple lär har mer tryck i motorn men är samtidigt 3 år äldre, har aldrig kört någon 05:a dock en 09:a och det var en trevlig upplevelse det också.

ABS är i min värld dock alltid ett + , lycka till

Till vad och hur används hojen kan vara tillhjälp för ev svar! :) Spontant känns det som att ni tappar otroligt mycket mos i 750 och får en roligare "helhet" i trajan?

Jag har själv inte kört den men sjukt nyfiken på Street triple trots "bara" 107 häst eller vad det är. Den väger väll typ 40 kilo mindre än speed triplen

OK... hojen är mest tänkt att användas till ren nöjeskörning med lite tempo, men även lite pendling till och från jobbet (5mil t.o.r), kanske någon bandag och lång tur..

Jag gillade "lättheten" och motorn i gixxern, men min kroppsbyggnad kom inte alls överens med körställningen och att glida omkring med den i stadstrafik var i mitt tycke ingen höjdare..

Just nu väger det inte över åt något håll..

Triumphen har snäppet roligare motor men sämre bromsar
Kawan har lite slöare motor, men abs och är 3år nyare..

ev kan en fz1-n -06 komma in i bilden med.. likvärdigt pris och miltal

Efter att nyligen ha gjort risktvåan skulle jag valt en hoj med ABS i alla lägen.

Kawan är en riktigt bra hoj. Men den lider av övervikt... väger bra mkt mer än likvärdiga hojar.

aha, aj då.. tyckte inte kawan kändes så tung, men å andra sidan så är jag ganska tung själv, så det räcker nästan med att fälla ut knät för att lägga ner hojen. Där får Trajjan ett stor plus

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti