Speciell färg till element?

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag ska måla mina gulnade element i lägenheten vita igen och undrar om någon vet ifall det går bra med vanlig akrylbaserad lackfärg eller om det måste vara nån special-färg?

//Linus

Jag har ett starkt minne av att du inte ska använda vanlig färg. Den har nämligen sämre värmeöverföringsegenskaper. Jag tror det finns speciell elementfärg att köpa på färgaffärer. Den har bra värmeledningsförmåga.
Du riskerar annars att det cirkulerar varmt vatten i elementen men det blir iskallt i lägenheten därför att den nya färgen isolerar lite så värmen kommer inte ut i rummet.

Mitt tips är att kolla med färgaffären eller eventuellt någon VVS-firma. En välsirterad färgaffär borde kunna plocka fram det du behöver.

Jag antog att det kunde vara några sådana hinder... Tack för svaret, det får bli en sväng till färghandeln alltså!!

Japp det finns, Elementfärg, sedan om det är ett måste det vet jag inte, men så dyrt är det ändå inte så man kan lika gärna köpa den.

Var däremot noga med att låta elementet svalna innan du börjar måla, annars torkar färgen mer eller mindre direkt och det är väldigt svårt att få det snyggt.....jag vet....

Finns elementfärg.. ända skillnaden mellan det å vanlig lack e att den inte ska gulna av värmen.. sedan hur lång tid det tar för lack att gulna låter jag vara osagt..

Finns elementfärg.. ända skillnaden mellan det å vanlig lack e att den inte ska gulna av värmen.. sedan hur lång tid det tar för lack att gulna låter jag vara osagt..

Den ska också vara lite mer värmeledande än vanlig färg enligt vad jag har förstått. Målar man med vanlig färg så kommer den att vara som ett tunt isolerande skikt på elementet och på så vis göra att elementet blir lite mindre effektivt.

Jag antog att det kunde vara några sådana hinder... Tack för svaret, det får bli en sväng till färghandeln alltså!!

Jag kan "varmt" rekommendera elementfärg på spray, mycket lättsamt. Maskera på golv och kringliggande ytor med några gamla tidningar.

Skit i färgen. Slit bort elementet och släng in det på kromning. Det e hårdrock det.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!