Spanska solkusten

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå, jag funderar på att resa till spanska solkusten i juni på semester. Jag har aldrig varit där. Jag är inte ute efter bra party. Bra mat, goda viner, sol & bad i vackra omgivningar är mer intressant.

Finns det någon vettig ort där, eller är det mesta överexploaterat med 12-våningsturistghetton med brittiska pubar där engelsk underklass krökar sig tillbaks till reptilstadiet?

Lloret de mar var jag i i juni förra året med sambon o de tyckte ja va trevligt, ligger vid havet, fina omgivningar o inte helt åt helvete överexponerat.
Nära Barcelona så vi tog en dagstripp.

Lloret de mar var jag i i juni förra året med sambon o de tyckte ja va trevligt, ligger vid havet, fina omgivningar o inte helt åt helvete överexponerat.
Nära Barcelona så vi tog en dagstripp.

Fast solkusten brukar man väll benämna sträckan Malaga till Gibraltar?

Nej det är inte 12 våningshus utmed hela kusten men det är mycket svenskar, engelsmän och få spanjorer som bor utmed den sträckan eftersom det är så otroligt dyrt med hus i den regionen.

Söker man sig upp i bergen så kan man hamna i gemytliga spanska byar som är mysiga. Jag har bott där i 1 år.

Marbella är fint och där kan du hitta vad du söker. Närliggande byar är också väldigt fina.

Nerja var jävligt soft & trevligt. :)

Vi hyrde ett hus för 6000 kr en vecka, med full standard och 40 m2 takterass. Kan jag verkligen rekommendera om det inte är party-party man är ute efter. Dock bör man ha hyrbil för transport till/från flygplatsen.

Bifogat

• Nerja sept 2011.jpg
    Nerja sept 2011.jpg
    221 KB · Visningar: 71
  • Nerja1.JPG
    Nerja1.JPG
    148 KB · Visningar: 72
  • Nerja2.JPG
    Nerja2.JPG
    183.4 KB · Visningar: 65
  • Nerja3.JPG
    Nerja3.JPG
    157.1 KB · Visningar: 57
  • Nerja4.JPG
    Nerja4.JPG
    162.1 KB · Visningar: 61
  • Nerja5.JPG
    Nerja5.JPG
    137 KB · Visningar: 60
Hyr hoj. Vägarna runt Nerja är helt fantastiska.

Nerja och byarna runtomkring är kanon. Perfekt om man bara vill ta det lugnt och njuta av sol, bad och mat. På ca 40 minuter är man i Malaga med sightseeing och shopping. Har varit där några gånger, bäst var i somras med tre veckor i hus en bit upp bland bergen, utsikt över en hel dal och fullt med vindruvor, fikon och diverse andra ätbara grejer var helt magiskt.

Fast solkusten brukar man väll benämna sträckan Malaga till Gibraltar?

Nej det är inte 12 våningshus utmed hela kusten men det är mycket svenskar, engelsmän och få spanjorer som bor utmed den sträckan eftersom det är så otroligt dyrt med hus i den regionen.

Söker man sig upp i bergen så kan man hamna i gemytliga spanska byar som är mysiga. Jag har bott där i 1 år.

Marbella är fint och där kan du hitta vad du söker. Närliggande byar är också väldigt fina.

Ja just ja, jag blandade ihop de hela :gnissla
del Mar är ju vid havet, del Sol är ju de soliga :P

Hyr hoj. Vägarna runt Nerja är helt fantastiska.

Instämmer. Jag har kört omkring med hoj en del i de trakterna runt Nerja. Upp till Mijas och andra vägar i bergen. Grymt mysigt. Glidarhoj och hjälmlöst förstås.

Rekommenderar en dagsutflykt till Alhambra och surfparadiset Tarifa om ni befinner er i regionen.

Istan och Ronda är yttligare två fina ställen.

Granada är riktigt mysigt att ta någon natt i. Där har dom fortfarande kvar att man får tapas till varje pilsner vilket gör en pubrunda väldigt mysig. Åker man till Granada så finner man en mer spansk stad än söder om Malaga.

Malaga ska du hålla dig borta ifrån (storstad)

Ifrån Tarifa kan man också göra delfin/valsafarin vilket är riktigt häftigt.

Instämmer. Jag har kört omkring med hoj en del i de trakterna runt Nerja. Upp till Mijas och andra vägar i bergen. Grymt mysigt. Glidarhoj och hjälmlöst förstås.

Min jobbarkompis körde MC ner dit på senhösten, körde omkring och turistade en vecka och vinterförvarade hojen där, flög ner dit tidig vår och körde hem.

För honom var resan målet och Nerja med omgivningar var bonus...

Han gillade stället!

Undvik i alla fall Torremolinos, Fuengirola, Benalmadena som är riktiga turistfällor.
Mkt pensionärer off season och fulla kids on season.
Malaga är inget hit heller. Var det i alla fall inte när jag bodde där några år sedan.
Skitig hamnstad med få sevärdheter. Picassos hus e väl den mest intressanta :gnissla
Smutsig strand också om man jämför med ställen runt omkring.
Rätta mig gärna då jag inte varit där på par år.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!